Egységesíti üzemeit a Volkswagen-csoport

2012.02.23. 11:06

Japán mintára egységesíti üzemeit és a gyártási folyamatokat a Volkswagen csoport. A tervek szerint 2018-ra a Skodától az Audiig a cég összes márkájának valamennyi modelljét világszerte ugyanolyan üzemekben gyártják majd.

Az uniformizált üzemek révén rugalmasabban lehet alkalmazkodni a piachoz, könnyebb átállni az egyik modell gyártásáról a másikra, és lerövidül az új modellek piaci bevezetése. A meglévő üzemek átalakítása költséges, de hosszabb távon azért is megéri, mert az újabb gyárak építése már olcsóbban megoldható, a beruházási igény 20 százalékkal csökkenthető - mondta a Handelsblatt című német üzleti lapnak Hubert Waltl, a VW csoport gyártási igazgatója.

Az üzemek és a gyártási folyamatok harmonizálását már az év első felében elkezdik. Az első körben három németországi összeszerelő üzemet alakítanak át. Az ingolstadti Audi-gyárat, valamint a wolfsburgi és zwickaui Volkswagen-üzemet követően az év vége felé a spanyolországi martorelli következik (itt Seatokat gyártanak), majd a csehországi Mladá Boleslavban működő Skoda összeszerelő üzem. 2018-ra a VW jelenleg 62 üzemből álló autógyár-hálózatában mindenütt azonos rendszerben zajlik majd a termelés.

Ezt a koncepciót a Toyota alkalmazta először. A VW az értékesített gépkocsik száma alapján már megelőzte a korábbi világelső japán társaságot, most pedig termelésszervezési újítását is átveszi. A német csoport azonban egy lépéssel előbbre jár - írta a Handelsblatt, rámutatva, hogy a cég már egy évtizede alkalmazza az úgynevezett moduláris platform eljárást, amelynek révén azonos alapra számos különböző modellt lehet építeni. Így például a moduláris hosszmotoros platformra - Modularer Längsbaukasten, MLB - hat különböző Audi-típust fejlesztettek, és a Bentley Continentalnak is az MLB az alapja.

A gyárak uniformizálásával együtt egy új platformot is bevezetnek. Ez a moduláris keresztmotoros platform - Modularer Querbaukasten, MQB -, amely csaknem valamennyi új kompakt modell alapja lesz. Az első az új Audi A3, amely nyáron jelenik meg a piacon, majd az új Volkswagen Golf következik. Összesen 220 fajta kocsit gyártanak majd MQB-ra.

Kísérleteznek a márkák közti szorosabb integrációval is, és ebben kulcsszerepe lesz a csoport pozsonyi gyárának. Ott végzik az úgynevezett Colorado-projektet, amelynek eredménye a Volkswagen Touareg, az Audi Q7 és a Porsche Cayenne - ezek azonos műszaki alapra épülnek és ugyanabban a gyárban készülnek. Az újabb modellek közül ugyancsak közös platformon, és szintén Pozsonyban készül majd a 2013-ban megjelenő Porsche Macan és az Audi Q5, valamint számos elemében azonos az új Audi Q3 modell és a Volkswagen Tiguan is. A kisautók szegmensében is Pozsony a fellegvár, a szlovák fővárosban gyártják az úgynevezett New Small Family sorozatot, amelynek műszakilag csaknem teljesen azonos tagjai a Volkswagen Up, a Seat Mii és a Skoda Citigo.