Elszúrták az új Opel Corsát

2011.04.12. 12:05

A GM német leányvállalata kellemetlen helyzetbe került: legfontosabb modelljük jelentős késéssel érkezik, ami súlyos százmilliókba is kerülhet az Opel számára.

corsaepv

A problémát a General Motors takarékosnak szánt platform-stratégiája okozta: eszerint a kompakt és középkategóriás modellek műszaki alapjait az Opelnél tervezik, a kisebb típusok műszaki alapjai viszont Dél-Koreából, az egykori Daewoo fejlesztőközpontból érkeznek. Az efféle munkamegosztás elvben jól működik, de ezúttal rosszul sült el, amiért a németek a koreaiakat hibáztatják. Az aktuális kisautó-platform ugyanis túl nehéz lett: állítólag 100 kilogrammal nyom többet a tervezetthez képest. Ennyi elég lenne ahhoz, hogy a következő Corsa magasabb fogyasztásával és lustább viselkedésével már az első pillanattól versenyhátrányba kerüljön a vetélytársakhoz – például a VW Polóhoz vagy a Ford Fiestához – képest.

A megoldás egy alapos tömegcsökkentő kúra, amelyet az Opel maga végez el, de ez mintegy 9 hónappal nyújtja meg a fejlesztési időt, azaz az új Corsa ennyivel később érkezik, mint tervezték. Elvben már jövőre be kellett volna mutatni, de így csak 2013 elejére lesz kész, és ezzel többféle veszteség is jár. Egyrészt háromnegyed évig még a jelenleg futó Corsát kell a piacon tartani, pedig a Fiat Punto alapjaira épülő modell soha nem lett igazán népszerű – ez pedig veszélybe sodorja az Opel nyereséges működését. Másrészt gondot okozhat, hogy a platform fejlesztése és a sietség miatt az autó finomítására már nem jut idő, így benne maradhatnak olyan hibák, amelyek szintén veszélyeztethetik a versenyképességet.

Az Opel az elmúlt években alaposan elhanyagolta a kisautók fejlesztését: először a Fiattól vették át a Punto padlólemezét, most pedig a Daewoo-Chevrolet fejlesztőire számítottak, de egyik együttműködés sem sült el igazán jól. Alighanem jobban járna az Opel, ha a kisebb modellek fejlesztését is visszavenné a saját kezébe – akkor talán megismételhetné a 90-es évek Corsa B-jének sikerét.