2011.11.25. 06:19

Régóta tartják magukat olyan összeesküvés-elméletek, amelyek szerint az autógyártók felkészített autókat adnak a sajtónak, ám erre nem igazán volt kézzelfogható bizonyíték. Az amerikai Consumer Reports azonban találkozott egy fura jelenséggel: a kereskedésben kapható autóból hiányzott egy alkatrész, ami a tesztautókban még ott volt.

A kérdés azért érdekes, mert sokan választanak az alapján autót, hogy a sajtóban mit olvasnak, így a tesztelők befolyásolása lényegében a vásárlók megtévesztésének felel meg. Épp ezért ha fel is készítik a tesztautókat, ezt általában úgy teszik, hogy ne legyen feltűnő, hiszen egy ilyen eset meg is rengetheti a közönség bizalmát egy márkában. Persze egyes kollégák esküsznek rá, hogy egyes gyártók autói a nemzetközi bemutatókon mindig sokkal jobbnak tűnnek, mint a valóságban, de ez eddig csak bizonytalan sejtés volt.

Épp ezért kínos a Volkswagen esete, és épp Észak-Amerika egyik legbefolyásosabb fogyasztóvédelmi kiadványával szemben, amelynek a terméktesztjeit milliók olvassák, és kezelik tényként. A gyártó átadott egy új Passatot tesztelésre – persze az amerikai változatról van szó, amelynek a nevén kívül semmi köze a nálunk kaphatóhoz – , amelynek a csomagtérajtó-zsanérjain műanyag burkolat volt. A Consumer Reports azonban vásárolt is a típusból a hivatalos kereskedőhálózaton keresztül, méghozzá három példányt, és ezek egyikében sem volt ilyen burkolat.

Úgy tűnhet, hogy ez lényegtelen apróság, és számtalan magyarázat lehet rá – mivel vadonatúj típusról van szó, akár menet közben változtathattak is a gyártási eljáráson, ami egyáltalán nem szokatlan – ám a tesztelő mégis azt a következtetést vonta le, hogy preparált autót kapott a gyáriaktól. Egy ilyen megállapítás pedig komoly károkat okozhat a gyártónak, még akkor is, ha nincs valós alapja, hisz a vásárlók nem értékelik, ha megpróbálják őket megtéveszteni.