2012.06.28. 11:48

A Ford egy olyan rendszer kidolgozásán munkálkodik, amely több biometrikus méréssel képes megállapítani, milyen állapotban van a sofőr, mennyire tud még figyelni, milyen hatásfokkal képes autót vezetni.

Statisztikák bizonyítják, mennyire veszélyes az unalom. Rengeteg baleset származik abból az egyszerű tényből, hogy hosszabb utakon, legfőképp autópályákon annyira alacsony az elvárás a sofőrrel szemben, hogy a vezető figyelme ellankad, és ezért nem tud elég gyorsan reagálni, ha baj van. Persze a másik véglet sem jó, ha túl nagy az igénybevétel, a sofőr abban fárad el és idővel hibázni fog, mert nem lesz már képes figyelni az összes fontos információra.

A két végpont között azonban húzódik egy viszonylag széles mezsgye, ahol a sofőr jól érzi magát. A Ford új rendszere segít, hogy mindig ebben az ideális zónában tartózkodhassunk, és figyelmeztet, ha fáradunk vagy stresszelnénk.

A rendszer egyik fele az utat figyeli, felméri a forgalmi helyzeteket, figyeli az autó mozgását, hogy milyen gyorsan reagál a körülményekre, mennyire megy egyenesen, képes-e a sávjában maradni stb. Más, például a kormányhoz vagy a gázpedálhoz csatlakozó érzékelők a sofőr reakcióit mérik. Ha a rendszer úgy érzékeli, hogy a sofőr nincs a helyzet magaslatán, elkezdi figyelmeztetni a necces szituációkban, de például arra is képes, hogy kikapcsolja a mobilját, hogy az ne csörögjön és az sms-eket se jelezze.

A teljes biztonság érdekében nem csak az autót és az utat, de a sofőrt is szemmel tartja a számítógép, különböző szenzorok segítségével figyeli a szívverését, a lélegzetének a ritmusát, sőt még azt is, mennyire izzad a kezén a bőr. A sofőr testhőmérsékletének csökkenése vagy növekedése is fontos lehet, ezt infravörös érzékelőkkel méri meg a rendszer.

A Ford technológiája még kísérleti szakaszban van, de prototípusokban már tesztelik. Nem szabtak határidőt a projektnek, ezért nem tudhatjuk, mikor jöhet el az idő, mikor mindezt már az utcai autóikban is láthatjuk, de nincs kétségünk afelől, hogy idővel legalább a teljes rendszer egyes részei beszivárognak majd az autóinkba.