Vagyonokat visznek el a kátyúk

2011.03.31. 07:00

Magyarország az úthibákat tekintve messze nem egyedi példa. Sok más európai országban is elhanyagolják az alsóbbrendű szakaszok aszfaltját, így az autógyárak is jelentős összegeket költenek rá, hogy az autók futóművét felkészítsék a sokkra.

A Ford például két próbapályát is használ, ahol méregdrága műszerekkel igyekeznek feltérképezni, hogy a autóik futóműve hogyan reagál a kátyúk okozta terhelésre. Az egyik a belgiumi Lommelben, a másik az angliai Duntonban – ez utóbbin stílszerűen a legkeményebb burkolati hibákat szimulálják, hisz Nagy-Britannia hírhedt gyorsan romló állapotú mellékút-hálózatáról. A két próbapályán számtalan futómű-felni-abroncs kombinációt kipróbálhatnak, gyakorlatilag az összes gyártásba kerülő modell összes változata megfordul itt.

Maga ez a fejlesztési részterület is hatalmas költségvetéssel dolgozik, csak a tesztjárművekre felszerelt berendezések értéke 1,8 millió euró, bár egy ilyen mérőműszer-csoport alkalmas rá, hogy a kátyún áthaladás minden, az autóra gyakorolt hatását felmérje. Az eredményeket természetesen a futómű hangolásának fejlesztésére fordítják, így – bár a legtöbb manapság gyártott autó rázós úton nem különösebben kényelmes – olyan kompromisszumot alakíthatnak ki, amely legalább a futómű idő előtti szétesését és a kerekek sérüléseit meggátolja.