Az új autók leggyengébb pontja

2011.07.21. 10:52

Elképesztő, hogy van olyan típus, amelynél majdnem harmincöt százalék eséllyel az elektromos rendszer az oka, ha meg kell látogatnunk a szervizt. Mindez persze várható volt, azután, hogy egyre több elektronika kerül az autókba, de ez az első alkalom, hogy a statisztika is igazolja a megérzést.

Az utólagos garanciát forgalmazó brit Warranty Direct közölt újabb alapos statisztikát arról, hogy milyen mértékben nőtt az elektromos hibák aránya az elmúlt évek során, és mely típusok a leginkább érintettek. Az angolok tapasztalatai szerint az autók 27%-ában hibásodik meg az elektromos rendszer éves szinten, miközben ugyanez a szám öt éve még 23% volt. Ez önmagában is rosszul hangzik, de van olyan típus, amely még az átlagnál is sokkal rosszabb.

A tízes toplistát teljes egészében francia, német és brit modellek uralják. Az elektromos hibák koronázatlan királya a Renault Mégane II, ennél 34,66% az esély rá, hogy egy adott évben el kell látogatnunk egy autóvillamossági szakemberhez. Utána a Peugeot 607-es következik 31,28%-os meghibásodási valószínűséggel, majd az első generációs BMW Z4-es, mely még mindig 29,86%-os eséllyel adja meg magát valamien elektromos hiba miatt. A lista további szereplői: a Renault Modus (29,61%), az Audi A2 (29,02%), az aktuális Range Rover (28,75%), a Land Rover Discovery II (26,94%), az Audi A3 (26,58%), a Smart Roadster (25,67%) és a 2009-ig gyártott Audi A4 kabrió (24,44%) következik.

Az eredményeket persze sokminden torzíthatja, kezdve azzal, hogy a Warranty Direct csak Nagy-Britanniában működik, így az ottani autóparkot veszi figyelembe, azok közül is olyan típusokat, amelyekre az emberek szívesebben kötnek utólagos garancia-szerződést, de az így is elég egyértelmű, hogy az elektromos hibák egyre több bosszúságot okoznak az autósoknak. Ha optimistán gondolkodunk, feltételezhetjük, hogy a helyzet később javulni fog, hiszen a 2000-es évek elején kezdett igazán terjedni az elektronika az autókban, így valószínű, hogy számos kezdeti hibát kiküszöbültek a gyártók - illetve tanulva a hibákból, alaposabban tesztelnek - de ez egyáltalán nem biztos.

Most is jelennek meg ugyanis új elektronikus megoldások, amelyeknek a megbízhatósága legalábbis megkérdőjelezhető, így a 3-8 éves használt autóknál várhatóan továbbra is komoly gondot okoznak majd a villamos berendezések meghibásodásai.