Feltámasztják a legendás Volvo-kupét

2011.12.09. 17:02

A svéd gyártó nem sportkupékkal szerezte a hírnevét, de a P1800-assal ügyes kirándulást tett ebbe a kategóriába is. Az elegáns kétajtós sikerét azóta sem sikerült megismételni, de most ismét van rá némi remény, hogy feltámasztják a legendát.

A vázlatokat a típus 50. születésnapjára készítette a Volvo főtervezője, állítólag szabadidejében. Láthatóan azzal próbálkozott, hogy a P1800-as legjellegzetesebb vonásait látványosan korszerű formaterven jelenítse meg, így felbukkan az ajtókon a jellegzetes ív, és az oldalablakok formája is az ősre emlékeztet. Az arányokat is megpróbálta megőrizni a tervező, de a hátsó uszonyok, és a többi, 50-es évek végére jellemző formai modorosság már lemaradt. Egyelőre szó sincs róla, hogy a vázlatok alapján sorozatgyártású modellt építenének. Nem is volna könnyű, hiszen jelenleg nincs olyan Volvo-padlólemez, amelyre hosszmotoros, hátsókerék-hajtású gépet lehetne építeni, de a tervek megszületése alapot ad a reménykedésre. A Volvónak amúgy is jól jönne valami a C70-es helyett, amellyel a márka arculatát fiatalosabbá lehetne tenni.

Az eredeti P1800-as érdekes karriert futott be. Még az 1950-es évek végén kezdték tervezni, eredetileg a Karmann karosszériaépítő cég segítségével, de itt majdnem véget is ért a pályafutása. A Volkswagen ultimátumot adott a Karmann vezetésének: vagy megszakítják a kapcsolatot a svédekkel, vagy nem gyárthatják tovább a VW Karmann-Ghiát, amelyből a német manufaktúra akkortájt a megélhetését szerezte. Mindezt akkor jelentette be a VW, amikor már minden készen állt a gyártás beindítására. Így a Volvo sportkocsija két évvel később, 1960-ban mutatkozhatott be, miután a gyártósorokat átköltöztették a brit Jensenhez. A korabeli sportkocsi-rajongókon kívül egy brit tévésorozat, az Angyal is sokat tett a svéd kupé népszerűségéért: Roger Moore kalandjai során egy P1800-assal száguldozott keresztül-kasul Nagy-Britannia mellékútjain.

A P1800-ast 1961-től 1973-ig gyártották, ám valódi utódja soha nem lett: a Volvónál úgy vélték, az olajválság miatt a kínálatban nem lenne hely egy ilyen sportkocsinak. Így – bár akadt néhány sportosabb Volvo azóta is, mint a 480-as, vagy a C70-es – valódi sportkupét azóta sem készítettek a Volvónál.