Nagytestvér-készülékek a BMW-től

2011.05.18. 12:24

Két, alapvetően hasznos szerkezetről van szó, amelyek veszélyes szituációk kivédésére volnának alkalmasak, de az az érzésünk, hogy túlzottan is beleszólhatnak a vezetésbe.

Az egyik újítás a biztonságos balra kanyarodást szolgálja, mivel a közlekedésben jellemzően ez az egyik olyan helyzet, amelyből könnyen alakul ki baleset. Az elektronika a navigáció adatai alapján érzékeli, hogy mikor közeledik a jármű egy kereszteződéshez. Ilyenkor egy kamera képét használva megpróbálja kikövetkeztetni, hogy a balra kanyarodó sávba sorolt-e a jármű, és ha szemben autót érzékel, figyelmezteti a sofőrt. Eddig rendben is volna, de a féket is aktiválja automatikusan, azaz felülbírálja a sofőr döntését.

Hasonló célt szolgál a Car-to-x fantázianevű másik újítás, amely az autók közti Wi-Fi kapcsolaton alapul. Ebben a rendszerben az egyes autók egymásnak küldenek sebesség- és pozícióadatokat, és ha ezekből balesetveszélyre következtet az elekronika, először bekapcsolja a fényszórókat és a kürtöt. Végső megoldásként azonban mindkét autót automatikusan fékezni kezdi, hogy elkerülje az ütközést.

Mindez az elméletben jól is hangzik, mindaddig, ameddig pontosan azt teszi, amire tervezték. Az egyetlen probléma, hogy mi van, ha az elektronika, amely elvben életet hivatott menteni, rosszul elemzi a helyzetet, és a vélt veszély elhárítása érdekében váratlanul fékez. Ezzel akár magát a sofőrt is meglepheti, és könnyen teremthet olyan balesetveszélyes helyzetet, amely tisztán emberi irányítás mellett biztosan nem állt volna elő.