Vánszoroghat Budapest a szmogriadó idején

2010.07.08. 13:36 - Hírszerkesztő

Vége a rendszám alapú közlekedési tilalomnak, csak a környezetszennyezőbb autók közlekedésének korlátozását tartalmazza az új rendelet.

064-070 Dizel kontra benzin Layout-1-7

Az új, szmogriadó esetén alkalmazandó akciótervet gyakorlatilag összhangba hozták a nemrég bevezetett szigorúbb környezetvédelmi matricarendszerrel: már nem a rendszám utolsó számjegye határozza meg, hogy kiknek kell otthon hagyniuk a járművüket, hanem az, hogy milyen színű a plakett a rendszámon. A zöld és a kék matricás autók tovább használhatók – az 1996 utáni évjáratú benzines autók zöme ilyen –, a fekete és vörös matricásokat viszont a szmogriadó ideje alatt nem lehet majd használni. A régi típusú plaketteket hordozó modellekre nem tér ki a rendelkezés, így – átmeneti kiskapuként – a régi rendszerben zöldkártyáztatott, de sárga matricás autókat, amelyek az új rendszerben már biztosan nem kaphatnak vörösnél jobb minősítést, nem korlátozza a mozgásukban. Ezek az autók azonban eltűnnek a következő két évben, hiszen az integrált műszaki vizsgán már új típusú rendszám matricát ragasztanak fel.

A rendeletnek azonban nem ez az egyetlen újítása: a főpolgármester a jövőben riadó idején kérheti az autósokat, hogy azokon a területeken, ahol 30 km/h-nál nagyobb sebességet enged a KRESZ, 20 km/h-val csökkentsék haladási sebességüket. Egyelőre nehéz felmérni, hogy egy ilyen intézkedésnek miféle hatásai lennének – persze egy rakás bírságon túl – a főváros közlekedésére, de nem vagyunk derülátók. A dugóban vánszorgó autók így is a szmog elsődleges forrásai közé tartoznak, így nem valószínű, hogy javít a légszennyezettség helyzetén, ha azokon a szakaszokon mesterségesen lassítják a közlekedést, ahol amúgy zökkenőmentes lehetne.

Az új szmogriadó-rendelet a kihirdetését követően két héttel lép hatályba, azaz várhatóan a hónap végétől lesz érvényes.

Kommentek

  • 2010.07.08 14:33:04kovermadar

    Végre valami értelmes - semmilyen - megoldás! A város ilyen, van szmog és kész... meg kell szokni. Városban élni (ahol ugye minden közel van) is áldozatokkal jár. Én vidéki vagyok, de Pestre járok dolgozni. Nekem ez sokkal nagyobb költség, cserébe van viszonylag tiszta levegő... Valamit valamiért...

  • 2010.07.08 14:33:04nyomi

    Tisztabb lesz. Ha csak 20km/h-val lehet menni, akkor erdemesebb lesz BKV-val jarni. Csak be KELL tartatni, mutan rendesen meghirdettek, es aki 80-nal megy, azt valoban meg is kell birsagolni. stb. Magyaran, hamvaba holt otlet.

  • 2010.07.08 14:34:03karandas

    Na, a kontraszelektált hülyék már megint törvényt/szabályt alkotnak! Néha kicsit 50 fölött haladok városban ;-) és ötödikben ezer-néhányszázas fordulaton csordogálok. Most majd szmogriadó esetén mindenki haladhat hármasban, adott úton kétszer annyi szennyezőanyagot kibocsátva.

  • 2010.07.08 14:35:22kovermadar

    Van a BKV buszoknak egyáltalán ZK-juk? :) Mert akkor azok sem járhatnak majd... sem autó, sem BKV... fasza kis kihalt kísértetváros lesz itt :D

    Egyébként meg ha nincs kitáblázva a 20-as csökkentés, akkor hogyan lehet betartatni? Nem hallgattam rádiót reggel, nincs TV-m, honnan tudjam, hogy szmogriadó van?

  • 2010.07.08 14:44:01S-Works

    Kovermadar

    Ha szmogriadó van otthon hagyod az autód amikor városba jösz vagy találsz épp elég kifogást, hogy ne kelljen áldozatot hoznod?

  • 2010.07.08 14:46:44Nagykócsag

    Gyakorlatilag eltörölték a szmogriadót. Ennyit a tisztelt döntéshozókról.
    Tesznek nagy ívben a fejünkre (tüdőnkre).

  • 2010.07.08 14:46:46f.nero

    A legmodernebb turbódízelek egy-egy gázfröccsnél olyan gyönyörűen kormolnak, hogy öröm nézni...
    Természetesen mindezt a legzöldebb plakettel.
    A -20 meg egy vicc, lassan már oda jutunk, hogy tolni kell.

  • 2010.07.08 14:47:08ZF2

    Azt a -20as csökkentést már külföldön is láttam és nem értettem. Persze elvileg nagy forgalomban a sebességcsüökkentés lehetővé teszi a csomópontokban a torlódások enyhítését (ennek jó péládja amikor a németeknél csak a 2sávos pályákon szabad száguldozni, a széles 3 sávos új szakaszokon meg 120ra van levéve, gondlom azért, hogy amikor a 3 sávos út vissza megy 2 sávosra ne blokkolja le a forgalmat a sávmegszünés). Ez a renszámfelezős módzser a legnagyobb ökörség amit valaha is hallottam. Tipikus hogy az olaszok csináltak ilyen hülyeséget korábban...

  • 2010.07.08 14:48:18lr

    Szép kezdeményezés-kár, h matricarendszernek egyelőre semmi köze nincs a szennyezőanyag-kibocsátáshoz.

    A 30-as korlátozás viszont nem hülyeség, csak sajnos uolyan. félmegoldás,mint a másik.
    Magyarul az igaz, hogy annál kisebb a szennyezés és a dugók kialakulásának veszélye, minél közelebb esik a mindenkori sebesség az átlaghoz - csak ehhez az infrastruktúrának is támogatnia kellene a folyamatos haladást.
    (Igen, ezt annyiszor le fogom írni, ahányszor szembejönnek velem az itt most újra előferdült...khmm...gondolatok.)

  • 2010.07.08 14:48:37Taktaszada Bazsi

    Ez rendben is van, kékkel és zölddel lehet, a többivel nem. Ettõl jobb nem lesz a levegõ, legalábbis mérhetetlen lesz. Dízel-benzines kizárás kellene, mert a benzinesekbõl nem jön por, a dízelbõl még a részecskeszûrõs csodákból is (sõt, azokból veszélyesebb, mint a régebbi adagolósokból). Mondjuk nyugatabbra ezt tudják, dízel semmi, benzinesbõl csak az EuroX-esek.

    És mi van az állandó kitiltással? Az október 20- március 8 közöttivel? Az még mindig sárga és zöld matricára hivatkozik, a zöld OK, de kinek van még sárga? Vagy a feketével behajthatok? :-)

    Legalább megkérdeztek volna egy (közlekedés/gépész)mérnököt, mielõtt elfogadják.

  • 2010.07.08 14:53:01Skoda Racing Day

    Nincs olyan az alkotmányban, hogy autózáshoz való jog, de olyan igen, hogy egészséges élethez való jog!

    Már szerintem 2-3 éve tudjuk, hogy ez lesz, és akinek annyira szükséges a munkájához a gépkocsi és azóta nem sikerült összekaparni egy 96 utáni autóra a zsét, az szerintem meg is érdemli... ébresztő!

    Az enyém fekete plakettes lett idén, valszeg én se fogok télen nagybevásárolni menni, hanem majd szépen szatyorral a kisbóótba...

  • 2010.07.08 15:01:22karandas

    lr! Kérlek magyarázd el ezt a harmincas dolgot, valószínűleg hülye vagyok, hogy megértsem!

  • 2010.07.08 15:05:13toncsi64

    Tök jó, és mi van a helyi lakosok "türelmi idejével" amit az elöző rendelethez adtak ?

  • 2010.07.08 15:07:21Taktaszada Bazsi

    Kevesebb autó tud bemenni a belvárosba a bevezetõkön. A belvárosban amúgy is 30 alatti az átlagsebesség, ha az -általában 70-es korlátozású- bevezetõkön kevesebb autó jut be egységnyi idõ alatt, kisebb a benti dugók kialakulásának esélye.
    Persze ott van még a kivezetõ utak kérdése is, mert úgy azok is kisebb forgalmat tudnak felvenni, de a belváros 1-2 sávos útjaihoz képest mind 2-3 sávos, úgyhogy idõegység alatt így is több autó tudja elhagyni majd a várost, mint amennyi átjut a szûk keresztmetszeteken.

  • 2010.07.08 15:07:28Waldorf Rolandó

    no, vettünk egy 1991-es 1.8d fiestát napi bejárásra feleségemnek - friss jogsi mellé, meg amúgy sincs egy ép karosszériaeleme :). Viszont motor, futómű ok. 2 év vizsga, és figyelem! fekete matrica! 100km-en sok várossal 4,9-et eszik. Városon kívül 120km-en evett 4,8-at...az annyi, mint 4l/100km...de fekete, mert korszerűtlen, szennyező, mégha se korom, se füst nem jön belőle. Megnéztem,[link] , itt írják a technikai adatoknál a co2-értékeket is. (co-t nem látok az 1.8d-hez)

    1.8d fiesta 161g/km
    fiesta 1.4 tdci 110g/km
    focus 1.8 2007 169 g/km
    porsche cayenne 361g/km
    citroen c2 1.6i 16v 2009 163g/km
    citroen xsara picasso 1.6 HDi 2008 135g/km
    renault megane 2004 1.6 vvt 184g/km
    bmw 520d 2006 158g/km
    bmw 116i es 2006 181g/km
    fiat grande punto 1.4 139g/km
    honda civic 1.8 i-vtec 2007 152g/km
    honda jazz 1.3 i-dsi 2008 137g/km
    stb.

    valaki vonna nekem konklúziót?

  • 2010.07.08 15:09:52kangep

    @Waldorf Rolandó: az autóimportőr lobbi azt akarja, új autót vegyél bazz. ennyi.

  • 2010.07.08 15:10:50Solct

    @Skoda Racing Day

    "Már szerintem 2-3 éve tudjuk, hogy ez lesz, és akinek annyira szükséges a munkájához a gépkocsi és azóta nem sikerült összekaparni egy 96 utáni autóra a zsét, az szerintem meg is érdemli... ébresztő!"

    Nos, én napi 150km-t megyek a tisztán E85 üzemű 2T kombi Wareszommal. Fogyasztása E85-ből, 7,5-8l.
    HUF/km árban 6l-t evő dizel szintjén van, de károsanyagkibocsátása és fenntartása csak tizede.
    Szintetikus olajat használok és mérés alapján is nagyon "zöld" az autó kibocsátásilag.

    Minek cseréljem le szennyezőbb kisebb és drágább kacatra?

    Demagóg....

    Pláne mást autó alapján megítélni.

  • 2010.07.08 15:11:32Waldorf Rolandó

    @kangep:
    ugye...akkor minek itt álszenteskedni itt a zöldséggel?

  • 2010.07.08 15:13:04tlantos

    Solct: tedd hozza, hogy nem pesten, igy gyakorlatilag nem vagy erintett.

  • 2010.07.08 15:13:29Taktaszada Bazsi

    Waldorf Rolandó:
    A környezetszennyezés nem a CO2. Illetve fordítva. A káros anyagok a korom, a por és az NOx. Ebbõl meg mindegyikbõl bõven jön egy dízelbõl.Hiába fogyaszt kevesebbet (nekem '85-os dízelem van), akkor is szennyezõbb. Egy 2l-es benzines abszolút értékben is kevesebbet enged i mindenbõl, mint az 1,8-as dízel Ford. Még ha a benzines nem is katalizátoros, akkor is.
    A dízeleknél a CO nem értelmezhetõ, mindig légfelesleggel mennek, nincs (elhanyagolható) a CO kibocsátásuk.

    toncsi64:
    Dögöljünk meg cipõben. Vagy autóban. De nem a ház elõt...

  • 2010.07.08 15:15:22Grapee

    Szerintem nem egy olyan autótípus van ma Magyarországon, amely ugyan 96 előtt készült, de bőven teljesíti az EURO 2-es előírásokat, csak mivel akkor még nem is nagyon létezett, ezért nem tudták még oda besorolni. Azokkal mi lesz? Csak azért vegyek a új műanyag tákolmányt, mert pár ember képtelen értelmes és élhető szabályokat alkotni?

    áááá.....

  • 2010.07.08 15:16:06Waldorf Rolandó

    @Taktaszada Bazsi
    és azt a porméretet kell nézni, amiben jobb a modern dízel, tudjuk már.

  • 2010.07.08 15:16:23Solct

    @tlantos

    Csak idő kérdése, hogy átvegyék a hülyeséget a vidéki nagyobb városokban is.

    Vicces volt legutóbbi ZK-s mérésem, miszerint akár kéket is kaphatna az autó mérés alapján, de csak feketét kaphat, mert hát 2T.
    Senkit se érdekel, hogy szinte csak vízgőzzé égő alkohollal üzemel...

    Ehhez képest a ködölő Ford TCDI és PDI VW meg ugye zöld.

  • 2010.07.08 15:16:26forumnick

    Létezik-e olyan oldal, ahol a motorszám/motorkód alapján meg lehet nézni, hogy a motor milyen kibocsátási értékekkel, besorolással rendelkezik?
    Ez azért lenne fontos, mert pl. egy 94-95-ös autó motorját modellváltás után kb. 2000-ig szerelték gyakorlatilag változtatás nélkül az utódmodellben (pl. Skoda Felicia).

    Másrészről azért is jó lenne, ha cserélni kellene az autót tudjam milyen másikat keressek (pl. adott évjárat esetén x motorváltozat jobb besorolású, mint y).

  • 2010.07.08 15:16:38karandas

    Taktaszada Bazsi!

    Ne döntsék már el, hogy be akarok-e menni a belvárosba... Jellemzően nem akarok, és lámpák programozásával megoldható, hogy harmincas tempóval haladjon a sor...

  • 2010.07.08 15:16:40pindroch

    sárga plakettes autóm van, most műszakin fekete lesz. De gázzal megyek. Úgy tudom messze az LPG-a legkörnyezetkímélőbb (legkevésbé szennyező).

    már egy csomószor győzködtem magam, hogy ne húzzam föl magam ilyeneken, mer úgyis csak a szop@tás a lényeg...
    eddig is így volt, eztán is így lesz

  • 2010.07.08 15:18:14victor vacendak

    Érdekes szabályozás. Miközben a dízel kormától ki tudja hány asztmás meg tüdőrákos botorkál a nagyvárosokban, addig a CO2 miatt aggódik minden lobbista, és az eladott autók 80-85% dízel. Aki igazán tenni akar az élhetőbb világért, az nem gyárt/vesz dízel autót. Bár ehhez már túl késő.

  • 2010.07.08 15:22:04kangep

    @Waldorf Rolandó: ez nem álszenteskedés. ez hazugság.

    de mégis, hogy nézne az ki, hogy ha azt mondanák, hogy "ha nem veszel új autót, paraszt vagy, és szarunk rád"? sokkal egyszerűbb azt mondani, hogy dehát az elvi lehetősége megvan annak, hogy régebbi autód legyen. ja, hogy itt meg ott meg amott nem használhatod? még jó, te környezetszennyező szemétláda! :D

  • 2010.07.08 15:22:34Taktaszada Bazsi

    karandas:
    Én ott lakom, és ezek szerint én sem mehetek haza vele.
    A lámpaprogramozást meg az olajlobbi finanszírozza (figyeljétek csak meg), lehetõleg úgy, hogy minél több autó ragadjon be a lámpák közé. Kinek jó, ha mind a 100e autó 2dl-el többet eszik a városban, mint amennyit normális dugókerülõ lámpabeállítással enne?
    A pénz nagy úr, a szmognál is nagyobb, ergó nem lesz itt semmi lámpaátállítás, vagy a kivezetõkön lévõ lámpák zöldjét lerövidítik, ahogy tette azt Dempsy amikor elõször megszavazták.

  • 2010.07.08 15:22:46durbintss

    A sárga matricásokat már rég ki kellett volna tiltani a városból. A dízeleket is leküldeném vidékre. A sebesség korlátozás csak választható, nem kötelező lenne. Adott körülmények között lehet + hatása, pl. limitálja az adott területre bejutó autók számát. Az elagott BKV-s ikaruszokat is le kellene állítani ilyenkor, mert nagyban hozzájárulnak a a szmoghoz. Hogy mivel utaznának az emberek, azt nem tom. De hát ha szmog van, akkor jobb otthon maradni, nemde bár ?

  • 2010.07.08 15:24:13cmyk

    A régebbi autókat is lehet minősíttetni a Közlekedési Felügyeletnél jobb fokozatra, mint ami eredetileg a forgalmiban szerepel. Például majdnem az összes régi Swiftnek 02 környezetvédelmi osztály van beírva, pedig 04-nek kellene lennie. Ezt általában a vizsgán kérésre kijavítják. Ha mégsem, akkor irány a Mozaik utca. Én pl úgy jártam, hogy 00 volt beírva az 1993-as swift forgalmijába, ami baromság. Bementem a Mozaikba egy szemlére. Megnézték, tényleg benne van a lambda szonda, és bár 96 előtti, de teljesíti az azutáni normát, ezért átminősítették 04-es kategóriára és kék matrica virít rajta.

  • 2010.07.08 15:25:48Perillustris

    "Végre valami értelmes - semmilyen - megoldás! A város ilyen, van szmog és kész... meg kell szokni. Városban élni (ahol ugye minden közel van) is áldozatokkal jár. Én vidéki vagyok, de Pestre járok dolgozni. Nekem ez sokkal nagyobb költség, cserébe van viszonylag tiszta levegő... Valamit valamiért..."


    @kovermadar: hát a nagy lóf@szt! Én szándékosan nem költöztem ki, vállalva a magasabb árszínvonalat, amiért azzal "fizetek", hogy kisebb lakást tudtam venni. Igaz, ajtózárástól 17 perc a Nyugati pályaudvar (GYK: ez csak referenciaként írom, ha tehetem, elkerülöm azt a környéket). Szóval igen, cserébe nem kell kirándulásként felfognom, ha valamit intéznem kell a fővárosban, s minden itt van a számban. A kiköltöző meg "bevállalja" a nagyobb távolságot, cserébe az ugyanakkora összegért megvehető nagyobb lakóterületért, stb. Aztán persze sokallja az utazási időt, ezért autóba pattan, és mérgezi azokat, akik felelősen, előrelátóan gondolkodtak. Ezzel nincs is baj, döntsön mindenki a preferenciái szerint. Ám amíg az én döntésem nincs káros hatással az agglomerációba költöző életére, addig az övé, ha utána kocsival jár - ilyen-olyan indokkal - vissza a városba, igen.

    Nem mellesleg: az ingatlanok árai jellemzően azért olcsóbbak a külső kerületekben és vidéken, mert be vannak árazva az infrastrukturális különbségek, a tömegközlekedés alacsonyabb színvonala, stb. Kiköltözés után nem kicsit visszatetsző azért sírni, hogy legyenek szép és széles bevezető utak közpénzből, hogy be tudjunk járni (hiszen az így növekvő ingatlanár az egyénnél jelentkezik haszonként, a költség pedig mindenki vállát nyomja).

  • 2010.07.08 15:26:35Perillustris

    Miután a szmog és a zaj, a dugók jelentős - nagyobbik - része az agglomerációs be- és kiautózók miatt van, talán lehet csendesebben is lökni ezt a sötét és bunkó szemléletet. Én azt mondom, hogy aki kiköltözött a jó (jobb) levegőre, az számoljon azzal, hogy nem három perc a buszmegálló, nem jön olyan sűrűn a busz, és tovább tart az utazás, mint a szomszéd kerületből. Jelenleg a kiköltözöttek "luxusát" a benn maradtak fizetik meg, és ez az, ami tűrhetetlen. S ugyebár ahogy nem is mindeki "kiköltöző", nem is költöztek rengetegen a belvárosba, hanem oda születtek.

    Vállalj több áldozatot te, de ne az én káromra.

  • 2010.07.08 15:29:18Mariusz

    1. Nem a sebességtől függ a fogyasztás, hanem hogy melyik sebességbe kapcsoljuk az autót. Egyesben könnyűszerrel fogyaszthat többet az autó mint 5-ösben.
    Az 5. sebesség pedig általában 55-75 km/h-ig adja az autó optimális, gyári fogyasztását. Ilyenkor a motor 1200- 1700 körül fordul, ami a legegészségesebb fordulatszám, és a legkörnyezetkímélőbb is.
    2. Nekem nincs túl sok fölös pénzem, ezért is, meg a levegő kíméléséért is mindig igyekszem optimálisan autózni, ez az autónak is a legjobb.
    3. Ha rászoknánk a szokásos padlógáz zöldnél, majd satufék a köv. pirosnál stílus helyett a hullámos gyorsításra lassításra, akkor kevesebb üzemanyag fogyna. Tudniillik nem érsz oda hamarabb padlógázzal sem, csak többet égetsz, és koptatod a féket.
    4. Vannak útvonalak, ahol a zöld hullám be van állítva pl. Váci út. Sok helyen viszont letojták ezt a elvet. Ha fognák magukat a közlekedésmérnökök és átállítanák a lámpa rendszert, ezzel további forgalomgyorsítás és üzemanyagtakarékosság következne be.
    5. Viccesek az ilyen olyan plakettes de még forgalomban lévő ezeréves buszok, teherautók, amelyek mesebeli sárkányként okádják a kormot. Ezeket kellene kivonni a forgalomból.
    Majd hogyha nyugat európai szintű fizetések és adórendszer lesz, ahol az ember, ha eljön a nyugdíjas ideje vesz egy új autót és utazgatni indul, illetve a vízvezetékszerelő és a többi tisztes foglalkozású embernek is telik majd trabantnál többre, akkor majd sarcolhatnak minket. Akik a szabályokat hozzák, úgyis mindig autóval (néha többel is egyszerre) járnak, és nem ám 6 literes fogyasztású suzukival.

  • 2010.07.08 15:29:55Zolika817

    2010.07.08 14:14:28Palex
    A túl lassan haladó autó többet fogyaszt, ergo jobban szennyez.

    Ezt te sem gondolod komolyan ugye?
    A többivel egyet értek.

  • 2010.07.08 15:32:06karandas

    Taktaszada Bazsi!

    Ez ugye nem magyarázat arra, hogy harminccal közlekedjen mindenki a városban? Szerény ismereteim szerint a legjobb fogyasztást a legmagasabb sebességi fokozatban produkálod (extrém eseteket leszámítva, de az ötvenes városi tempó nem ilyen).

  • 2010.07.08 15:32:13Waldorf Rolandó

    @Perillustris:
    a kiköltözöttek luxusát a kiköltözött fizeti üzemanyagban, utazásra költött időben. Ne fűts a városban és tiltsátok ki a tömegközlekedést meg az ottani lakosok autóit, aztán tiszta lesz a levegőtök :)

  • 2010.07.08 15:35:54Taktaszada Bazsi

    karandas:
    Nem az ideális fogyasztás miatt akarják a -20km/h-t, hanem a kevesebb bejutó autó miatt. Senkit sem érdekel, hogy az autó mennyit fogyaszt, sõt nekik az a jó, ha sokat.

    De ilyen alapon engedélyezzék a városban a 80km/h-t, mert ott jobban fogyasztanak az autók, mint 50-nél.

    A városi sebességkorlátozás meghatározásánál nem szerepel szempontként a fogyasztás.

  • 2010.07.08 15:45:53Beast80

    Ez a rendelet szart sem ér. A 100 on 45 litert fogyasztó, Euró -500 szabályozást sem vagyok képes betartani BKV buszokat kellene végleg kitiltani a forgalomból. PL megszabni a BKV-nak, hogy az évi 10-20 milliárdnyi támogatás fejében 1 éve van rá, hogy új buszokra cserélje mindet.

  • 2010.07.08 15:46:20Zolika817

    na még egy ember aki nem ért a kocsikhoz....akkor fogyaszt a legjobban, ha a gyártó által beállított alapjárati fordulatszámon pörög a motor, a legkisebb fokozatban...és ezzel nem azt mondom, hogy csöntsék a sebességet, csak hülyeségeket ne írkáljunk már...aztán, ha te autód 1-esben alapon 80-at megy akkor meg vigyél egy kört légyszi, mert az még az általam annyira imádott Ferrarit is elkalapálja.

  • 2010.07.08 15:52:07Zolika817

    na ezzel viszont nagyon egyetértek
    a KPMeseknek őket is ki kéne kapkodni, nem csak az ifásokat.
    le a bkv-val, tíz évnyi támogatásából kijönne minden budapestinek egy elektromos robogó

  • 2010.07.08 15:54:26Taktaszada Bazsi

    Zolika817:
    Ez nekem szólt? Mert fogadnék, hogy 80-as tempónál kevesebb üzemanyagot eszik az autó (természetesen a legmagasabb fokozatban, ki az a hülye, aki 1-ben akar 80-al menni - vagy te 1-ben mész a városban végig?), mint 1-ben alapjáraton gurulva. Mindezt természetesen 100km-re vetítve. Szívesen kiállok egy ilyen versenyre.

    Attól egyébként, hogy az autóm megy 80-at egyesben, még nem kell, hogy elkalapáljon egy Ferrarit. Megy.

    Egyébként nem alapjáraton fogyaszt a legkevesebbet a belsõégésû motor, nézz utána. Van egy ideális fogyasztású pont, valahol a maximális nyomatékhoz tartozó fordulatszám környékén. Persze csak statikus állapotra vonatkozóan ideális, gyorsítás-lassításra már nem.

    De tényleg nem értek az autókhoz.

  • 2010.07.08 15:54:43Babu2000

    Értem én hogy környezet védelem, de megint a szegényekkel basznak ki. Miért nem lehet bizony lóerő felett betiltani a kocsikázást pl. Egy 300 lóerős BMW X5-ös háromszor annyit gázosít mint egy régi kis Suzuki...

  • 2010.07.08 15:55:06Perillustris

    "a kiköltözöttek luxusát a kiköltözött fizeti üzemanyagban, utazásra költött időben."

    Ne fárasszál! A benzinre költött pénzt másra is fordíthatná, amin ugyanúgy lenne adó (s talán még nagyobb része is maradna a magyar gazdaságban), ahogy jómagam is elköltöm azt a pénzt, amit a benzinkúton hagynék. Nyilván kisebb összegű az adótartalma, de mivel a különbséget bőven felemészti az infrastruktúrára fordított összeg, ez nem releváns. Sőt.

    Attól meg különösen nem lesz jobb nekem semmilyen téren, ha a kiköltözött a dugókban tölti utazási idejének jelentős részét.

  • 2010.07.08 16:00:43karandas

    Taktaszada Bazsi!

    Ne kanyarodjunk el az eredeti problémától, ami a szmogriadó. Ugye nem nehéz belátni, hogy ez igen erős korrelációban van a károsanyag emisszióval, ami pedig némi összefüggést mutat a fogyasztással.

  • 2010.07.08 16:03:34Perillustris

    "Egy 300 lóerős BMW X5-ös háromszor annyit gázosít mint egy régi kis Suzuki"

    Jogos.

  • 2010.07.08 16:06:28Taktaszada Bazsi

    karandas:
    Igazad van.
    De ha 1 óra alatt csak 500 autó megy az egyik útvonalon 9l/100km-rel, akkor az kevesebb károsanyag, mintha 1200 menne át 7,5l/100km-rel.
    A környezetszennyezést nem egy autóra lebontva nézik, hanem forgalomtömegre. Ha 1 óra alatt csak 1200l benzint (gázolaj stb) pufogtatnak el az autók a Bajcsyn (mert feleannyi autó jut be annyi idõ alatt oda), akkor az jobb, mintha 1400l tüzelõanyagot égetnének el.

    Ezzel együtt valóban hülyeség, mert ha lenne rá normális terv, akkor a lámpaállítással jobbat is el lehetne érni.

    De õszintén, egy rendõr sem fogja mérni a szmogos városban a haladók sebességét, úgyhogy kb. én fogom betartani egyedül (mint a sima korlátozásokat is normál esetben). Vagy én sem....

  • 2010.07.08 16:11:09karandas

    Taktaszada Bazsi

    Ez az érvelés ott sántít, hogy a példádban szereplő 1200 autó akkor is el akar jutni a céljához, ha egy keresztmetszeten óránként csak 500 fér át. A maradék ott is szmogot generál, ahol eddig nem volt.

  • 2010.07.08 16:11:45biturbo s

    Úgy tűnik, sok müanyag kormosg*ci maradt a szalonokban, zöldplakettel díszítve, ha sokáig vagyunk a közelükben lehet nevelgetni a rákocskákat, ettől függetlenül el kéne adni őket. Amikor elhalad mellettem egy ilyen mai shit-tech IQdiesel mindig veszek egy nagy levegőt, mintha víz alá bújnék. Hátha úgy kerülöm a mikrokorom bejutását. Persze csodás székesfővárosunkban ez nem egy hatékony megoldás.

    Hát kössz nem cseppet sem tisztelt kereskedő urak, lobbizásotoknak nálam a kisembernél meg van az eredménye: lóf*aszt nektek, nem lesz fölvéve hitel 10 évre, hogy vegyek egy hájas szappantartót, inkább maradok az etanolnál: maholnap veterán Polszki 126 szinte mérhetetlent emittál. A francia csoda mellette a 80-as évek végéről úgyszintén. Úgyhogy b*sszátok meg!

  • 2010.07.08 16:12:14Waldorf Rolandó

    @perillustris: ne vásárolj olyan cégtől, aki agglomerációból bejáró emberé vagy olyat foglalkoztat. Ha nem lesz rá szükség, nem jár be. Ja, hogy szükség van rájuk, hogy mindig legyen nyitva kocsma, bolt és hogy meglegyenek azok a marha nagyvárosi jellemzők, amikért te odavágysz.
    ... Amúgy nem tudom, melyik élet a drágább, a vidéki vagy a városi.

  • 2010.07.08 16:15:54Beast80

    Karandas: Nem feltétlenül van összefüggés a fogyasztás, és a károsanyag kibocsátás között.
    Lehet, hogy egy autó 7 liter benzint fogyaszt százon, de tökéletlenebb az égéstérben végbemenő égés, míg egy sokkal nagyobb motor eszik 10 litert, de tökéletesebb az égés az égéstérben.
    A károsanyag nem azért van, mert elégetjük, hanem azért, mert tökéletlenül égetjük el. Ha tökéletes égés menne végbe az égéstérben, akkor 100 litert is keresztülnyomhatnál rajta károsanyagkibocsátás nélkül.

  • 2010.07.08 16:17:19Giraffa

    Itt mindenkinek jogai vannak, és keresi a kibúvókat a kötelezettségei alól. Tisztára, mint a dohányosok-nemdohányzók. Óvoda.

  • 2010.07.08 16:17:20CsernoBilly

    kibaszottul nem így van[link]
    szájbakúrt újautólobbi h basznák meg a bárcás tetves kurva annyukat ezek a fasszopó geci mocsok állatok

  • 2010.07.08 16:17:59Skoda Racing Day

    Perillustris for president. Végre egy értelmes komment!

  • 2010.07.08 16:19:25karandas

    Beast80!

    No azért minden apró-cseprő szarba ne kössél már bele! Általános esetben szerintem bátran kijelenthetjük, hogy egy autó többet fogyaszt hármasban harminccal, mint ötödikben hatvannal.

  • 2010.07.08 16:20:45karandas

    Beast80!

    Lemaradt: Ergo nagy valószínűséggel jóval nagyobb a károsanyag emisszió.

  • 2010.07.08 16:25:35biturbo s

    Arról persze hallgat a szájbakúrt fasszopó újautó-lobbi, akiknek a rongybatekert bárcás kurva anyjukat, hogy ezek a mai autónak nevezett műanyag, zsírdisznó formájú járművei milyen kibaszott súlyosak, aztán minden elindulásnál, megállításnál mozgásba kell hozni, le kell fékezni, hogy bent apu a heréit zavartalanul tudja masszíroztatni a heremaszturbáló és seggszőrhűtő ülésben, hogy ha netán csatt van, akkor kellően hideg picsával tudjon kiszállni a felfúvódott + leereszettett 12 db légzsák mögül (megj: versenyülés + 4 pontos biztiöv rulez).

    Szóval az önsúly az egekben, az a jó, az jót tesz az emissziónak.

  • 2010.07.08 16:31:34kovermadar

    Fura, mindig azt hiszik, hogy dugóban állok az autómmal. Érdekes módon a VIII. kerületből hazáig (Pesttől 25 km) 40 perc alatt eljutok. Ugyan ez közlekedve 1 óra 40 perc... Napi 2 órát spórolok az autóval, miért járnék tömegközlekedve? Vagy nekem nincs jogom családhoz hazaérni?

    Másrészt: nézzen végig minden nagyokos nagyvároslakó nyugaton, Egyesült Államokban... mi a jellemző? A nagyváros azért van, hogy ott dolgozzanak, az agglomeráció pedig azért, hogy ott lakjanak. Reggel rajzás befelé, este meg kifelé. Csak a magyar olyan bolond, hogy a gettóban akar élni? Nekem jó a kertes ház autóval...

  • 2010.07.08 16:32:01Perillustris

    @Waldorf Rolandó: Kár, hogy nem érted.

  • 2010.07.08 16:35:02Waldorf Rolandó

    perillustris, tökéletesen értem
    a város olyan, mint a cigányok, csak jogai vannak

  • 2010.07.08 16:36:06pindroch

    Kint pl meg tudják azt csinálni, hogy egy 2x2 sávos út reggel 3 sáv befelé, egy meg kifelé, délután meg fordítva. Ezt szerintem simán lehetne mondjuk egy soroksárin...

  • 2010.07.08 16:39:39zolika78

    Az, hogy szmogriadó esetén kitiltják a fekete és vörös matricás autókat, jó ötlet.
    Az viszont, hogy csökkentsék a megengedett sebességet 20 km/h-val, bődületesen nagy marhaság...

  • 2010.07.08 16:39:47Perillustris

    Megérkeztünk, gratulálok a levezetéshez. Tehát a szmogban fuldokló budapestiek, akik frissebb levegőre, kisebb zajra vágynak, olyanok, mint a cigányok.

  • 2010.07.08 16:41:10Waldorf Rolandó

    ez a te levezetésed, csak éppen a logika hiányzik belőle

  • 2010.07.08 16:42:12Waldorf Rolandó

    @zolika78: jó ötlet, csak azt kellene kitalálni rendesen, hogy melyik autó kap milyen matricát

  • 2010.07.08 16:42:37kovermadar

    Bp területe kb: 500 km^2
    Lakossága kb. 2.000.000 fő
    Népsűrűség: 4.000 fő / km^2

    Agglomeráció területe (Bp-től 10 és 30 km között): 4.000 km^2
    Agglomeráció lakossága kb. 850.000 fő

    Ha kiköltözik mindenki ebbe a 20 km széles sávba, akkor a népsűrűség ott 720 fő / km^2 lenne...
    Ez 1380 m^2 / fő, de ugye nyilván vannak családok is, tehát jóval több...

    Vajon melyik az ésszerűbb?

  • 2010.07.08 16:47:57Waldorf Rolandó

    pl. minden 1,8 tonna feletti szgk kaphatna rögtön fekete matricát

  • 2010.07.08 16:52:43Waldorf Rolandó

    vagy minden skoda, mert böszme a pofájuk és rontják a városképet :) kb. ilyen szintű jelenleg a matricaosztás

  • 2010.07.08 17:02:03CsernoBilly

    hétfőn-csütörtökön-szombaton tilos minden kocsinak kész, faszom

  • 2010.07.08 17:12:20Waldorf Rolandó

    szerintem meg pénteken és vasárnap stop
    maradjon a városban a seggén mindenki

  • 2010.07.08 17:16:56CsernoBilly

    szerintem mindenki szerejjen föl 3 részecskeszűrőt katalizátorral egybekötve

  • 2010.07.08 17:24:09((Adam))

    VICC VICC VICC VICC VICC VICC VICC

    Vagy a szmogos napokon fel kell oldani a bevezető utak és az M0 sebesség korlátozását, 1 óra múlva senki nem jut be a városba a balesetek miatt... :)

    VICC VICC VICC VICC VICC VICC VICC

  • 2010.07.08 17:26:48benkoo

    egy kérdés... ha régi autómba etanolt, dieselbe meg biodieselt vagy étolajat tankolok akkor ami milyen kategória?
    mert szennyezése alacsonyabb...

  • 2010.07.08 17:42:45toncsi64

    Személy szerint felháboritónak találom, hogy én (aki itt lakom) nem használhatom az autómat míg bárki más akinek KEVÉSBÉ környezetszennyező (legalábbis papíron) az autója szabadon büdösíthet az orrom alá.
    Ha én nem sz@rhatok a saját életterembe, más mégcsak ne is fingjon. Ez az én véleményem.

  • 2010.07.08 17:50:07Kúrcsány Ferenc

    Ha nem járna minden köcsög proli szarni is kocsival, lehet hogy nem lenne erre szükség.

  • 2010.07.08 18:19:22csuvel

    Nem a csórokkal, hanem a valóban környezetszennyezőbb autókkal, autósokkal szembeni intézkedés ez.
    És így igazságos!

  • 2010.07.08 18:19:35ave

    >"A túl lassan haladó autó többet fogyaszt, ergo jobban szennyez"

    Remelem nincs gepeszmernok diplomad. Roviden: nem fogyaszt tobbet, nem szennyez jobban.

  • 2010.07.08 18:19:57tónik

    "...vagy étolajat tankolok akkor ami milyen kategória?"
    Adócsalás kategória...:)

  • 2010.07.08 18:20:46ave

    Jo kis megoldas ez. :)
    Megis ezzel hany szazalekkal fog csokkenni a kozlekedo autok szama? Elmondom: alig.
    Szmogriado eseten nem lehet pocsolni, radikalisan kell csokkenteni a szennyezest.

  • 2010.07.08 18:29:45tónik

    Ja: használt étolajat átveszek! Ár: megegyezés szerint...

  • 2010.07.08 18:31:00Káposztakukac

    nem azt mondom, elég nagy hülyeség ez a szmogriadós ötlet, ezt a külföldi példák is bizonyítják, ahol az ilyen akciók nem csökkentették a légszennyezettséget. na de az ide beírók többsége egyszerűen valami félelmetesen hülye, kb. egy 8 éves szellemi színvonalán érvelnek.

    beírja a parasztja, hogy a 25 éves szarja mennyire keveset fogyaszt és mellérakja egy átlagos euro 4-5-ös autó (magasabb) fogyasztását... gratulálok barátom, alternatív nobeldíj kijár neked.
    vagy a 2 üteműt toló idióta, aki szerint az ő verdája a legzöldebb az összes közül, mert etanollal jár és a zk-mérésen alig mutat valamit a szonda. neked is csak gratulálni tudok, parasztkám. csak azt nem tudod, hogy zk-mérésen csomó olyan dolgot nem is mérnek, ami miatt a 2 üteműek mérgezőek.

  • 2010.07.08 18:34:40tónik

    Van egy melós 1.7D Kadettem, nem tudom, mi a f.szt csinálnak benne a részecskék, hogy 3.5 l gázolajjal és 1 l étolajjal jobban szennyez, mint egy nagy benzines terepjáró 20 l-el...

  • 2010.07.08 18:59:41hp2

    Ideális az lenne ha szmogriadó esetén csak az menne autóval akinek tényleg muszáj. Ha ezt az autósoknak (én is az vagyok)csak a fele betartaná, már valószínűleg jobb lenne a helyzet mint bármely rendelettel. Amúgy a fenti plakettes diszkrimináció szerintem is undorító. Én pl. nem azért járok egy rendbetett 95-ös autóval mert nem lenne pénzem egy 96-osra, hanem mert ezt szeretem.

  • 2010.07.08 19:01:03Beast80

    Még jó, hogy nem ment el a komment:)

  • 2010.07.08 19:03:27Beast80

    Karandas: Említést sem tettem arról, hogy mikor, milyen sebességfokozatban fogyaszt többet egy autó. Pont azt próbáltam kifejteni, hogy a tényleges károsanyagkibocsátást nem lehet egyenesen eredeztetni abból, hogy mennyit fogyaszt egy jármű.

  • 2010.07.08 19:33:05gaba73

    Ja persze károsanyag.Vagy talán kevés a benzinből befolyó lóvé az államkasszába? Ugyan ha annyira fontos lenne a környezetvédelem talán egy kicsivel több hybridet láthatnánk az utakon.Amit persze egy átlag csóró honpolgár úgy sem tud megvenni.Sok ember örül hogy még buszra ülhet esetleg vehet egy 15 éves tragacsot.

  • 2010.07.08 19:39:00cso zsi

    A gépészmérnök diplomás tudhatná, hogy nem a fogyasztás a lényeg, hanem az égés tökéletlensége.

    Azért az sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az emelt sebességű utakat akarják visszaminősíteni 50-esre, bár az is kimaradt náluk, hogy a szennyezés a nagysebességű utakon való elindulás-megállás-elindulás-megállásból fakad, tehát különösebben nincs mit ragozni a lassításon.

  • 2010.07.08 19:40:54ZF2

    Solct: én még nem láttam " füstölő ződ címkés új dizel fost". Olyat viszont láttam már (elég sokat), hogy kicsengette a tulaj a német prémiumautó áráét 4-5 éve, de részecskeszűrőre már nem volt pénze. Nem tudom milyen matricát kap az ilyen (gyanítom h még az euro4 et is megüti), de a dundi padlógázra az ilyenek kormoznak. Persze ha a részecskeszűrőt / euro4 et írnák elő akkor MINDENKI lázadna, mert a magyar járműpark 80%a nem felelne meg. Egyébbként viszont amondó vagyk, hogy MINDEN JOBB MINT A PÁROS/PÁRATALAN rendeszer. EZ egy elmebeteg megoldás volt, furcsa hogy egy választás kellett ahhoz hogy ez valakinek feltűnjön, pedig már kampányfogásnak sem lett volna rossz.

  • 2010.07.08 19:50:40invisibility

    Az öreg dízelbe belefaragtok egy AddBlue rendszert, kell egy kis ammónia, mert nem más az AddBlue, és máris EURO 5-ös besorolású kocsitok van. Kérdés hogy ez kivitelezhető-e. Pl.: A kamionoknál ha jól tudom az EURO 3-as motorokat felszerelték AddBlue rendszerrel és hopplám máris EURO 5-ös besorolást kapott. És tényleg egy fika füstöt sem ereget.

  • 2010.07.08 19:51:15miamanó

    teljesen rendben!
    az összes betegágyat kukázzák most, azonnal.
    és aki csóró, kerekezzen, vagy járjon metrón!
    ez nem texas, hogy a paraszt csak lovagolhatna...

  • 2010.07.08 19:54:19Szsrobert

    AdBlue= karbamid.

    Aki károg a szmog miatt, járjon kerékpárral.
    Senkit nem köteleznek arra, hogy nagyvárosban lakjon.

    És egy éves szinten 1000km-t E85-tel futó kétütemű kevesebbet szennyez, mint egy napi 100+km-t futó akármilyen négyütemű.

  • 2010.07.08 19:55:23MCG

    Sok tunyingmatyiról már ne is beszéljünk,ma is láttam egy párat.Szép új autó,általában dízel,aztán míg kikanyarodik az utcából,nem elég,hogy megsüketülsz a kipufogónak nevezett nagybőgőtől,de még meg is döglik mindenki körülötte attól a sűrű koromfelhőtől,amit kifos a nagybőgőn keresztül.De nem baj,mert dízel,fütyül a turbo,jól lehet vele jampizni a városba,mikor a többi ember megy melózni.A műszaki meg nem lényeg,majd áttolja a haver egy 5-ösért.
    Meg miért ül minden p*cs egyedül a kocsiban?Nem ketten vagy hárman vagy négyen,hogy spóroljanak,meg egy kocsival megyünk.Minden hulye egyedül megy! A kényelmes p*****ba!

  • 2010.07.08 20:10:58StZ

    ...és budapesten megszűnik létezni a tömegközlekedés.

  • 2010.07.08 20:20:05Peti80

    A koromokádó dízel fostalicskákat kellene kitiltani. Különösen vadászva a "csippelt" seggfejekre: füst kijön -> rendőr utánamegy -> mobilműszerrel megmér -> rendszám leszed, útról legurít, "autó" felgyújt.

  • 2010.07.08 20:47:59Körömcsiga

    @Taktaszada Bazsi

    "Taktaszada Bazsi
    karandas:
    Igazad van.
    De ha 1 óra alatt csak 500 autó megy az egyik útvonalon 9l/100km-rel, akkor az kevesebb károsanyag, mintha 1200 menne át 7,5l/100km-rel.
    A környezetszennyezést nem egy autóra lebontva nézik, hanem forgalomtömegre. Ha 1 óra alatt csak 1200l benzint (gázolaj stb) pufogtatnak el az autók a Bajcsyn (mert feleannyi autó jut be annyi idõ alatt oda), akkor az jobb, mintha 1400l tüzelõanyagot égetnének el."

    Na ez megdől, mert ha 30-cal szabad menni, akkor mindenki 1 órával korábban indul el így a dugós időszak kétszer annyi ideig fog tartani, mint alapesetben... Lehet hogy 1 óra alatt 500 autó megy át, de lassítás esetén reggel 6-9-ig ez a szám állandó lesz, szemben a mostani 7-8 közti 1200-zal.

  • 2010.07.08 20:59:36Funkerman

    A BKVval kezdeném a ritkítást.


h i r d e t é s

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar Magazine

The Arabic merry-go-round
There’s only one appropriate question to ask after watching the latest craze: are they out of their minds?