Vánszoroghat Budapest a szmogriadó idején

2010.07.08. 13:36 - Hírszerkesztő

Vége a rendszám alapú közlekedési tilalomnak, csak a környezetszennyezőbb autók közlekedésének korlátozását tartalmazza az új rendelet.

064-070 Dizel kontra benzin Layout-1-7

Az új, szmogriadó esetén alkalmazandó akciótervet gyakorlatilag összhangba hozták a nemrég bevezetett szigorúbb környezetvédelmi matricarendszerrel: már nem a rendszám utolsó számjegye határozza meg, hogy kiknek kell otthon hagyniuk a járművüket, hanem az, hogy milyen színű a plakett a rendszámon. A zöld és a kék matricás autók tovább használhatók – az 1996 utáni évjáratú benzines autók zöme ilyen –, a fekete és vörös matricásokat viszont a szmogriadó ideje alatt nem lehet majd használni. A régi típusú plaketteket hordozó modellekre nem tér ki a rendelkezés, így – átmeneti kiskapuként – a régi rendszerben zöldkártyáztatott, de sárga matricás autókat, amelyek az új rendszerben már biztosan nem kaphatnak vörösnél jobb minősítést, nem korlátozza a mozgásukban. Ezek az autók azonban eltűnnek a következő két évben, hiszen az integrált műszaki vizsgán már új típusú rendszám matricát ragasztanak fel.

A rendeletnek azonban nem ez az egyetlen újítása: a főpolgármester a jövőben riadó idején kérheti az autósokat, hogy azokon a területeken, ahol 30 km/h-nál nagyobb sebességet enged a KRESZ, 20 km/h-val csökkentsék haladási sebességüket. Egyelőre nehéz felmérni, hogy egy ilyen intézkedésnek miféle hatásai lennének – persze egy rakás bírságon túl – a főváros közlekedésére, de nem vagyunk derülátók. A dugóban vánszorgó autók így is a szmog elsődleges forrásai közé tartoznak, így nem valószínű, hogy javít a légszennyezettség helyzetén, ha azokon a szakaszokon mesterségesen lassítják a közlekedést, ahol amúgy zökkenőmentes lehetne.

Az új szmogriadó-rendelet a kihirdetését követően két héttel lép hatályba, azaz várhatóan a hónap végétől lesz érvényes.

Kommentek

  • 2010.07.08 21:02:22Taktaszada Bazsi

    Körömcsiga:
    Igen, ha feltételezzük - márpedig Budapesten ezt jogosan lehet feltételezni- hogy ettől senkinek sem lenne olyan kedve, hogy inkább másfelé megy (M0, vagy egyéb utak), vagy neadjisten otthon hagyja az autóját.
    Lehet, hogy különc madár vagyok, de 30-60 perc plusz autókázás helyett inkább bkv-zni fogok, annyit nem ér a kényelem. De ezzel egy igen kis kisebbséghez tartozom, tudom.

    Én az utolsó szmogriadónál is metróztam, pedig az autóm rendszáma alapján mehettem volna azzal is.

  • 2010.07.08 21:12:12citroenfan

    mondjuk abban biztos vagyok,hogyha lassítják a forgalmat,akkor nagyobb dugó lesz,több fogyasztás(károsanyag)mintha az autók haladhatnának a városban gyorsabban.sőt inkább 60as táblát kellen többet.nálunk kőbányán az a közröhej,hogy fél 5kor hajbalban működnek a lámpák,és véletlenül a shell kutnál mindig hirtelen vált pirosra.ősrégi buszokat kellene kitiltani,volán akár bmw,teherautók,és tényleg lóerő alapján kellene,tiltogatni a vezetést.

  • 2010.07.08 21:13:38citroenfan

    bocs,nem bmw hanem bkv:)

  • 2010.07.08 21:25:20ColT

    Ez a 30-cal menés mekkora marhaság :D
    Alacsonyabb fokozatban nyilván lassaban halad, jobban pörög esetleg a motor (ha pont úgy jön ki) és jobban szennyez :D
    50-nel meg 4.-ben alacsony fordulaton elmászik, és alig szennyez... :D

    Amúgy a környezetvédelmi osztályok alapján tiltás sztem korrekt.

  • 2010.07.08 21:38:57ZF2

    ColT: én is ezt hittem, de ha megmézed a forgalom ritmusát, egy egy lassító elem (pl lámpa vagy korlátozás) pont azt teszi lehetővé hogy a sor nem torlódik össze, mindenki egyenletesen tud haladni vagy nem szorul be a kreszteződés közepébe...

  • 2010.07.08 21:43:24nov2016

    Itt egy grafikon arról hogy egy Prius II mennyit fogyaszt a sebesség függvényében:
    [link]
    mpg, tehát az általunk használt l/100km-re konvertálni nem triviális.
    Az viszont látszik belőle, hogy kb. 30km/h-nál fogyasztja a legkevesebbet.
    Egy átlag nem hibrid autónál is hasonló lehet az optimális sebesség, talán még kevesebb?

    Ebből kiindulva, lehet hogy nem is hülyeség a tervezet?

  • 2010.07.08 21:44:44gnme

    pedig az tényleg jó, próbáltam
    posztot is írtam róla

    nektek persze nem jó :-)

  • 2010.07.08 22:21:11MANszerelő

    97-es Swift kb, 300 e ft, és kék matricás mert Eu 2-es. Tényleg a csórókkal basztak ki?

  • 2010.07.08 22:24:43allahdamit

    Nah már megint itt van a proli pesti meg a bunkó vidéki/agglomerációs vita.

    Mi lenne Bp-i kiscsillagok, ha ráülnétek a szátokra?
    Szerintetek, ha holnap a "luxus" vidékiek találnának Bp-n kívül munkát bemennének az ótvar városba?
    Mi lenne a kicsi pofácskátokkal?Rengeteg melóhely szűnne meg, és azok a pénzek amik most Bp-re áramlanak, egyből az agglomerációs településekre futnának, akkor meg metrózhatnátok, ha ki tudnátok fizetni.

    Egyébként is milyen jogon ugatok prolikáim, h a vidékiek szennyezik a levegőtöket, az nem gáz, h Bp-n hektószám öntitek a szart a dunába tisztítatlanul, a mi kis bunkó vidéki városunkban lassan 13 éve van szennyvíz tisztítás...
    Az sem számít ugye ahol a proli pestiek lejönnek dél felé pecázni meg "pihenni", a Duna partot teleszemetelik, a lehozott kutyák teleszarják a környéket, a vagányok crossoznak a nyaraló körül nem zavarja őket, h sokszor már éjfél...

    Szóval azok akik annyira nagyra vannak a pestiségükkel, gondoljanak bele, h születtek emberek vidéken is, nem mindenki "kivándorló", valamint egyenlőre nem olyan országban élünk ahol pestinek mindent lehet a többi meg dögöljön meg, amíg a bkv-t nem csak a pestiek pénzéből segítik addig KUSS!

    Szóval mielőtt itt menne a nagy kardoskodás, h a sok Bp-i mennyivel különb, és nekik is csak jogaik vannak mint a cigányoknak kötelezettségük nincs addig...

    Jah még annyit, h 20 éve 1 főpolgármestere van annak a Bp-nek nevezett trágyadombnak, talán ildomos lett volna az első ciklusa után kivágni, de NEEEEMM, szadeszes jó/szép, tessék akkor egyétek amit főztetek MAGATOKNAK...

  • 2010.07.08 22:25:12Izo

    2010.07.08 21:43:24 nov2016
    Ezen a címen van nem hibrides példa is.
    [link]
    Általánosságban az látszik, hogy a legmagasabb fokozatba kapcsoláskor a legalacsonyabb a fogyasztás, az pedig nem 30-nál van. A hibrid autó más. Épp az a(z egyik) lényege, hogy a villanymotornak mások a tulajdonságai, mint a belsőégésűnek. Kis terhelésnél (azaz lassú haladásnál) is hatékonyan használja fel az energiát.

  • 2010.07.08 22:47:46gnme

    allahdamit: hee' Te egész jól nyomod

    nem leszünk barátok? én szeretem a pálinkát. gomba volt a jelem.

    na?

    :-)

  • 2010.07.08 22:49:31PeriAttila

    Most vettünk egy 2002-es!!!! Rovert és PIROS cimkét kapot!! :S:S: S

  • 2010.07.08 22:50:00gnme

    ebben a nagy unióban amire én nemmel szavaztam ,,,

    az általunk nagymértékben majmolt németeknél is van olyan SZABÁLY, hogy 2x nem választhatnak ugyanazt polgármesternek

    tán ilyen APRÓSÁG-okon el kéne nekünk is gondolkodni ,, lehet eltűnne a korrupció is

  • 2010.07.08 23:12:42dead end

    honnan tudom, hogy az én kocsim milyen cimkét kap?

  • 2010.07.08 23:14:30dead end

    ismét győztek tehát a gazdagok...remélem az önkormányzati választásokon meg lesz a válasz !!!

  • 2010.07.08 23:26:40Tóth Ágas

    igaz ugyan, hogy a legmodernebb icccdtidci dízel motorok telenyomják finomkorommal a levegőt, de akkora bizniszt jelentenek, hogy még a környezetvédelmi határértékeket is hozzájuk állítják (míg a benzines motoroknak más mércét kell átvinniük). na, amíg erről szól ez az egész, addig ne várjuk el a levegőminőség-javulást. a városnak meg az a halála, ha már nem mennek be az emberek oda. mert a város erre jött létre, nemcsak arra, hogy ott emberek "lakjanak és dolgozzanak". ld. kereskedelem, ha bonyolultan fogalmaztam volna, tisztelt intellektuális fölényről álmodozó városi kollégák.

  • 2010.07.08 23:49:20Frank Columbo

    Ismét egy nagy okosság a hatóságoktól, de mi mást is lehet tőlük várni. Nem mintha túl sűrűn lenne szmog riadó, de az első amit ilyenkor tennék, hogy az összes dízel járművet leállítatnám, persze kivéve a tömegközlekedést, igaz a buszok is iszonyat füstöt okádnak. Nem egy vadiúj dízelt látok, audit, bmw-t elképesztő fekete felleget hagyva maga után. Hol vannak ettől a 30 éves skodák, még teljes olaj fogyasztás mellett se szennyeznek annyira mint az undormányos dízelek, és akkor a teherautókról és kamionokról nem is beszéltem. A részecskeszűrős dízelek a meg amíg még mükszik a szűrés a mikroszkópikusra szűrt láthatatlan korommal talán még nagyobb környezet és egészség rombolást végeznek mint mikor már fekete füstöt okádnak.

  • 2010.07.09 00:21:52Önjáró Talajgyalu

    @Frank Columbo:
    Van egy 26 éves 105-ös Skodám, gyári állapotú (tehát ahogy a gyárban összerakták, semmi sem volt még cserélve rajta), kb. 130e-t futott motorral, 2500km alatt 3-3,5dl olajat eszik, 10W40-es Castrolból... A benzinfogyasztás országúton 6 alatt, durván városi használatban (rövid távok) 8 liter körül. Azért ez tényleg rettenetes, nyilvánvaló, hogy miattam döglenek a jegesmedvék... :P

    Engem az egész dologban az idegesít a legjobban, hogy pl. a németeknél megadták annak a lehetőségét, hogy modernizáld a régi autód, merthát ott tényleg az volt a lényeg, hogy kíméljék a környezetet. Szinte minden régi foshoz van "kit", amivel minimum kék plakettessé lehetne alakítani. Technikailag minden adott hozzá, hogy pl. én kék matricával mászkáljak, a 105-ös Skodámmal, de nem lehet, mert a Szentséges Hivatal hallani sem akar ilyen erkölcstelen dolgokról. Helyette majd jól kitiltanak, mert a mindenkinek az érdeke ám. Szívjanak részecskeszűrős dízel kipufogógázt.

  • 2010.07.09 00:24:51Önjáró Talajgyalu

    (És akkor még a korábbi hozzászólók által említett E85 ill. LPG üzemet nem is boncolgattuk...)

  • 2010.07.09 00:44:28Perillustris

    @allahdamit: frusztrált-e vagy?

  • 2010.07.09 01:03:21martinov

    El kell szépen költözni abból a nagy, büdös, koszos, zajos fővárosból és már meg is van oldva a szmogkérdés. Én meg addig járok E85-tel itt Szegeden és reménykedek, hogy nem lesz olyan mint Budapest, mert akkor azonnal költöznék!

  • 2010.07.09 01:09:09balnyo

    Korrekt helyeken leírják melyik autót mire tartják, mire lehet számítani és milyet vegyél ha cserélsz.
    [link]
    és ilyet itt miért nem lehet?

  • 2010.07.09 02:48:29fourgee

    Angliában ezt a "bemegyünk a városba" dolgot úgy láttam, hogy sokan úgy intézik el, hogy leteszik az autót az állomáshoz közel és vonatra szállnak, ami gyors és fél óránként jár. Cserébe nem kell a dugóban ülniük.

    Itthon sajnos nincs rendesen megoldva a tömegközelkedés, valamint ha meg is lenne oldva, sokan akkor is autóztatnák a seggüket, csak mert az úgy jobb nekik, de azért szidnának mindenkit, mert dugó van.

    A jó levegő kérdését meg úgy lehetne megoldani, ha a tisztán gáz és elektromos üzemű autókat beengednék, a benzinesektől behajtási díjat szednének, a dízelt meg kitiltanák. Kegyetlen, de az egyetlen működő megoldás.
    :)

  • 2010.07.09 02:51:58fourgee

    @Önjáró Talajgyalu: Bakker, ezt a Skodás-Németországos szöveget vagy írtad már valahol, vagy a jövőbe látok... :))) Ha még nem írtad le sehol, akkor megpróbálok lottószámokat is kitalálni.

  • 2010.07.09 06:46:11Nicknév1

    :) Újabb agymenés a városházán? No, majd a megfelelő színű matricát kell kérni a vizsgán. Ez egy ilyen ország.

  • 2010.07.09 06:48:42Nicknév1

    Kedves fourgee !

    "Angliában ezt a "bemegyünk a városba" dolgot úgy láttam, hogy sokan úgy intézik el, hogy leteszik az autót az állomáshoz közel és vonatra szállnak, ami gyors és fél óránként jár."

    Elfelejted, hogy angliában nem a demszky ígérgette 20 évig a P+R parkolókat, hanem sosem hallott nevű polgármester megépítette azokat. Csak ennyi a nüansznyi különbség a két város között. Budapesten nincs hol letenni az autót a metróknál, mert nincs P+R parkoló, ergo ha szívni kell a parkolással, akkor szívok inkább a végcélnál.

  • 2010.07.09 06:50:30Nicknév1

    S még egy gondolat. Ex kommunista politikusaink a mai napig nem tanulták meg - ennyi idő alatt egy hangya is megtanulta volna - hogy a tiltás az kikerülésre ösztönöz. Ha ösztönöznének arra, hogy tegyem le a város szélén az autót - P+R, működő tömegközlekedés, stb. - akkor letenném. Az embereket pozitív ösztönzőkkel könnyebb rábírni valamire, mint tiltásokkal.

  • 2010.07.09 07:53:21Önjáró Talajgyalu

    @fourgee: Mindig leírom ha felmerül ez a kitiltós marhaság, hogy szívesen alakíttatnék ha lehetne, mert a világ szerencsésebb felén jól működik az ilyesmi, de - egyszerűen - nem lehet, csak egyedi engedélyezéssel és egyéb agyrémekkel. És még úgy sem kaphatja meg a kéket, mert csak, régi motor, az nem jó, gonosz, evil, tökmindegy mi jön belőle és mivel hajtod. De hát tudjuk, hogy nem is a környezetvédelemre megy ez, szóval...

    Mindenesetre lehet, hogy már láttad eme eszmefuttatást tényleg. :P

  • 2010.07.09 07:53:50junkie

    A környezetvédelmi átminősítésről.

    Előfordulhat, hogy a forgalmidban hibásan szerepel a környezetvédelmi osztály, azonban ezt nem fogják szemrevételezéssel kijavítani. Egy kék matricához nem elég a lambdaszonda + katalizátor + injektor. Azzal MAXIMUM vörös lehetsz. Kéket akkor és csak akkor kaphat az autó, ha a GYÁRI CO2 kibocsátási adat alapján belefér. Magyarul eleve csak olyan autó kaphat átminősétessel kéket, amiről van gyári CO2 g/km adat, ÉS ez belefér a kék matrica intervallumába (EURO mittomén melyik).
    Tehát például nekem a 120-as Skodámban van injektor, van lambdaszonda, mégsem kaphat soha kéket (legfejlebb vöröset), mert nincs gyári CO2 kibocsátási adat róla. Az injektor egy Feliciából számrazik, mégsem alkalmazható a Felicia kibocsátása, mert más kaszni, más a fogyasztás, ezért más a CO2 kibocsátás is.

    Ez a hivatalos álláspont.

  • 2010.07.09 08:06:12junkie

    A fogyasztásról.

    Minden autó fogyasztási görbéje szig. mon. növekvő, mégpedig a légellenállás miatt. 30km/h órával haladva mindig kevesebbet eszik, mint 50 km/h-val haladva.

  • 2010.07.09 08:09:39ljungberg

    ???

  • 2010.07.09 08:15:53ljungberg

    Mindenki a dízel(esek)et fikázza. Korrekt módon karbantartott, 6 éves gázolajos, füstmentes Octaviam van, átlag 5 literes fogyasztással, kék plakettel. Kéthetente benézek a belvárosba. Biztosan engem akarnátok büntetni a 2000-es, NOx-ből 10-szer annyit a levegőbe eregető, 15 litert elégető, ámde nagyon benzines tuningjózskák helyett?

  • 2010.07.09 08:20:40Taktaszada Bazsi

    junkie:
    Ha nem vesszük figyelembe a belsõégésû motorok jelleg- és fogyasztási görbéit, akkor igen. De miután kénytelenek vagyunk figyelembe venni -hiszen az hajtja az autót, így kijön az, hogy az ideális fogyasztás egy tisztán belsõégésû motorral hajtott személygépkocsinál ~50-80km/h között van.

    De már leírtam, hogy tökre nem a fogyasztás miatt akarják a +20km/h-t bevezetni, hanem a forgalom lassítására. Így ösztönözve az autósokat, hogy letegyék az autót, és ne üljenek inkább órákkal többet benne a városban.
    Amúgy a belvárosban (a zónán belüli) átlagsebesség a csúcsokban 6-12km/h(!), szóval itt szinte teljesen mindegy, hogy mennyi a megengedett, lámpától lámpáig megy az autó, szinte sehol sem lehet 30 fölé gyorsítani, ha dugó van. A többi útra meg az elrettentés miatt akarják bevezetni.

    Szóval egy gyenge próbálkozás, hogy kevesebb autó legyen forgalomban a korlátozás napján. Pedig fentebb leírták a módszert. Dízelek egyáltalán nem mehetnek, benzinesek csak a zöld matricások (esetleg kék), és az alternatív hajtásúak (ugye tudjátok, hogy tisztán gázüzemû autó nincs magyarországon?). Tömegközlekedés kivétel (sajnos, ott van a legtöbb kénköves szörny).

  • 2010.07.09 08:26:33Taktaszada Bazsi

    ljungberg:
    Azért annak nézz utána, hogy a dízeled, vagy egy benzines termel-e több NOx-et. Meg fogsz lepõdni. De nem az NOx a gond, hanem a por. Ott meg több nagyságrend a különbség a benzinesek és a dízelek (még a részecskeszûrõs is) között.

    Egyébként ha meg 2 hetente mész a városba akkor mindegy, 2-3 napnál tovább nem tart egy szmogriadó, annyit kibírsz.

    Szerintem rossz a rendelet, de egyvalamit meg kellene érteni. Meg a dízel kitiltás javaslatnál is. Ez nem személy szerint szeretné büntetni az autósokat, hanem szennyezés szerint. Ha téged beengednek a kék matricás dízeleddel (egyébként beengednek, ha jól értelmezem), mert csak 2 hetente jársz be, akkor be kell engedni azt, aki hetente jár be, de akkor azt is aki hetente kétszer, és a végén eljutunk odáig, hogy a napi 150km-t a belvárosban autózókat is be kell engedni. Vagy hogy lehetne szûrni? Önbevallás alapján, hogy ki mennyit megy 1 hónapban a városban? Ezt ugye senki sem gondolja komolyan.

  • 2010.07.09 08:38:18ljungberg

    Bazsi:
    Porból tutira többet bocsátok ki, de CO2-ből kevesebbet. Mindenki rajta van a porolás témán, de akkor már vizsgáljuk az összes kibocsátott káros anyagot. Én trükközés nélkül kaptam kéket, más 5-10 ezerért megveszi a zöldet. Amíg ez így működik, értelme nincs az egésznek. Meggyőződésem: összességében nem szennyezek jobban, mint egy 2 literes benzines, kiváltképp, ha az nincs is rendesen gondozva...

  • 2010.07.09 08:40:48Pcmg

    Teljesen feleslegesnek rendelkezés, csak gartulálni tudok hozzá. Volt már szó róla itt az oldalon, hogy BP-n a "szmogriadót" általában a felvert POR okozza nem pedig az autók által kibocsájtott gázok. Amugy ha közlekedni nem lehet csak ilyen autókkal, akkor szerzek egy régi v8-as benzines orosz teherautót, vagy egy katonai vontató dizelt, és otthon a ház előtti részen, ahol nem vesz részt a forgalomba, egész nap csutka gázon, leszedett kipuffogóval járatnám :D

  • 2010.07.09 08:43:15Önjáró Talajgyalu

    @ljungberg: Azért van mindenki rajta a porolás témán, mert a szmogriadók esetén 10-ből 9 és félszer a szálló por koncentrációja haladja meg az egészségügyi határértéket. És ebben a dízelek nagy szerepet játszanak, ennyi.

  • 2010.07.09 08:43:23ljungberg

    Amúgy meg: ki és mi alapján dönti el, hogy a por- avagy a széndioxid-szennyezés jelenti-e a nagyobb problémát? Jelzem, a sok por nem a magamfajta, a TDI-jüket rendeltetésszerűen használó autósok, sokkal inkább a 30 éves BKV-buszok, teherautók, széttuningolt I-es Golfok miatt jut a levegőbe...

  • 2010.07.09 08:56:15Önjáró Talajgyalu

    @Taktaszada Bazsi: Az autósok ösztönzésével annyi a baj, hogy *nincs* alternatíva. A BKV már most is túlzsúfolt, drága és akkor még a szolgáltatás színvonalát nem is feszegettük. Az ingázóknak P+R parkolók sincsenek, cserébe az összes metrómegálló környéke fizetőparkoló lassan (3 órás limittel, nagyonokos). Arról nem is beszélve, hogy nekem kb. 10 perc kocsival a melóhelyem, beüléssel, kiszállással együtt, BKV-val alsó hangon 45 perc, két átszállással, és kb. 3x annyi gyaloglással, de ha beüt vmi késés, akkor inkább az egy órát karcolja. Napi 20 perc helyett 2 órát pedig közlekedjen akinek két anyja van.

    Szóval az autósok ösztönzésével semmi baj nincs, azzal van baj, hogy a városvezetés egy általános iskolás logikai képességeit is alulmúlva nem jut el arra a szintre, hogy nem passzióból ücsörög az emberek többsége a dugóban, hanem mert még mindig az a jobb alternatíva. És tény, hogy néhány táblát kirakni meg pár rendeletet hozni még mindig sokkal egyszerűbb, ezzel lerontva az autózás lehetőségeit, mint a BKV-t (és általában a tömegközlekedést) felhozni olyan szintre, hogy legalább szolgáltatás szintjén (ha sebességben nem is) értelmezhető alternatívát nyújtson. Amíg ez nincs meg, addig bármilyen tiltás kontraproduktív és kártékony. De mivel tudjuk, hogy az egész csak az újautó lobbinak köszönhető, nem pedig értelmes, jövőbelátó, felelős döntések sorozatának eredménye, ezért felesleges is másról beszélni mint lámpavasról és falhozállításról.

  • 2010.07.09 08:57:03ljungberg

    Továbbá: nagy szél és esős idő - a porszennyezés tovatűnik. Ugyanez a nitrogénoxidok, a széndioxid és -monoxid esetében már nem ilyen egyszerű...

  • 2010.07.09 08:58:29Taktaszada Bazsi

    ljungberg:
    Igen, a CO2 arányos az elfogyasztott tüzelõanyaggal, ott biztos jobb a tiéd. A matrica-csalás persze az egészet értelmetlenné teszi, de mint tudjuk, lesznek ilyenek is. Különösen a nagy értékû, de részecskeszûrõ nélkül vett dízel luxusautókon fog upgradelni a matrica.

    A buszok sok port nyomnak, de a pornál számít a szemcseméret is. A buszoké óriási, hamar leülepedik. A modern dízeleké (a részecskeszûrõsöké is) nagyon apró, és sokáig lebegésben marad. Ezzel nem azt mondom, hogy a buszok jobbak, csak azt, hogy nem annyival rosszabbak, mint amennyivel annak látszanak (tehát nem 50x rosszabbak, csak 30x).
    De igazad van itt is, a buszok környezetbarátra cserélése, vagy gázüzemûre alakítása (jelzem nagyságrendekkel olcsóbb - viszont gázfüggést növel) hihetetlen mértékben javítaná a város levegõjét. Csak arra költeni kellene, így meg a városi és környékbeli delikvenseknek kell egy új(abb) autót venni (regadó, társasági adó, áfa, vagyonszerzési illeték, forgalombahelyezés, forgalmi engedély, törzskönyv, eredetvizsga - hogy ne soroljam tovább, amibõl a városnak/országnak bevétele lesz majd ebbõl a kiadás helyett).

  • 2010.07.09 08:59:29gnme

    pétének igaza van abban, hogy minél parametrizáltabb a dízelmotor annál (anál) nagyobb szívás lesz a második-sokadik tulajnak cseréltetni pl. az akár félmillióba kerülő részeg csehszűrőt zsebből (ami gyakorlatilag egy szita, csak azt az átmérőt ereszti ki ami kinyír minket)

    ezeknek a szaroknak a forgalmazását kéne megtiltani, teleba*ák az égésteret üzemanyaggal, nincs annyi tartalék abban b+ hogy tökéletesebben elégjen, nyomja tovább a környezetbe az üzemanyagot

  • 2010.07.09 09:00:43gnme

    szal ezek a átba*ó dobozok nem jók tunyingra

  • 2010.07.09 09:05:17Önjáró Talajgyalu

    @ljungberg: Te hol voltál az elmúlt években? Van erre egy rakás mérőállomás, akik beriasztanak, ha valamely általuk mért érték meghaladja a - politikailag definiált, ez fontos - egészségügyi határértéket. Többségben ez a szálló por miatt van, CO2 esetén a legritkábban. A CO2 kibocsátás alacsony voltát inkább "globális" szinten kell mint előnyt értelmezni, helyi szmogriadókat ritkábban okoz. Tavaly akkor volt szmogriadó, mikor az ukránok elzárták a gázt és átálltak az erőművek olajtüzelésre. És durván megugrott a szálló por koncentrációja... Persze ez is az autósok nyakába lett varva, de már akkor is el volt mondva, hogy azzal, hogy kitiltassz pár huszonéves benzinest, SEMMI nem fog változni, mert nem azok termelik a szálló port, de ez senkit nem érdekelt. Az új dízeleket meg azért fikázza mindenki, mert a részecskeszűrő sok esetben csak apróbbra darabolja a kibocsátott kormot, ami így még károsabb, mint a látható füstgomolyagot húzó ezeréves szarok, mert könnyebben beépül a tüdőbe, stb.

  • 2010.07.09 09:11:44ljungberg

    Talajgyalu: Én itt voltam, ezért is tudom, hogy porszennyezés esetén mindenki várja a légmozgást meg némi csapadékot, ami ha megérkezik, hip-hop megoldódik minden. Pont ennyin múlik, hogy határérték alatt maradjon a szennyezés. Amit egy 20 esztendős benzines kiont, azon nem segít az időjárás...

  • 2010.07.09 09:12:01Taktaszada Bazsi

    Önjáró Talajgyalu:
    Így van.

  • 2010.07.09 09:13:13Szabi01

    Taktaszada Bazsi:
    Mintha nekem úgy tanították volna, hogy az ideális fogyasztás (és a legkisebb környezetterhelés) a nyomatékcsúcsnál van. Alatta-fölötte ugyanúgy többet zabál.

    Mindenki leellenőrizheti a dolgot. Meg kell nézni az autó adatait, hogy hol adja le a maximális forgatónyomatékot a motor és ideális körülmények között a legnagyobb fokozatban ehhez a fordulatszámhoz tartozó sebességnél ideális a fogyasztás. Persze, ha nem ideálisak a körülmények és vissza kell valamiért kapcsolni, (domb, lassú haladás, stb. ) akkor is ehhez a fordulatszámhoz kell igazodni, de az már eleve nem ideális, de mondjuk úgy, hogy a legjobb kompromisszum. Mert ahogy esik a fordulat egyre kevésbé ideális az égés, ezért többek véleményével ellentétben ideálisabb visszakapcsolni, mint alapjáraton erőltetni a dolgot.

    Az én autómnál pl 3200-nál maximális a forgatónyomaték, ekkor 5-ben kicsit több mint 90-et megy. Ha spórolni szeretnék, annyival kell menni! :-)

  • 2010.07.09 09:16:09Taktaszada Bazsi

    Szabi01:
    Olvasd vissza a hozzászólásaimat, ezt már én is leírtam.