Legózzák a jövő Saabjait

2011.03.16. 13:30

Az új módszerrel ugyanazokra az alapokra épülhet kisautó és luxuslimuzin is, nagyobb plusz befektetés nélkül. A fejlesztés persze drága, de hosszú távon a Saab fennmaradásának kulcsa lehet.

Az új építőkészlet neve Phoenix – ez is jelzi, hogy a Saab feltámasztása szempontjából mennyire fontos – és azzal a céllal kezdték fejleszteni, hogy az alapja lehessen a tervekben szereplő, legalább öttagú modellpalettának. A módszer nem új, de nem könnyű jól kivitelezni: a lényege, hogy az egyes főegységek között szabványos csatlakozófelületeket hoznak létre, valahogy úgy, ahogy a fényképezőgépek objektívjei esetében. Így egy új fejlesztésű karosszéria, futómű, motor, váltó vagy fékrendszer azonnal bekerülhet akár az összes, már meglevő modellbe. Ez az építőszekrény-rendszer a tervek szerint lehetővé teszi, hogy az egyelőre csak terv szintjén létező, 4,2 méteres 9-2-estől az 5,5 méteres 9-7 luxusautóig az összes modellben ugyanazokat a fődarabokat használják fel.

Korábban úgy tűnt, hogy a Saab az örökölt Opel alkatrészeket igyekszik minél tovább használni, hiszen a 9-5-össel a General Motors korszerű műszaki megoldásait is megkapta a cég. Ez azonban csak rövid távon hozna eredményt, és megmaradna a probléma, hogy hogyan bővítsék a választékot tovább – márpedig ez a cég túlélésének egyetlen járható útja. Ráadásul úgy néz ki, a Saab nem dolgozik tovább az Opellel, mint feltétlen szükséges: az újabb modelljeikben már a BMW benzinmotorjait használják, és valószínű, hogy a többi fejlesztésben is új partnereket keres a cég. A Phoenix készlet futómű-elemeit például a ZF-fel közösen tervezik: a németekkel együtt egy új, ötlengőkaros hátsó felfüggesztésen kezdtek dolgozni, amely minden igényt kielégíthet.

Ha a Saabnak sikerül valahogy túlélnie a következő két-három év anyagi természetű problémáit, akkor könnyen lehet, hogy eddigi pályafutása legtermékenyebb időszaka elé néz: több típust kínálhat, mint bármikor korábban, és ezzel új vásárlókat is szerezhet. Mindehhez azonban még szükség volna néhány milliárd euróra, azt pedig még senki nem tudja, hogy honnan akaszt le a gyártó ilyen hatalmas mennyiségű pénzt.