2010.09.02. 17:42

Vannak borzalmas, és kívánatos autók. És akadnak, amelyek egyszerre váltják ki a két érzést, bármilyen furcsán is hangzik.

Egy tipikus példa az Austin Healey Sprite: a békapofa mini-roadster vidám levelibéka-arcával komoly rajongótábort tudhat a magáénak, pedig 43 lóerős, ezres motorjával nem túl gyors, és a használati értéke is minimális. A maga idejében viszont népszerű volt, hiszen viszonylag jó úttartást és intenzív élményt kínált elérhető áron, akár manapság a Mazda MX-5. A típus azonban a formája révén vált halhatatlanná: a kiemelkedő fényszórók és az ovális, vigyorra hajló hűtőrács egyszerűen beég a retinába.

Nem véletlen, hogy a gyártás befejezése óta eltelt 39 évben többször is megpróbálták feltámasztani a Sprite szellemét. A legutóbbi próbálkozás, a Norster 600R azonban nem elégszik meg azzal, hogy másolja a példaképet: az eleve karikatúra-szerű angol eredeti karikatúrája. Még gyengébb, még viccesebb külsejű, és ráadásul Kínában készül, ami egyelőre nem feltétlenül a minőség ganarnciája, bár nem zárható ki, hogy léteznek kivételek. A formaterv egyébként Finnországban született, a motor és a többi fődarab pedig a kínai Chery gyártmánya. A középre beépített motor például 580 köbcentis, kéthengeres és 20 lóerős. Persze a tákolmány súlya is jóval kevesebb, mint egy szokványos autóé – hiszen nagyrészt acélcsövekből és műanyag burkolóelemekből áll – a pontos érték 520 kilogramm, de az az érzésünk, egy jó erőben levő Trabant vagy Maruti 800-as így is röhögve állva hagyja.

A Norster persze nem sportolásra való, inkább döbbent pillantások összegyűjtésére alkalmas. A hatás még tovább fokozható, ha kinyitjuk az ajtókat: mindkettő felfelé és előre billen, akár a Lamborghiniké.