Új Audi S8 ikerturbóval

2011.08.31. 11:44

Eddig csak kósza pletykákat hallottunk az Audi új sportmotorjáról, de az A8-as új sportváltozatával az új, turbós V8-ast is megismerhetjük. A kis négyliteres számára ez csak a kezdet: később nem csak az Audi, de várhatóan a Bentley, a Volkswagen és talán a Porsche is felhasználja majd saját típusaiban.

Az Audi S8-asba korábban V10-es motort szereltek, ugyanazt, amely a Lamborghini Gallardóban dolgozik, csakhogy 450 lóerőre butítva. Nem mintha ennyi nem lenne bőven sok egy utcai autó számára, de a presztízsversenyhez ennyi kevés, hisz a Mercedes az S osztály AMG változatában például bő hatszáz lóerőt kínál tizenkét hengerből. Így az Audi, ha hengerszámban nem is, teljesítményben előrébb lépett, és a downsizing jegyében egy kisebb, takarékosabb sportmotort tervezett az új S8 számára. A 4 literes, két turbós, közvetlen befecskendezéses gép 520 lóerős, 650 Nm-es csúcsnyomatéka pedig 1700-as és 5500-as fordulatszám között mindenütt elérhető a gázpedál tövig tiprásával. Nem csoda, hogy az alumínium hodályt 4,2 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-ra.

A 70 lóerőnyi többlet-teljesítmény ellenére a gyári adatok szerint az új S8 vagy 23%-kal takarékosabb lett, mint az elődje, azaz finoman hajtva elcsetteghet 13,2 liter benzinből száz kilométert. Ezt részben a hengerlekapcsolásos technikával érték el: lassan haladva csak négy henger működik a nyolcból, és persze van az S8-ban stop-start rendszer és energia-visszatápláló berendezés is, amely motorfék-üzemben tölt az akkumulátorba, tehermentesítve ezzel a motort a generátor terhelésétől. A kis V8-ashoz nyolcfokozatú automata váltó csatlakozik.

Az A8-ast persze alaposan át kellett dolgozni, hogy bírja a nagy sebességű tiprást. Így áthangolták a légrugózás vezérlését, kapott az autó 400 mm-es első és 365 mm-es hátsó féktárcsákat, 20 hüvelykes felniket, 265/40-es gumiabroncsokat, valamint némi visszafogott optikai tuningot, amely a stabilitás növelésében is szerepet játszik.

Az új S8-ast Frankfurtban mutatja be az Audi durván két hét múlva, de a forgalmazás csak jövő tavasszal indul.