Kínai autógyár Európában: ez már a vég?
A kínai Great Wall e hét keddjén adja át bulgáriai autógyárát, ami az első kínai autóösszeszerelő üzem az Európai Unióban. Az észak-bulgáriai Lovecs közelében található gyárban az első évben négyezer autót fognak előállítani, de a kapacitás akár évi 40-70 ezer darabra is növelhető pótműszakok beiktatásával.
A bolgár Litex céggel közös vállalat kezdetben 150 embert foglalkoztat, ők szerelik össze a Kínából odaszállított részegységeket. Az autókat kezdetben a bolgár piacon kívánják értékesíteni - nem utolsó sorban az alacsony árak miatt -, később azonban terjeszkedni akarnak Európában. Az üzemben gyártandó Voleex C10 szedán és a Steed 5 pick-up modell ára átszámítva 8.200-12.800 euró között lesz. A harmadik gyártandó modell a Hover H5 terepjáró, később két további modell összeszerelését is megkezdik az idén, ezek közül azt lehet tudni, hogy az egyik a Volex C30 közepes méretű szedán lesz.
Kezdetben a termelés felét a Volex C10 adja, amely egy kisautó, a megtévesztő orr ellenére a Toyota Yaris második generációjának a másolata, 1,5 literes benzinmotorral. A Hover H5 136 lóerős motorja is benzines, 2,4 literes, ugyanez megtalálható a Steedben is, de ehhez egy kétliteres, 150 lóerős turbódízelt is kínálnak. Mindegyik motor Euro 5-ös, a benzineseket gyárilag tudják gázosítva is szállítani.
A Great Wall nem túl régi cég, 1976-ban alapították, és vezető terepjáró gyártóvá nőtte ki magát Kínában, több üzeme is van már külföldön, többek között Oroszországban, Indonéziában, Egyiptomban és Ukrajnában. Lovecsben nem ismeretlen az autógyártás: 1966 és 1990 között orosz gyártmányú autókat szereltek itt össze, elsősorban 408-as Moszkvicsokat, Alekókat.