Vánszoroghat Budapest a szmogriadó idején

2010.07.08. 13:36 - Hírszerkesztő

Vége a rendszám alapú közlekedési tilalomnak, csak a környezetszennyezőbb autók közlekedésének korlátozását tartalmazza az új rendelet.

064-070 Dizel kontra benzin Layout-1-7

Az új, szmogriadó esetén alkalmazandó akciótervet gyakorlatilag összhangba hozták a nemrég bevezetett szigorúbb környezetvédelmi matricarendszerrel: már nem a rendszám utolsó számjegye határozza meg, hogy kiknek kell otthon hagyniuk a járművüket, hanem az, hogy milyen színű a plakett a rendszámon. A zöld és a kék matricás autók tovább használhatók – az 1996 utáni évjáratú benzines autók zöme ilyen –, a fekete és vörös matricásokat viszont a szmogriadó ideje alatt nem lehet majd használni. A régi típusú plaketteket hordozó modellekre nem tér ki a rendelkezés, így – átmeneti kiskapuként – a régi rendszerben zöldkártyáztatott, de sárga matricás autókat, amelyek az új rendszerben már biztosan nem kaphatnak vörösnél jobb minősítést, nem korlátozza a mozgásukban. Ezek az autók azonban eltűnnek a következő két évben, hiszen az integrált műszaki vizsgán már új típusú rendszám matricát ragasztanak fel.

A rendeletnek azonban nem ez az egyetlen újítása: a főpolgármester a jövőben riadó idején kérheti az autósokat, hogy azokon a területeken, ahol 30 km/h-nál nagyobb sebességet enged a KRESZ, 20 km/h-val csökkentsék haladási sebességüket. Egyelőre nehéz felmérni, hogy egy ilyen intézkedésnek miféle hatásai lennének – persze egy rakás bírságon túl – a főváros közlekedésére, de nem vagyunk derülátók. A dugóban vánszorgó autók így is a szmog elsődleges forrásai közé tartoznak, így nem valószínű, hogy javít a légszennyezettség helyzetén, ha azokon a szakaszokon mesterségesen lassítják a közlekedést, ahol amúgy zökkenőmentes lehetne.

Az új szmogriadó-rendelet a kihirdetését követően két héttel lép hatályba, azaz várhatóan a hónap végétől lesz érvényes.

Kommentek

  • 2010.07.08 21:02:22Taktaszada Bazsi

    Körömcsiga:
    Igen, ha feltételezzük - márpedig Budapesten ezt jogosan lehet feltételezni- hogy ettől senkinek sem lenne olyan kedve, hogy inkább másfelé megy (M0, vagy egyéb utak), vagy neadjisten otthon hagyja az autóját.
    Lehet, hogy különc madár vagyok, de 30-60 perc plusz autókázás helyett inkább bkv-zni fogok, annyit nem ér a kényelem. De ezzel egy igen kis kisebbséghez tartozom, tudom.

    Én az utolsó szmogriadónál is metróztam, pedig az autóm rendszáma alapján mehettem volna azzal is.

  • 2010.07.08 21:12:12citroenfan

    mondjuk abban biztos vagyok,hogyha lassítják a forgalmat,akkor nagyobb dugó lesz,több fogyasztás(károsanyag)mintha az autók haladhatnának a városban gyorsabban.sőt inkább 60as táblát kellen többet.nálunk kőbányán az a közröhej,hogy fél 5kor hajbalban működnek a lámpák,és véletlenül a shell kutnál mindig hirtelen vált pirosra.ősrégi buszokat kellene kitiltani,volán akár bmw,teherautók,és tényleg lóerő alapján kellene,tiltogatni a vezetést.

  • 2010.07.08 21:13:38citroenfan

    bocs,nem bmw hanem bkv:)

  • 2010.07.08 21:25:20ColT

    Ez a 30-cal menés mekkora marhaság :D
    Alacsonyabb fokozatban nyilván lassaban halad, jobban pörög esetleg a motor (ha pont úgy jön ki) és jobban szennyez :D
    50-nel meg 4.-ben alacsony fordulaton elmászik, és alig szennyez... :D

    Amúgy a környezetvédelmi osztályok alapján tiltás sztem korrekt.

  • 2010.07.08 21:38:57ZF2

    ColT: én is ezt hittem, de ha megmézed a forgalom ritmusát, egy egy lassító elem (pl lámpa vagy korlátozás) pont azt teszi lehetővé hogy a sor nem torlódik össze, mindenki egyenletesen tud haladni vagy nem szorul be a kreszteződés közepébe...

  • 2010.07.08 21:43:24nov2016

    Itt egy grafikon arról hogy egy Prius II mennyit fogyaszt a sebesség függvényében:
    [link]
    mpg, tehát az általunk használt l/100km-re konvertálni nem triviális.
    Az viszont látszik belőle, hogy kb. 30km/h-nál fogyasztja a legkevesebbet.
    Egy átlag nem hibrid autónál is hasonló lehet az optimális sebesség, talán még kevesebb?

    Ebből kiindulva, lehet hogy nem is hülyeség a tervezet?

  • 2010.07.08 21:44:44gnme

    pedig az tényleg jó, próbáltam
    posztot is írtam róla

    nektek persze nem jó :-)

  • 2010.07.08 22:21:11MANszerelő

    97-es Swift kb, 300 e ft, és kék matricás mert Eu 2-es. Tényleg a csórókkal basztak ki?

  • 2010.07.08 22:24:43allahdamit

    Nah már megint itt van a proli pesti meg a bunkó vidéki/agglomerációs vita.

    Mi lenne Bp-i kiscsillagok, ha ráülnétek a szátokra?
    Szerintetek, ha holnap a "luxus" vidékiek találnának Bp-n kívül munkát bemennének az ótvar városba?
    Mi lenne a kicsi pofácskátokkal?Rengeteg melóhely szűnne meg, és azok a pénzek amik most Bp-re áramlanak, egyből az agglomerációs településekre futnának, akkor meg metrózhatnátok, ha ki tudnátok fizetni.

    Egyébként is milyen jogon ugatok prolikáim, h a vidékiek szennyezik a levegőtöket, az nem gáz, h Bp-n hektószám öntitek a szart a dunába tisztítatlanul, a mi kis bunkó vidéki városunkban lassan 13 éve van szennyvíz tisztítás...
    Az sem számít ugye ahol a proli pestiek lejönnek dél felé pecázni meg "pihenni", a Duna partot teleszemetelik, a lehozott kutyák teleszarják a környéket, a vagányok crossoznak a nyaraló körül nem zavarja őket, h sokszor már éjfél...

    Szóval azok akik annyira nagyra vannak a pestiségükkel, gondoljanak bele, h születtek emberek vidéken is, nem mindenki "kivándorló", valamint egyenlőre nem olyan országban élünk ahol pestinek mindent lehet a többi meg dögöljön meg, amíg a bkv-t nem csak a pestiek pénzéből segítik addig KUSS!

    Szóval mielőtt itt menne a nagy kardoskodás, h a sok Bp-i mennyivel különb, és nekik is csak jogaik vannak mint a cigányoknak kötelezettségük nincs addig...

    Jah még annyit, h 20 éve 1 főpolgármestere van annak a Bp-nek nevezett trágyadombnak, talán ildomos lett volna az első ciklusa után kivágni, de NEEEEMM, szadeszes jó/szép, tessék akkor egyétek amit főztetek MAGATOKNAK...

  • 2010.07.08 22:25:12Izo

    2010.07.08 21:43:24 nov2016
    Ezen a címen van nem hibrides példa is.
    [link]
    Általánosságban az látszik, hogy a legmagasabb fokozatba kapcsoláskor a legalacsonyabb a fogyasztás, az pedig nem 30-nál van. A hibrid autó más. Épp az a(z egyik) lényege, hogy a villanymotornak mások a tulajdonságai, mint a belsőégésűnek. Kis terhelésnél (azaz lassú haladásnál) is hatékonyan használja fel az energiát.

  • 2010.07.08 22:47:46gnme

    allahdamit: hee' Te egész jól nyomod

    nem leszünk barátok? én szeretem a pálinkát. gomba volt a jelem.

    na?

    :-)

  • 2010.07.08 22:49:31PeriAttila

    Most vettünk egy 2002-es!!!! Rovert és PIROS cimkét kapot!! :S:S: S

  • 2010.07.08 22:50:00gnme

    ebben a nagy unióban amire én nemmel szavaztam ,,,

    az általunk nagymértékben majmolt németeknél is van olyan SZABÁLY, hogy 2x nem választhatnak ugyanazt polgármesternek

    tán ilyen APRÓSÁG-okon el kéne nekünk is gondolkodni ,, lehet eltűnne a korrupció is

  • 2010.07.08 23:12:42dead end

    honnan tudom, hogy az én kocsim milyen cimkét kap?

  • 2010.07.08 23:14:30dead end

    ismét győztek tehát a gazdagok...remélem az önkormányzati választásokon meg lesz a válasz !!!

  • 2010.07.08 23:26:40Tóth Ágas

    igaz ugyan, hogy a legmodernebb icccdtidci dízel motorok telenyomják finomkorommal a levegőt, de akkora bizniszt jelentenek, hogy még a környezetvédelmi határértékeket is hozzájuk állítják (míg a benzines motoroknak más mércét kell átvinniük). na, amíg erről szól ez az egész, addig ne várjuk el a levegőminőség-javulást. a városnak meg az a halála, ha már nem mennek be az emberek oda. mert a város erre jött létre, nemcsak arra, hogy ott emberek "lakjanak és dolgozzanak". ld. kereskedelem, ha bonyolultan fogalmaztam volna, tisztelt intellektuális fölényről álmodozó városi kollégák.

  • 2010.07.08 23:49:20Frank Columbo

    Ismét egy nagy okosság a hatóságoktól, de mi mást is lehet tőlük várni. Nem mintha túl sűrűn lenne szmog riadó, de az első amit ilyenkor tennék, hogy az összes dízel járművet leállítatnám, persze kivéve a tömegközlekedést, igaz a buszok is iszonyat füstöt okádnak. Nem egy vadiúj dízelt látok, audit, bmw-t elképesztő fekete felleget hagyva maga után. Hol vannak ettől a 30 éves skodák, még teljes olaj fogyasztás mellett se szennyeznek annyira mint az undormányos dízelek, és akkor a teherautókról és kamionokról nem is beszéltem. A részecskeszűrős dízelek a meg amíg még mükszik a szűrés a mikroszkópikusra szűrt láthatatlan korommal talán még nagyobb környezet és egészség rombolást végeznek mint mikor már fekete füstöt okádnak.

  • 2010.07.09 00:21:52Önjáró Talajgyalu

    @Frank Columbo:
    Van egy 26 éves 105-ös Skodám, gyári állapotú (tehát ahogy a gyárban összerakták, semmi sem volt még cserélve rajta), kb. 130e-t futott motorral, 2500km alatt 3-3,5dl olajat eszik, 10W40-es Castrolból... A benzinfogyasztás országúton 6 alatt, durván városi használatban (rövid távok) 8 liter körül. Azért ez tényleg rettenetes, nyilvánvaló, hogy miattam döglenek a jegesmedvék... :P

    Engem az egész dologban az idegesít a legjobban, hogy pl. a németeknél megadták annak a lehetőségét, hogy modernizáld a régi autód, merthát ott tényleg az volt a lényeg, hogy kíméljék a környezetet. Szinte minden régi foshoz van "kit", amivel minimum kék plakettessé lehetne alakítani. Technikailag minden adott hozzá, hogy pl. én kék matricával mászkáljak, a 105-ös Skodámmal, de nem lehet, mert a Szentséges Hivatal hallani sem akar ilyen erkölcstelen dolgokról. Helyette majd jól kitiltanak, mert a mindenkinek az érdeke ám. Szívjanak részecskeszűrős dízel kipufogógázt.

  • 2010.07.09 00:24:51Önjáró Talajgyalu

    (És akkor még a korábbi hozzászólók által említett E85 ill. LPG üzemet nem is boncolgattuk...)

  • 2010.07.09 00:44:28Perillustris

    @allahdamit: frusztrált-e vagy?

  • 2010.07.09 01:03:21martinov

    El kell szépen költözni abból a nagy, büdös, koszos, zajos fővárosból és már meg is van oldva a szmogkérdés. Én meg addig járok E85-tel itt Szegeden és reménykedek, hogy nem lesz olyan mint Budapest, mert akkor azonnal költöznék!

  • 2010.07.09 01:09:09balnyo

    Korrekt helyeken leírják melyik autót mire tartják, mire lehet számítani és milyet vegyél ha cserélsz.
    [link]
    és ilyet itt miért nem lehet?

  • 2010.07.09 02:48:29fourgee

    Angliában ezt a "bemegyünk a városba" dolgot úgy láttam, hogy sokan úgy intézik el, hogy leteszik az autót az állomáshoz közel és vonatra szállnak, ami gyors és fél óránként jár. Cserébe nem kell a dugóban ülniük.

    Itthon sajnos nincs rendesen megoldva a tömegközelkedés, valamint ha meg is lenne oldva, sokan akkor is autóztatnák a seggüket, csak mert az úgy jobb nekik, de azért szidnának mindenkit, mert dugó van.

    A jó levegő kérdését meg úgy lehetne megoldani, ha a tisztán gáz és elektromos üzemű autókat beengednék, a benzinesektől behajtási díjat szednének, a dízelt meg kitiltanák. Kegyetlen, de az egyetlen működő megoldás.
    :)

  • 2010.07.09 02:51:58fourgee

    @Önjáró Talajgyalu: Bakker, ezt a Skodás-Németországos szöveget vagy írtad már valahol, vagy a jövőbe látok... :))) Ha még nem írtad le sehol, akkor megpróbálok lottószámokat is kitalálni.

  • 2010.07.09 06:46:11Nicknév1

    :) Újabb agymenés a városházán? No, majd a megfelelő színű matricát kell kérni a vizsgán. Ez egy ilyen ország.

  • 2010.07.09 06:48:42Nicknév1

    Kedves fourgee !

    "Angliában ezt a "bemegyünk a városba" dolgot úgy láttam, hogy sokan úgy intézik el, hogy leteszik az autót az állomáshoz közel és vonatra szállnak, ami gyors és fél óránként jár."

    Elfelejted, hogy angliában nem a demszky ígérgette 20 évig a P+R parkolókat, hanem sosem hallott nevű polgármester megépítette azokat. Csak ennyi a nüansznyi különbség a két város között. Budapesten nincs hol letenni az autót a metróknál, mert nincs P+R parkoló, ergo ha szívni kell a parkolással, akkor szívok inkább a végcélnál.

  • 2010.07.09 06:50:30Nicknév1

    S még egy gondolat. Ex kommunista politikusaink a mai napig nem tanulták meg - ennyi idő alatt egy hangya is megtanulta volna - hogy a tiltás az kikerülésre ösztönöz. Ha ösztönöznének arra, hogy tegyem le a város szélén az autót - P+R, működő tömegközlekedés, stb. - akkor letenném. Az embereket pozitív ösztönzőkkel könnyebb rábírni valamire, mint tiltásokkal.

  • 2010.07.09 07:53:21Önjáró Talajgyalu

    @fourgee: Mindig leírom ha felmerül ez a kitiltós marhaság, hogy szívesen alakíttatnék ha lehetne, mert a világ szerencsésebb felén jól működik az ilyesmi, de - egyszerűen - nem lehet, csak egyedi engedélyezéssel és egyéb agyrémekkel. És még úgy sem kaphatja meg a kéket, mert csak, régi motor, az nem jó, gonosz, evil, tökmindegy mi jön belőle és mivel hajtod. De hát tudjuk, hogy nem is a környezetvédelemre megy ez, szóval...

    Mindenesetre lehet, hogy már láttad eme eszmefuttatást tényleg. :P

  • 2010.07.09 07:53:50junkie

    A környezetvédelmi átminősítésről.

    Előfordulhat, hogy a forgalmidban hibásan szerepel a környezetvédelmi osztály, azonban ezt nem fogják szemrevételezéssel kijavítani. Egy kék matricához nem elég a lambdaszonda + katalizátor + injektor. Azzal MAXIMUM vörös lehetsz. Kéket akkor és csak akkor kaphat az autó, ha a GYÁRI CO2 kibocsátási adat alapján belefér. Magyarul eleve csak olyan autó kaphat átminősétessel kéket, amiről van gyári CO2 g/km adat, ÉS ez belefér a kék matrica intervallumába (EURO mittomén melyik).
    Tehát például nekem a 120-as Skodámban van injektor, van lambdaszonda, mégsem kaphat soha kéket (legfejlebb vöröset), mert nincs gyári CO2 kibocsátási adat róla. Az injektor egy Feliciából számrazik, mégsem alkalmazható a Felicia kibocsátása, mert más kaszni, más a fogyasztás, ezért más a CO2 kibocsátás is.

    Ez a hivatalos álláspont.

  • 2010.07.09 08:06:12junkie

    A fogyasztásról.

    Minden autó fogyasztási görbéje szig. mon. növekvő, mégpedig a légellenállás miatt. 30km/h órával haladva mindig kevesebbet eszik, mint 50 km/h-val haladva.

  • 2010.07.09 08:09:39ljungberg

    ???

  • 2010.07.09 08:15:53ljungberg

    Mindenki a dízel(esek)et fikázza. Korrekt módon karbantartott, 6 éves gázolajos, füstmentes Octaviam van, átlag 5 literes fogyasztással, kék plakettel. Kéthetente benézek a belvárosba. Biztosan engem akarnátok büntetni a 2000-es, NOx-ből 10-szer annyit a levegőbe eregető, 15 litert elégető, ámde nagyon benzines tuningjózskák helyett?

  • 2010.07.09 08:20:40Taktaszada Bazsi

    junkie:
    Ha nem vesszük figyelembe a belsõégésû motorok jelleg- és fogyasztási görbéit, akkor igen. De miután kénytelenek vagyunk figyelembe venni -hiszen az hajtja az autót, így kijön az, hogy az ideális fogyasztás egy tisztán belsõégésû motorral hajtott személygépkocsinál ~50-80km/h között van.

    De már leírtam, hogy tökre nem a fogyasztás miatt akarják a +20km/h-t bevezetni, hanem a forgalom lassítására. Így ösztönözve az autósokat, hogy letegyék az autót, és ne üljenek inkább órákkal többet benne a városban.
    Amúgy a belvárosban (a zónán belüli) átlagsebesség a csúcsokban 6-12km/h(!), szóval itt szinte teljesen mindegy, hogy mennyi a megengedett, lámpától lámpáig megy az autó, szinte sehol sem lehet 30 fölé gyorsítani, ha dugó van. A többi útra meg az elrettentés miatt akarják bevezetni.

    Szóval egy gyenge próbálkozás, hogy kevesebb autó legyen forgalomban a korlátozás napján. Pedig fentebb leírták a módszert. Dízelek egyáltalán nem mehetnek, benzinesek csak a zöld matricások (esetleg kék), és az alternatív hajtásúak (ugye tudjátok, hogy tisztán gázüzemû autó nincs magyarországon?). Tömegközlekedés kivétel (sajnos, ott van a legtöbb kénköves szörny).

  • 2010.07.09 08:26:33Taktaszada Bazsi

    ljungberg:
    Azért annak nézz utána, hogy a dízeled, vagy egy benzines termel-e több NOx-et. Meg fogsz lepõdni. De nem az NOx a gond, hanem a por. Ott meg több nagyságrend a különbség a benzinesek és a dízelek (még a részecskeszûrõs is) között.

    Egyébként ha meg 2 hetente mész a városba akkor mindegy, 2-3 napnál tovább nem tart egy szmogriadó, annyit kibírsz.

    Szerintem rossz a rendelet, de egyvalamit meg kellene érteni. Meg a dízel kitiltás javaslatnál is. Ez nem személy szerint szeretné büntetni az autósokat, hanem szennyezés szerint. Ha téged beengednek a kék matricás dízeleddel (egyébként beengednek, ha jól értelmezem), mert csak 2 hetente jársz be, akkor be kell engedni azt, aki hetente jár be, de akkor azt is aki hetente kétszer, és a végén eljutunk odáig, hogy a napi 150km-t a belvárosban autózókat is be kell engedni. Vagy hogy lehetne szûrni? Önbevallás alapján, hogy ki mennyit megy 1 hónapban a városban? Ezt ugye senki sem gondolja komolyan.

  • 2010.07.09 08:38:18ljungberg

    Bazsi:
    Porból tutira többet bocsátok ki, de CO2-ből kevesebbet. Mindenki rajta van a porolás témán, de akkor már vizsgáljuk az összes kibocsátott káros anyagot. Én trükközés nélkül kaptam kéket, más 5-10 ezerért megveszi a zöldet. Amíg ez így működik, értelme nincs az egésznek. Meggyőződésem: összességében nem szennyezek jobban, mint egy 2 literes benzines, kiváltképp, ha az nincs is rendesen gondozva...

  • 2010.07.09 08:40:48Pcmg

    Teljesen feleslegesnek rendelkezés, csak gartulálni tudok hozzá. Volt már szó róla itt az oldalon, hogy BP-n a "szmogriadót" általában a felvert POR okozza nem pedig az autók által kibocsájtott gázok. Amugy ha közlekedni nem lehet csak ilyen autókkal, akkor szerzek egy régi v8-as benzines orosz teherautót, vagy egy katonai vontató dizelt, és otthon a ház előtti részen, ahol nem vesz részt a forgalomba, egész nap csutka gázon, leszedett kipuffogóval járatnám :D

  • 2010.07.09 08:43:15Önjáró Talajgyalu

    @ljungberg: Azért van mindenki rajta a porolás témán, mert a szmogriadók esetén 10-ből 9 és félszer a szálló por koncentrációja haladja meg az egészségügyi határértéket. És ebben a dízelek nagy szerepet játszanak, ennyi.

  • 2010.07.09 08:43:23ljungberg

    Amúgy meg: ki és mi alapján dönti el, hogy a por- avagy a széndioxid-szennyezés jelenti-e a nagyobb problémát? Jelzem, a sok por nem a magamfajta, a TDI-jüket rendeltetésszerűen használó autósok, sokkal inkább a 30 éves BKV-buszok, teherautók, széttuningolt I-es Golfok miatt jut a levegőbe...

  • 2010.07.09 08:56:15Önjáró Talajgyalu

    @Taktaszada Bazsi: Az autósok ösztönzésével annyi a baj, hogy *nincs* alternatíva. A BKV már most is túlzsúfolt, drága és akkor még a szolgáltatás színvonalát nem is feszegettük. Az ingázóknak P+R parkolók sincsenek, cserébe az összes metrómegálló környéke fizetőparkoló lassan (3 órás limittel, nagyonokos). Arról nem is beszélve, hogy nekem kb. 10 perc kocsival a melóhelyem, beüléssel, kiszállással együtt, BKV-val alsó hangon 45 perc, két átszállással, és kb. 3x annyi gyaloglással, de ha beüt vmi késés, akkor inkább az egy órát karcolja. Napi 20 perc helyett 2 órát pedig közlekedjen akinek két anyja van.

    Szóval az autósok ösztönzésével semmi baj nincs, azzal van baj, hogy a városvezetés egy általános iskolás logikai képességeit is alulmúlva nem jut el arra a szintre, hogy nem passzióból ücsörög az emberek többsége a dugóban, hanem mert még mindig az a jobb alternatíva. És tény, hogy néhány táblát kirakni meg pár rendeletet hozni még mindig sokkal egyszerűbb, ezzel lerontva az autózás lehetőségeit, mint a BKV-t (és általában a tömegközlekedést) felhozni olyan szintre, hogy legalább szolgáltatás szintjén (ha sebességben nem is) értelmezhető alternatívát nyújtson. Amíg ez nincs meg, addig bármilyen tiltás kontraproduktív és kártékony. De mivel tudjuk, hogy az egész csak az újautó lobbinak köszönhető, nem pedig értelmes, jövőbelátó, felelős döntések sorozatának eredménye, ezért felesleges is másról beszélni mint lámpavasról és falhozállításról.

  • 2010.07.09 08:57:03ljungberg

    Továbbá: nagy szél és esős idő - a porszennyezés tovatűnik. Ugyanez a nitrogénoxidok, a széndioxid és -monoxid esetében már nem ilyen egyszerű...

  • 2010.07.09 08:58:29Taktaszada Bazsi

    ljungberg:
    Igen, a CO2 arányos az elfogyasztott tüzelõanyaggal, ott biztos jobb a tiéd. A matrica-csalás persze az egészet értelmetlenné teszi, de mint tudjuk, lesznek ilyenek is. Különösen a nagy értékû, de részecskeszûrõ nélkül vett dízel luxusautókon fog upgradelni a matrica.

    A buszok sok port nyomnak, de a pornál számít a szemcseméret is. A buszoké óriási, hamar leülepedik. A modern dízeleké (a részecskeszûrõsöké is) nagyon apró, és sokáig lebegésben marad. Ezzel nem azt mondom, hogy a buszok jobbak, csak azt, hogy nem annyival rosszabbak, mint amennyivel annak látszanak (tehát nem 50x rosszabbak, csak 30x).
    De igazad van itt is, a buszok környezetbarátra cserélése, vagy gázüzemûre alakítása (jelzem nagyságrendekkel olcsóbb - viszont gázfüggést növel) hihetetlen mértékben javítaná a város levegõjét. Csak arra költeni kellene, így meg a városi és környékbeli delikvenseknek kell egy új(abb) autót venni (regadó, társasági adó, áfa, vagyonszerzési illeték, forgalombahelyezés, forgalmi engedély, törzskönyv, eredetvizsga - hogy ne soroljam tovább, amibõl a városnak/országnak bevétele lesz majd ebbõl a kiadás helyett).

  • 2010.07.09 08:59:29gnme

    pétének igaza van abban, hogy minél parametrizáltabb a dízelmotor annál (anál) nagyobb szívás lesz a második-sokadik tulajnak cseréltetni pl. az akár félmillióba kerülő részeg csehszűrőt zsebből (ami gyakorlatilag egy szita, csak azt az átmérőt ereszti ki ami kinyír minket)

    ezeknek a szaroknak a forgalmazását kéne megtiltani, teleba*ák az égésteret üzemanyaggal, nincs annyi tartalék abban b+ hogy tökéletesebben elégjen, nyomja tovább a környezetbe az üzemanyagot

  • 2010.07.09 09:00:43gnme

    szal ezek a átba*ó dobozok nem jók tunyingra

  • 2010.07.09 09:05:17Önjáró Talajgyalu

    @ljungberg: Te hol voltál az elmúlt években? Van erre egy rakás mérőállomás, akik beriasztanak, ha valamely általuk mért érték meghaladja a - politikailag definiált, ez fontos - egészségügyi határértéket. Többségben ez a szálló por miatt van, CO2 esetén a legritkábban. A CO2 kibocsátás alacsony voltát inkább "globális" szinten kell mint előnyt értelmezni, helyi szmogriadókat ritkábban okoz. Tavaly akkor volt szmogriadó, mikor az ukránok elzárták a gázt és átálltak az erőművek olajtüzelésre. És durván megugrott a szálló por koncentrációja... Persze ez is az autósok nyakába lett varva, de már akkor is el volt mondva, hogy azzal, hogy kitiltassz pár huszonéves benzinest, SEMMI nem fog változni, mert nem azok termelik a szálló port, de ez senkit nem érdekelt. Az új dízeleket meg azért fikázza mindenki, mert a részecskeszűrő sok esetben csak apróbbra darabolja a kibocsátott kormot, ami így még károsabb, mint a látható füstgomolyagot húzó ezeréves szarok, mert könnyebben beépül a tüdőbe, stb.

  • 2010.07.09 09:11:44ljungberg

    Talajgyalu: Én itt voltam, ezért is tudom, hogy porszennyezés esetén mindenki várja a légmozgást meg némi csapadékot, ami ha megérkezik, hip-hop megoldódik minden. Pont ennyin múlik, hogy határérték alatt maradjon a szennyezés. Amit egy 20 esztendős benzines kiont, azon nem segít az időjárás...

  • 2010.07.09 09:12:01Taktaszada Bazsi

    Önjáró Talajgyalu:
    Így van.

  • 2010.07.09 09:13:13Szabi01

    Taktaszada Bazsi:
    Mintha nekem úgy tanították volna, hogy az ideális fogyasztás (és a legkisebb környezetterhelés) a nyomatékcsúcsnál van. Alatta-fölötte ugyanúgy többet zabál.

    Mindenki leellenőrizheti a dolgot. Meg kell nézni az autó adatait, hogy hol adja le a maximális forgatónyomatékot a motor és ideális körülmények között a legnagyobb fokozatban ehhez a fordulatszámhoz tartozó sebességnél ideális a fogyasztás. Persze, ha nem ideálisak a körülmények és vissza kell valamiért kapcsolni, (domb, lassú haladás, stb. ) akkor is ehhez a fordulatszámhoz kell igazodni, de az már eleve nem ideális, de mondjuk úgy, hogy a legjobb kompromisszum. Mert ahogy esik a fordulat egyre kevésbé ideális az égés, ezért többek véleményével ellentétben ideálisabb visszakapcsolni, mint alapjáraton erőltetni a dolgot.

    Az én autómnál pl 3200-nál maximális a forgatónyomaték, ekkor 5-ben kicsit több mint 90-et megy. Ha spórolni szeretnék, annyival kell menni! :-)

  • 2010.07.09 09:16:09Taktaszada Bazsi

    Szabi01:
    Olvasd vissza a hozzászólásaimat, ezt már én is leírtam.

  • 2010.07.09 09:25:37Szabi01

    Bocs, nem láttam!

    Visszaolvastam kicsit és arra jöttem rá, hogy itt mindenkinek Skodája van! :-)

  • 2010.07.09 09:33:58Önjáró Talajgyalu

    @ljungberg:
    Lehet, hogy nem mossa el az eső, de amit egy huszonharminc éves benzines kiont azzal alapból sincs probléma, mert nem amiatt van a szmogriadó, hanem a POR miatt... :) És már amúgy sincs belőle annyi, hogy problémát okozzon, maximum extrém esetben.

  • 2010.07.09 09:38:02Taktaszada Bazsi

    Szabi01:
    Na látod! Abból meg régen nem volt dízel. Csak a hangja. :-)

  • 2010.07.09 09:52:09ljungberg

    Én úgy tanultam,a benzineseknek semmi porkibocsátása nincs, azért kizárólag a dízelek felelnek (, amelyek viszont az egyéb káros anyagok majd' mindegyikből kevesebbet eregetnek, mint a benzinesek) A por miatti szmogriadóért tehát lehet okolni a gázolajosokat, ám ez olyan probléma, amit az időjárás képes orvosolni, a többi szennyezést viszont nemigen. Az azért nem teljesen igaz, hogy a részecskeszűrő csak "aprítja" a port. "Túldízelesítés" történt, amiből most visszavesznek kicsit. Öt éven át nem hallhattunk egyebet, minthogy "jobban megy és lényegesen kevesebbet fogyaszt", a népek ráugrottak, a gyárak meg szinte csak a dízelmotorjaikat fejlesztgették. Most jön az új trend a kis köbcentis, ámde erős benzinesekkel. Mire ezekről is sokan elhiszik, nincs bölcsebb választás, új irányt mutatnak... Én dízel-fan maradok, amíg nem lehet vízzel tankolni:)

  • 2010.07.09 10:09:41cso zsi

    Azért azon sem árt elgondolkodni, hogy miért is van sok dízeles járművünk.
    Benzinre nem igényelhető vissza az áfa. (tudomásom szerint.)

  • 2010.07.09 10:54:40Blád_

    "De ha 1 óra alatt csak 500 autó megy az egyik útvonalon 9l/100km-rel, akkor az kevesebb károsanyag, mintha 1200 menne át 7,5l/100km-rel." Most komolyan - ha 1200 ember megy hazafelé a munkából a városból - ők akkor is haza fognak menni ha csak 5-ttel tudnak vánszorogni! Korlátozzuk csak, így biztosan mindenkinek jobb lesz.... Majd ha lesz más ÉSSZERŰ alternatíva -akkor lesz értelme a sebességkorlátozásnak... De amíg ilyen tetűlassú, megbízhatatlan, szutykos, és drága a BKV addig semmi értelme. Ha a menetidőm átlag 40-50 perc, inkább a saját autómban ülök ilyenkor 1,5-2 órát mint egy húgyszagú BKV járművön... A legjobb hogy a motorosokat meg mindíg fikázzák,ellehetetlenítik - pedig ez lehetne egy értelmes alternatíva... (És most NEM az 1300-as Hayabusára gondolok)

  • 2010.07.09 10:58:40alexis-machine

    Hogy tudom megállapítani, hogy az én autóm valószínűleg melyik matricát kapja majd az új rendszer szerint? Hengerenkénti injektoros motor, hármas hatású (és zsír új) katalizátorral, EGR szeleppel (ami az NOx kijutását szabályozza), valamint egy úgynevezett BVSV cuccal (Bi-metal Vacuum Switching Valve), ő pedig a szénhidrogének dolgában felelős. De maga a motor 1992-ben gyártott, hiába felelne meg esetleg a követelményeknek (mivel akkor az EURO2 norma még nem létezett), alapból rosszabb besorolásba kerül? Vagy, hogy is van ez? Köszi a segítséget.

  • 2010.07.09 10:59:49Önjáró Talajgyalu

    @Taktaszada Bazsi: "Csak a hangja. :-)"

    Naja, ha elmarad az előírt szelephézag állítás, az olajcsere és a lánccsere, akkor stimmel. :P A rövid kipufogó miatti röfögés meg nem dízeles szerintem, hanem vényócas inkább... :D (Ha már vényóc, Tatra 603 a zisten. :)

  • 2010.07.09 11:02:15Önjáró Talajgyalu

    @alexis-machine: Ha ugyanezt a motort később is gyártották ebben a konfigurációban, ugyanebben a kasztniban és ott már kaphat jobb matricát, akkor műszakin átirják, elvileg. Ha nem, akkor maximum piros, hiába bármi...

  • 2010.07.09 11:02:51Higany

    [link]

    Én is abban a cipőben járok, hogy az autómnak 4. környezetvédelmi osztály és kék plakett járna, de a bürokráciának hála piros plakettet érő kettes osztály van beírva a forgalmiba. Kérhetek műszaki szemlét az NKH-tól 1770Ft-ért, ahol gondolom megnézik a forgalmiban, hogy 1996.01.01 után lett forgalomba helyezve a kocsi, tehát jár neki a 4. kat. és csináltathatok új forgalmit 6000-ért. Csak mert a rendszer szar.
    Mellesleg az űrtechnikás dízelek tintahalakat megszégyenítő effekteket produkálnak még mindig egy parkettázásra.

  • 2010.07.09 11:04:05alexis-machine

    Azt elfelejtettem beleírni, benzines, természetesen lambda szonda is van (4 zsinóros, ha ez számít valamit), amit nemrég mértek ki, és tökéletesen működik. :)

  • 2010.07.09 11:08:42alexis-machine

    @Önjáró Talajgyalu:
    Köszi a tájékoztatást. Végeztek valami módosítást a motoron 1994 körül, igazából egy kicsit visszavettek a teljesítményből (133-ról 124-re). Így elvileg a technika megfelelő kell legyen az adott normák betartására. Meglátjuk a műszakin. Vicc ez az ország.

  • 2010.07.09 11:17:02Blád_

    Az enyémben gyárilag nincs Lambda szonda, valamint asszem a gyári max decibell érték is viszonylag magas - ezért csak pirosat kaphat. Pedig 16 szelepes, 1.6-os motorja van- nemhiszem hogy jobban szennyez mint a 2,5-5-s SUV-ok. Igazából baszódjon meg mind - sztem én sem magyar rendszámmal fogok közlekedni ezek után. Jobban megéri 2 évente kiutazni műszakira, mint egész évben szopni - és fizetni a semmiért.

  • 2010.07.09 11:31:23Hauzer

    Nem is tudom mi lenne ha a közlekedés modernizálásán törnék inkább a fejüket..tipikus félmegoldás.
    Korlátozni..
    Tudom iszonyatos pénzt vinne el,de nem hiszem,hogy drágábban jönne ki mint egy metro..
    A Rákoczi utat+kerepesi,soroksári utat stb..le a föld alá..A város alatt roboghatna a forgalom szinte megállás nélkül.Ennek is kell szellőzés tudom:)
    A tetején meg járhatna egy villamos és a többit meg lehetne parkosítani.Több nagy városban már megvalósították..még csak nagyon messze se kell menni.

  • 2010.07.09 11:50:39Lacabacsi

    Ez csak látszatintézkedés. A kormánynak és az olajcégeknek NEM érdeke, hogy kevesebbet autózzanak az emberek.

    Csak az a baj, hogy a levegő már nagyon rossz. Évente több hónapon át az eü. határérték felett van a szálló por. Amiről 50%-ban a személyautók tehetnek, ha jól tudom.

    A birkáknak meg elsődleges a saját kényelmük.
    Nem érdekli őket, hogy saját magukat, gyerekeiket és mindenkit mérgeznek, hogy sokba kerül, és sok időt elvesz a szabadidejükből az autózás.

    Büdös a BKV, veszélyes a bicikli, gyalog meg messze van, mi?
    Antiszociális, együttélésre képtelen parasztok.

  • 2010.07.09 12:07:15alexis-machine

    @Lacabacsi:
    Köszönjük a hozzászólást.
    A szálló por frakciója a talaj eróziójából, valamint az utak kopásából és ipari tevékenységből származó részecskéket tartalmaz. A szálló por arány függ az egyes területeken az ipari tevékenység típusától, a fűtőanyagtól, a földrajzi és időjárási viszonyoktól.
    Ezek szerint a teherautók, buszok jobban növelik a por mennyiségét, mint a személyautók, mivel az utakat jobban koptatják. BKV? Az ezeréves szarjaikkal? Hol teljesítenek azok bármilyen EURO normát? Max. a D10-es Rába motorokkal szerelt buszok, azok már tudják az EURO3-at! Aztán itt van ez az ipari tevékenység. Lehet, hogy rá kéne szállni egy kicsit a budapesten és környékén lévő kéményes cégekre? Meg aztán itt volt az a vulkános dolog, ami miatt nem lehetett repülőzni sem, az azáltal kibocsátott port is a személyautók okozták. Biztosan.
    Neked van autód? Ha lenne pénzed pölö egy M5-ös BMW-re, te még akkor sem járnál autóval? Bicajoznál, BKV-val járnál, gyalogolnál? Netán Prius-oznál? Nem hinném. Szerintem elfelejtenéd, amit írtál, beülnél, és te is leszarnád a többi parasztot.

  • 2010.07.09 12:33:15ljungberg

    Lacabacsi: Ez kemény volt, öcsém. Elárulod, miféle alternatívát tartogat egy, a szerszámait mindenhová magával hordani kénytelen mesterembernek, egy elfoglalt üzletembernek vagy egy öttagú családnak a BKV vagy a bringa?

  • 2010.07.09 12:55:02Lacabacsi

    Ezért írtam, hogy szerintem 50% a személyautóktól származik. De ha nem így van, írja be valaki hiteles forrásból. Nemcsak a kibocsájtásról van szó, hanem arról, hogy az autók felverik azt, ami egyébként le tudna ülepedni.

    Viszont azt nem értem, hogy miért nem locsolják jobban az utakat esőmentes nyári időszakban, ez egy részét elmosná a pornak.
    Illetve nálunk ismeretlen fogalom az utcatakarítás (sógoroknál kirakják a megállni tilost egy szakaszra 1 hétre és szépen felnyalják padkától-padkáig).

    Igazából arról beszélek, hogy a városban autózók 80%-a meg tudná oldani másképp. Csak picit kényelmetlenebb lenne.
    Az autóban egyedül ülők nekem se nem mesterembernek se nem családanyának nem tűnnek.

    Ausztriában pedig látni öltönyös bicajost.

    Nem vagyok csóró. Van autóm is (nem M5-ös, persze :-) És csak akkor használom, ha feltétlenül szükséges. Nem szeretem feleslegesen költeni a pénzt. És bicajjal gyorsabban beérek munkába, mint BKV-val.

  • 2010.07.09 13:12:00Taktaszada Bazsi

    Lacabacsi:
    Maradjunk annyiban, hogy a közlekedés okozza a por 50%-át, nem a személyautók. Buszok,teherautók, villamos (de szép is egy elsuhanó villamos utáni porfelhõ), repülõk, a Dunán úszó hajók stb. Ebbõl az autóknak is van részük, természetesen.

    Egyébként meg eléggé sarkosan fogalmazol, de igazad van.

    Itthon hiába rakod ki a megállni tilos-t egy útszakaszra, akik ott dolgoznak, vagy ott laknak ignorálják, és akkor is oda állnak ("nehogymá' 100m-t kelljen gyalogolnom").

  • 2010.07.09 13:29:37Lacabacsi

    Köszi az 50%-os kiigazítást. Így már túllép a személyautókon az ügy.

    Sajnos túl erősen fogalmaztam, elnézést attól, aki magára vette.

    A lényeg, magunknak kell elgondolkoznunk, hogy mit tehetünk a helyzet ellen. Mert a politikusaink csak ilyen intézkedésekre képesek. Meg leszarják a mi egészségünket. Nekik fizet az olajlobbi. Vastagon.

    Új busz nem lesz és az erőművek nem fognak átállni.
    Tehát, csak a személyautó forgalom csökkentésével érhetünk el javulást a levegőminőségben.

    Egyéb kivitelezhető javaslat?

  • 2010.07.09 13:59:15Blád_

    [link]

  • 2010.07.09 14:01:11binrashid

    ez logikus lépés , ugyanis egy 20 éves roncs károsanyag kibocsájtása 50-100 szorosa(!!) egy új autóénak!

  • 2010.07.09 14:03:30Blád_

    Asszem megvan a megoldás erre a mizériára - itt :)
    [link]
    Csak 1 szoláriumbérlet kell mellé

  • 2010.07.09 14:04:36Hauzer

    Lacabacsi: hidd el sokan betekernének a munkahelyükre ha közel lenne..De sajna igen kevesen dolgoznak közel a lakhelyükhöz.Én napi 60km-t(oda-vissza) megyek csak munkába járással..old meg bringával..
    Igaz én kifele megyek Bp-ről,de akkor is..

  • 2010.07.09 14:49:05Önjáró Talajgyalu

    @binrashid: Jól megtanultad a marketing bullshitet. Ügyes vagy, leülhetsz.

  • 2010.07.09 14:50:49Easy Player

    Ez a rendelet a környezetvédelem érdekében született, kár ide keverni szociális problémákat. A szmog szegénynek, gazdagnak egyformán szmog.
    "A rendeletnek azonban nem ez az egyetlen újítása: a főpolgármester a jövőben riadó idején kérheti az autósokat, hogy ..."
    És akkor mi van? Ez az újítás? Született valami új jogi fogalom: kérésrendelet, rendeleti kérés, főpolgármesteri rendelet erejű kérés? Ha igen, akkor hogyan, ki és milyen alapon ellenőrzi a betartását illetve hogyan, ki és milyen alapon szankcionálja?

  • 2010.07.09 15:52:24invisibility

    Szerintem az a baj, hogy a sok majom autókereskedőn rajta rohad a max 5 évre tervezett foshulladékok. Bezzeg egy kettes golf ami már lassan 30 éves konstrukció még mindig megy!!! és menni is fog. Egy azért mert autó kettő meg azért mert olcsó hozzá az alkatrész nem úgy mint az új szarokon, három meg nagyon nagyon NAGYON sok embernek nincs pénze új autóra. És a hitel meg nem megoldás. Negyedrészt meg a régi dízelek a sütőolajtól a trafóolajon át az Isten tudja mivel még elüzemel ami állagra - gyulladáspontra hasonlít a gázolajra. Ilyen árak... nem nem bocsi... ilyen fizetések mellett nem kell csodálkozni, ha sokan a lehető legolcsóbban próbálják megoldani a megoldandót. Mellesleg az ország meg nem bp körül forog... a bkv is elmehet a picsába a régi ikaruszokkal (szeressük mert hungarikum) de azért nha... ha kevesebb kocsi lenne a városba, annyival több taxi és busz menne... és szerencséd van ha télen nem fagysz meg rajta, ha időben vagy egyáltalán meg tud állni, ha a cigányok nem szúrnak ki maguknak, ha az ellenőrnek jó napja van, ha nem rohad le a busz, ha nem fosnak - szarnak - okádnak melléd, ha nem kell heringeset játszani, ha nem zsebelnek ki és még sorolhatnám. Szóval pest az évek alatt ahogy megfőzte magának... úgy egye is meg!!!

  • 2010.07.09 19:38:22mi nem foglalt még

    Lacabacsi:no lacabácsi én vagyok az az egyik paraszt aki autóval jár a nagyságos városodban.
    elmondom csak a mai laza napomat oszt aztán te meg elmondod hogy tudnád megcsinálni ezt autó nélkül, tömegközlekedve meg a szépséges bicikliddel hogy még bele is férj egy napba.
    dunakeszi lakom és van a műhelyem is innen indultam óbudára vittem kb 30 kg árut, onnan átmentem a harminckettesek teréhez szintén árut vittem bár csak fél kilót, onnan átmentem budára a volt skálától kicsit nmeszebb, felvettem kb. 20kg árut majd onnan vissza óbudára a közben elkészült árumért, onnan vissaz dunakeszire, helyben kiszállítottam szintén valamenyi árut, bankba be és még egy ügyfélhez is, ezután elmentem rétságra szerszámkészítőhöz és vissza dunakeszire.
    a cipelt euk tömegére is legyél tekintettel amit cipelden kell kézben tömegközlekedve valamint azt is számítsd bele, hogy adott időre kellett mindenhova mennem.
    amenyiben nem tudod ezt megcsinálni tömegközlekedéssel ill. fizikai erővel mert azért nem kis pakkot kell cipelned kézben akkor vegyél vissza az arcodból mielött leparsztozol valakit.

  • 2010.07.09 19:43:46mi nem foglalt még

    egy kis összegzés azoknak akik piros matricát kaptak és 96 utáni a járművük.
    azokat jól átbaszták és menejenk vissza a vizsgaállomásra és verjék ki a palávert ugyan is van egy törvény ami azt mondja ki, hogy 96 után csak euro3 helyezhető forgalomba.
    osztán van egy olyan törvény amit minden vizsgaállomásnak illene ismerni, hogy minden olyan jármű amit 96 után helyeztek forgalomba euro3-nak tekintendő még akkor is ha nem teljesíti és a tulajdonos kérésére át kell vezetni a forgalmiban.
    magyarul minden 96 után forgalomba helyezett járműnek jár a kék matrica.
    ehez semmiféle felülvizsgálat nem kell hanem automatikusan a vizsgaállomásnak azt kell adnia.

  • 2010.07.09 19:46:09mi nem foglalt még

    előző kommentemben elütöttem ahol euro3-at írtam az természetesen euro2

  • 2010.07.09 20:16:01Stevedoki

    mi nem foglalt még teljesen el vagy tévedve. Ekkora marhaságot régen olvastam, pedig aztán itt a hozászolások közt van pár gyöngyszem :) Nézd már meg ezt a táblázatot:[link] OBD nincs egy kocsiban, akkor hiába van lambdaszonda, szabályzott katalizátor...
    Linkeld már be ez a híres törvényt, ha nem nagy gond.

  • 2010.07.09 20:21:58mi nem foglalt még

    Stevedoki:ehun van ni
    2

    — katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros [kivéve a 4. osztályba sorolt ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet] 1;

    4

    — az ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott — katalizátoros, szabályozott keverékképzésű — Otto-motoros 1,
    — az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások (EURO-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros;

    A vastagon írt 1-es lábjegyzet így szól:

    1
    Az 1996. január 1. napját követően az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államban újként forgalomba helyezett katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros gépkocsit az ENSZ-EGB 83.02/B. jelű jóváhagyási jellel ellátottnak kell tekinteni és a forgalomba helyezés engedélyezésekor, illetőleg a gépkocsi üzemben tartójának kérelmére a 4. környezetvédelmi osztályba kell besorolni/átsorolni.

  • 2010.07.09 20:39:27Stevedoki

    Megkövetlek! Igazad volt.

  • 2010.07.09 20:46:33mi nem foglalt még

    Stevedoki: ez a besorolósdi elött nem nagyon foglalkoztak vele emrt nem volt érdekes.
    amiknek most zöld plakettje van azoknak is simán 2-es szerepel forgalmiban.
    valamikor 2000 után volt változás nem emlékszem pontosan mikor addig mindenki simán kettest kapott.
    senki nem törödőt vele mert nem volt tétje.
    barátomnak vizsgaállomása van és ő mondta hogy nem kell sehova rohangálni mert ők automatikusan tudják kinek milyen színű jár.
    2000-es évjáratu e klassém is 2-est kapott anno a forgalmiba pedig ha jól tudom talán már az euro 3-at is tudja.
    direkt rákérdeztem mert most kell vinnem műszakira, hogy vigyek e igazolást a kárpát utcából és azt mondták nem kell semmi igazolás mert evidens, hogy kéket kell kapnia.

  • 2010.07.09 20:52:41Stevedoki

    Gondolom ez forgalmi csere is akkor. Mível ott is szerepel a környezetvédelmi osztály, és akkor ugye, hibásan.

  • 2010.07.09 20:56:28mi nem foglalt még

    Stevedoki: igen az.
    persze azt nekem kell fizetni.
    de ez van kis hazánkban.
    tulajdon képpen nem fazsságot írtak be anno csak akkor még más volt a kettes besorolásdefiníciója, később változtattak rajta és még késöbb hozták az új számozástahol már sokkal több besorolás van.

  • 2010.07.09 23:24:53cso zsi

    Na mégegyszer, mert a délutáni eltűnt.

    Lassan okafogyottá válik a probléma:
    "Tizenkét százalék fölötti visszaesés az üzemanyagpiacon
    2010.07.09. 13:12 - MTI

    Az első félévben 12,6 százalékkal csökkent a magyar piacon az üzemanyagok eladása, s így a tavalyi 1,601 milliárd literről 1,4 milliárd literre esett vissza. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint a benzineladások 15,4 százalékkal estek vissza, míg a gázolaj kereslete 9,9 százalékkal mérséklődött. A legnagyobb mértékben, 42,4 százalékkal a 98-as benzin kereslete esett vissza, ebből az idén az első félében 17,1 millió liternyit adtak el. A 95-ös benzin eladása 14,4 százalékkal, 638 millió literre esett vissza, míg gázolajból 745,4 millió litert adtak el az év első hat hónapjában. A MÁSZ adatai a piac mintegy 85 százalékát fedik le a tagvállalatokon keresztül."

    [link]

    Majd csak a tízmillás és drágább autók maradnak az utakon.

  • 2010.07.10 11:01:45angxdd

    BKV sztrájknál mindig csökken a légszennyezettség. Vajon miért...
    Piros-fekete matricát meg egész évre kitiltani a belvárosból feltétel nélkül. Egy ilyen autó 10-szer annyit szennyez, mint a zöld vagy a kék matricások. Mégis minden 10-edik kocsi ilyen, tehát tömegeket nem érint. Viszont így felére csökkenhet a légszennyezettség. Tehát 10 helyett 9 autó megy el az utcán és mégis a fele a szennyezés.
    Páros páratlan meg hülyeség. Akinek most van egy korszerű kocsija, vesz majd dodgemnek valami szart a párossal/páratlannal és azzal jár ha kell. Na szarnak adva lett egy jó nagy pofon!

    Németországban teljesen egyértelmű, hogy melyik városok melyik részeire kik nem hajthatnak be. Nem szezonálisan, hanem SOHA. Kint vannak a táblák, zónák, kész.

    Luxus, hogy a belvárosba bármilyen bontószökevény bejöhet!

  • 2010.07.10 13:50:15angxdd

    BKV sztrájknál mindig csökken a légszennyezettség. Vajon miért...
    Piros-fekete matricát meg egész évre kitiltani a belvárosból feltétel nélkül. Egy ilyen autó 10-szer annyit szennyez, mint a zöld vagy a kék matricások. Mégis minden 10-edik kocsi ilyen, tehát tömegeket nem érint. Viszont így felére csökkenhet a légszennyezettség. Tehát 10 helyett 9 autó megy el az utcán és mégis a fele a szennyezés.
    Páros páratlan meg hülyeség. Akinek most van egy korszerű kocsija, vesz majd dodgemnek valami szart a párossal/páratlannal és azzal jár ha kell. Na szarnak adva lett egy jó nagy pofon!

    Németországban teljesen egyértelmű, hogy melyik városok melyik részeire kik nem hajthatnak be. Nem szezonálisan, hanem SOHA. Kint vannak a táblák, zónák, kész.

    Luxus, hogy a belvárosba bármilyen bontószökevény bejöhet... Ennyi erővel lassan szabad lesz szemetet is égetni házilag.

  • 2010.07.10 18:38:47papa33

    Nem megy

  • 2010.07.10 18:39:30papa33

    Na a közlekedésre visszatérve: vitázunk mennyit füstöl egy BKV busz miközben 60-100 embert szállít, és igenis nap mint nap látok új dízel autót éppúgy okádni füstöt, 1-2 embert szállítva.
    Az okokat reálisan kellene nézni (nem egymást fröcskölve): biztos az üzemanyaggal sincs minden rendben-kintivel nem annyira füsröl, WC-re is autóval járunk, nem vagyunk belátóak, a kutyát nem érdekli hogy úgy szennyezzük a legkevesebbet (és érünk célt leggyorsabban), ha folyamatosan halad a forgalom: forgalomszervezés, cipzármódszer, a másik tiszteletben tartása (nem pedig pofátlanul busszsáv, leállósáv, stb, persze csak a pumpa megy fel.
    Azt is be kellene látni, hogy ennyi autó nem fér el, az lehetetlen dolog hogy minden X-edik autó parkolóhelyet keres (X=4-8-at mondanak), és vidékről "FEL" kell menni minden sz@rtért, ugye az oktatások nagyon jól fizetnek, továbbképzés, ISO..., és felmegyek én, de átszállnék tömegközlekedésre, csak épp nincs nagyon hol megállni, néhány jegy több ezer FT abból 200 km-t autózok még bent Pesten is, és visszatérünk marad az autó.
    Azt, hogy a páratlan-páros egy baromság. A szinek pedig az igen káros dízeleket nem a szmog (szállópor) szempontjából veszik figyelembe, a ma már nem túl jó (de szab.keverékképzésű katalizátoros, szinte a nem őskövület mind az) jobb a legújabb dízeleknél ebből a szempontból. Még egyszer, a hazai gázolajjal valami nem OK. Ezek mellé a szinek alapján a kitiltást évekkel ezelőtt kellett volna propagálni, hogy tudja az ember pl 2002-ben hogy 2009-ben csak a kék-zöld, 2012-ben csak a zöld mehet. Valamint a belátásról: sok országban nem gond a dugódíj, meg ha nem kapnak levegőt és MEGKÉRIK az embert akkor az otthon is hagyja a gépet.
    Tehát: normális jogszabályok, forgalomszabályozás, belátás, gázolaj.

  • 2010.07.11 06:56:24mommoka

    Na persze megint azokkal kell kiszúrni akinek öreg autója van. De, igazából bennünk van a hiba. Álldogál a kereskedésekben az a sok szép gyönyörű dízel(=mer az menő, keveset fogyaszt, olcsóbb a gázolaj, meg amúgyis olyan vagányul hangzik, hogy: 1.5 TDCISMDFSAI felíratú motor van benne 150 lóerővel. meg kéne venni( még akkoris, ha műanyag a vízpumpa, meg a csapágyak kosara a főtengelynél, talán még a szelepfedél is műanyag), hiszen olyan jó hitelek vannak már, van hozzá ingyen szervíz + beszámítják a régit. Nyilvánvaló, hogy a világ legjobb üzlete lenne, mer ha nem veszed meg b+, nem jöhetsz be a városba, vagy tankolhatsz magasabb végösszegért a kúton, mert régi a kocsid (de akkor ne is reklamálj). Komolyan mondom pár év múlva már csak távirányítós kisautókkal gyalog mehetünk be a csodás Budapestre. Vagy ha az autó már nem téma akkor majd a dohányosoknak kell otthon maradniuk? Szánalmas vicc az egész.

  • 2010.07.11 10:39:46papa33

    A mai lehetőségek közül a gáz a reális, olcsó és környezetbarát. A dízel nagyon drága, igen drága javítások lehetőségét hordozza, továbbá (tessék a szakirodalomba beleolvasni, pl részecskeszűrő) nagyon nehezen mondható környezetbarátnak. Lehet számolni, keveseknek térül meg a dízel. Természetesen nem kamionméretben gondolom.
    Előttem szólóhoz: imádom az olyanokat, mint pl a kettős tömegű lendkerék, ezek a 3-500 ezres beépített javítások, annak is a K. A. aki a lendkerék alá teszi az érzékelőt szimmeringnek álcázva, meg az elektromos-elektronikus kurmányzárat, ezzel lakatolna örökre a márkaszervízhez, ja az uniós törvények miatt nem kényszerítenek saját márkaszervízbe... igen most az új Swift III műanyag szelepfedele... a most kifutó GLX AC (közepes felszereltség) 2.7 milla, egy év múlva kab 1 millát fog érni... pedig én szeretem a hazait.

  • 2010.07.12 14:23:10bocshogyélek

    CO HC NOx HC+NOx PM
    Dízel
    Euro 1 2,72 - - 0,97 0,14
    Euro 2 1,0 - - 0,7 0,08
    Euro 3 0,64 - 0,5 0,56 0,05
    Euro 4 0,5 - 0,25 0,3 0,025
    Euro 5 0,5 - 0,18 0,23 0,005
    Euro 6 0,5 - 0,08 0,17 0,005
    Benzin
    Euro 1 2,72 - - 0,97 -
    Euro 2 2,2 - - 0,5 -
    Euro 3 2,3 0,2 0,15 - -
    Euro 4 1,0 0,1 0,08 - -
    Euro 5 1,0 0,1 0,06 - 0,005
    Euro 6 1,0 0,1 0,06 - 0,005

    hihi, méghogy a bontószökevények 10szer annyit szennyeznek...kacagnom kell, benzines piros (EURO1) és kék (EURO2) között 0.5 gramm co2 különbség van, azaz kbEGYEGÉSZKÉTTIZED szerest pufog ki.

  • 2010.07.12 16:02:15Lacabacsi

    mi nem foglalt még, Hauzer:
    Szerintem én nem javasoltam senkinek, hogy 30 kg árut 100 km-en keresztül kerékpáron vagy BKV-n hurcoljon. Avagy más városból bicajjal járjon be. Ennyire azért nem vagyok hülye.

    Viszont mindenki maga választja a munkáját, a lakhelyét. Persze tudom válság van, meg hasonlók.

  • 2010.07.12 16:03:32Lacabacsi

    Bontószökevényekkel az a baj, hogy levelezős műszaki van a legtöbbön. gyk, marhára nem az jön ki a csövön, ami a papíron van.

  • 2010.07.12 16:17:23bocshogyélek

    mennyi egy levelezős müszaki? érdekelne, hogy csak én vagyok olyan marha, aki el is viszi/rendberakatja elötte szerelővel a kocsiját?

  • 2010.07.12 16:43:05Lacabacsi

    Szerintem kb a vizsgadíj még egyszer.

    Nyilván a biztonság fontos - fék, lengéscsillapító.
    Nade a káros-anyag kibocsájtás :-)
    Azt itt mindenki leszarja.

    Valaki találkozott már ilyen mobil mérőállomással?
    Van ilyen egyáltalán kis hazánkban?
    Lenne bármi értelme ilyen akciókat csinálni a közlekedésieknek?

  • 2010.08.03 13:17:49DVZs

    [link]

    Arról lehet tudni, hogy szmogriadó-területen belüli lakosokra is vonatkozik? Rémlik, hogy erre volt kivételezés, de ebben nincs szó róla.

1 | 2 | 3

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

KeresésKeresés

IndapassIndapass