Börtönbe kerülhetnek az óratekergetők

2011.03.20. 11:48

Sokan hiszik, hogy a német használtautó jobb, mint az új magyar. Pedig a nepper kint is nepper – a német rendőrök a héten egy jól előkészített akció során háromszáz autót foglaltak le, nagy valószínűséggel visszatekert kilométerórával.

Ötszáz rendőrrel csapott le az Ermittlungsgruppe Tacho Münchenben: 150 helyszínt vizsgáltak át, összesen 185 gyanúsítottal. Hónapok óta készültek a razziára, osztrák, svájci, bolgár és svéd kollégáikkal együtt, hogy egyszerre csípjék el a nemzetközi banda tagjait. Az összehangolt akció során hetven autókereskedőt, valamint autókölcsönzőket, taxitársaságokat és az óraállítást ténylegesen végrehajtó laptopos úriembereket látogattak meg – közülük huszonhat személyt őrizetbe is vettek. Egy kivételével mindet ismerték már a zöld ruhás urak régebbről.

A társaság nagy értékű luxusautókra specializálódott, Ferrarikat és Lamborhiniket is árultak, főleg Olaszországból hozták őket. A merítés gyöngyszeme egy négyéves 530-as BMW volt, amelyet 700 ezerről 150 ezerre tekertek vissza, majd 16 ezer euróért találtak rá madarat. Mintegy háromszáz gyanús autót foglalt le a müncheni rendőrség, ezeket még vizsgálják. Becsléseik szerint átlagban 3000 euróval, azaz körülbelül 800 ezer forinttal növelték az autók értékét a pár perces mutatványokkal - vagyis ennyivel verték át a jóhiszemű vevőket.

Egyáltalán nem új dolog a tekergetés: míg régen a mechanikus számlálót kellett visszapörgetni a fiatalításhoz, ma a legtöbb esetben egy laptoppal és egy-két ügyes kütyüvel pár perc alatt be lehet állítani a kívánt futásteljesítményt. A német klán egy olyan – úgynevezett – szűrőt is használt, amellyel taxikban és bérautókban minden második megtett kilométer jelent csak meg a számlálón, de biankó szervizkönyveket is találtak náluk. Konzervatív becslések szerint mintegy három millió eurós kárt okozott a tevékenységük.

A szervezett, üzletszerű csalásért az elkövetők akár tíz év börtönbüntetést is kaphatnak. Néhány évvel ezelőtt szigorították az erre vonatkozó törvényt Németországban, de a paragrafus – ahogy ezen a példán is látható – nem hozta meg a várt eredményt. Az ADAC évek óta hajtogatja, hogy a német használt autók 30%-ának manipulálták a számlálóját, most a rendőrség is megerősítette a becslést. Sokan lobbiznak a belga rendszer bevezetéséért, ott ugyanis egy szimpla nyilvántartó rendszerrel sikerült minimálisra visszaszorítani a csalást.

A mostani példa értékű rendőrségi akció, főleg, ha súlyos letöltendő büntetések követik, elrettentő lehet a bizniszben érintettek számára, mégis csak egyetlen galuskát sikerült kihalászni az óriási kondérból. Ha az évente hatmillió gazdát cserélő német használtautónak közel harmada vissza van tekerve, vajon milyen lehet az arány nálunk?