Hiba volt az Alfa 159-es

2010.11.17. 11:01 Módosítva: 2010.11.17. 11:01

A Fiat vezérigazgatója is elismerte, hogy a típus soha nem illett bele a márka arculatába, de az utódja már újra ízig vérig Alfa Romeo lesz.

Úgy néz ki, ezzel a gesztussal gyakorlatilag maga a Fiat is lemondott arról, hogy a 159-essel komolyabb eladásokat produkáljon, pedig a modell 2012 végéig még piacon marad. Alapvetően ezt a típust okolják azért, hogy az Alfa Romeo eladásai az elmúlt években jelentős csökkenésnek indultak, és nem is teljesen alaptalanul. A jelenleg gyártott legnagyobb Alfa Romeo hibáiért a kifejlesztése idején a Fiatnál uralkodó bizonytalanság okolható.

A padlólemezét eredetileg a GM-mel – pontosabban a Saabbal – közösen kezdték tervezni, de a svédek végül kihátráltak a projektből, így az alkatrészek gyártása drága, és az autó nagy tömege is a félig elvégzett, túl sok szempontnak megfelelni próbáló fejlesztésnek köszönhető. A motorok is a General Motors üzemeiből jöttek, illetve egy részük még mindig onnan származik, de az időközben felbomlott GM-Fiat szövetség miatt ezek sem lettek igazán meggyőzőek. A legnagyobb baj azonban az volt, hogy a Fiat vezetősége akkortájt a német piacnak próbált megfelelni, minden áron, így a 159-esből kimaradt az olasz márka legsikeresebb modelljeire korábban jellemző könnyedség és tüzes karakter: elnyelte a zajszigetelés, a nagy súly, illetve a csúcsváltozatoknál az összkerék-hajtás.

Az utódról egyelőre annyit hallottunk, hogy Giulia lesz a neve, és ugyanannak a padlólemeznek a magnyújtott változatára épül, amelyet a Giuliettában mutattak be nemrég. Sergio Marchionne, a Fiat csoport első embere azt is megerősítette, hogy a Volkswagen ajánlatot tett az Alfa Romeo megvásárlására, de az olaszok visszautasították, mondván, hogy a márkának fontos szerepet szánnak abban az öt éves tervben, amely a Fiat-Chrysler párosból a jelenleginél sokkal komolyabb autópiaci szereplőt hivatott kreálni.