Kell nekünk előfizetéses autó?

2011.05.16. 16:19

Abszolút értékben nem olyan drága, különösen ahhoz képest, hogy elektromos hajtású, de ha azt nézzük, hogy a mini-Renault igazából egy személynek kényelmes, kettőnek már nem igazán – a második tulajdonképpen a csomagtartóba szorul, térde közt az első üléssel – akkor már egyáltalán nem egyértelmű, hogy megéri-e az árát.

A Twizy a Renault egyik próbálkozása, hogy a közönséggel elfogadtassa az elektromos autókat. Elvben pont azt tudja, amiben egy villanyautó igazán jó lehet: kis helyen lehet vele parkolni, alaphelyzetben egyszemélyes, de egyvalakit el lehet vinni vele szükség esetén, belefér egy kisebb bevásárlás, és egyáltalán nem bocsát ki magából káros anyagokat. A fedett robogóként működő képződmény két változatban érkezik: a 45 km/h-s végsebességű, 5 lóerős kivitel is 6995 euró, azaz több mint 1,8 millió forint, a 17 lóerős, 80 km/h-val száguldozó kivitelért pedig 7690 eurót, vagyis bő kétmilliót kérnek.

Ez már önmagában is sok, bár a többi villanyautó ugyanilyen költséges rétegtermék a saját képességeihez mérten. Ezt azonban még le lehetne nyomni a közönség torkán, mondjuk divattárgyként bevezetve a Twizyt, jómódú, egyedülálló városi fiatalokat célozva. A Twizy azonban a megvásárlása után ugyanolyan függést okoz, mint a mobiltelefon, mivel a drága akkumulátort a Renault nem adja el, csak bérelni lehet havi 45 euróért. Ez első hallásra nem nagy pénz, átszámítva kicsit több, mint 13 ezer forint, viszont összemérhető azzal az összeggel, amit egy villanyautó egy benzineshez képest megspórol a gazdájának. Ráadásul ott a villanyhajtás másik nagy hátránya: egy feltöltés legfeljebb 100 kilométerre elegendő, viszont legalább 3,5 óráig tart.

A Twizy talán sikeres termék lehetne, főleg hűvösebb éghajlatú országokban, ahol a robogók alig használhatók az időjárás miatt – nagyjából negyedennyiért. Így azonban, akku-előfizetési díjjal, egy kiskocsi áráért még Nyugat-Európában sem számíthat örjöngő tömegekre.