Cápaorrú sportkocsi a BMW-től

2011.02.10. 13:39

A kicsi kétülésest az egykori Z1 roadster ihlette, de a műszaki megoldásai a közeli jövőt hivatottak felvázolni. A Vision ConnectedDrive olyasfajta tanulmányautó, amely jelen formájában ugyan aligha kerül gyártásba, viszont jól mutatja, hogy merre tartanak a BMW formatervezői, és fejlesztőmérnökei.

Az elmúlt három-négy évben mintha csak tapogatóztak volna a BMW formatervezői: a Bangle-féle radikalizmust nem folytathatták, de mintha még nem jöttek volna meg az új ötletek. Ebben a szellemben született az új 5-ös és 7-es sorozat, amelyek kifejezetten konzervatív stílust képviselnek. A ConnectedDrive azonban azt mutatja, hogy megvan az új irány, amelyet követni lehet. Széles, sima, a szélein felfelé ívelő motorháztetejével, visszafelé csapott cápaorrával, széles és alacsony vese-hűtőmaszkjával és négy kerek lámpájával egy picit mintha visszautalna a 70-es és 80-as évek típusaira, ugyanakkor nem mernénk unalmasnak vagy konzervatívnak nevezni. Vannak persze egyértelműen múltidéző részletek – feltámasztották például a Z1-es karosszériába csúszó ajtóit.

A tanulmány persze egy csomó érdekes ötletet és műszaki megoldást vonultat fel a formán kívül is. Ilyen a szélvédőre vetített háromdimenziós információs rendszer, amely teljes egészében kiváltja a hagyományos műszerfalat. Eddig csak néhány fontosabb adatot vetített a szélvédőre a BMW sorozatgyártású modellekben alkalmazott Head Up Display rendszere, itt azonban gyakorlatilag mindent az ablakon, illetve a műszerfal áttetsző felületeire vetítve láthatunk, a sebesség és a fordulatszám aktuális értéke mellett a navigációs rendszer adatai is itt jelennek meg, és persze minden más is, de a többrétegű megjelenítésnek köszönhetően a kevésbé lényeges információk halványan, a háttérben olvashatók. Ugyanígy a HUD-ot használhatja az utas is, így szinte bármilyen információ elérhető a rendszeren keresztül, teljesen feleslegessé téve a hagyományos műszerfal rögzített kijelzőit.

A kétüléses elsősorban gátlástalan ötlethalmaz és kiállítási tárgy, és nem valódi autó – legalábbis erre utal, hogy semmiféle információt nem hoztak nyilvánosságra a műszaki tartalomról. Még az is lehet, hogy nincs is – nem egy olyan tanulmányautót láttunk már, ahol az idomokat csak valami zártszelvény keret tartotta össze – viszont az autó mérete és formája alapján nem kizárt, hogy terveznek valamiféle folytatást. Egyes pletykák szerint a ConnectedDrive egy későbbi sorozatgyártmány előfutára is lehet, a Z4 roadster kistestvéréé.