Renault Clio, az autók ájfonja

2012.07.03. 18:13

Nemrég még csupán egyetlen képen láthattunk a Renault következő slágernek szánt modelljét, de a Renault időközben hivatalosan is közzétette az első fotókat és információkat a Clio negyedik generációjáról. Kiderült, hogy nem csak sportos formájával és korszerű motorjaival próbál a konkurencia fölé kerekedni az újdonság, de a számítástechnika csodáiból is előnyt próbáltak faragni a franciák.

Az új Clio formája kifejezetten érdekesnek, frissnek tűnik a konkurenciához képest. Masszív sárvédő-szélesítések, lendületes tetőív, emelkedő övvonal, gonosz tekintetű hűtőmaszk jellemzi. Divatosnak tűnik, bár nem állítanánk, hogy divatot is teremt majd – az azonban megjósolhatatlan, hogy a forma meddig hat majd frissnek. Az viszont biztos, hogy a sportos RS változathoz jó alap lesz, hisz eleve elég agresszív karakter.

A Renault láthatóan igyekszik tartani a lépést az Európában jellemző fogyasztáscsökkentési kényszerrel. Ennek megfelelően két új benzinmorral mutatják be a Clio 4-est. A kisebbik 900 köbcentis háromhengeres, amely kerek 90 lóerős és 135 Nm csúcsnyomatékú – a Renault szerint minden tekintetben egyenértékű egy 1,4 literes szívómotorral. Csak a fogyasztása alacsonyabb: a gyári adat 4,3 liter 100 kilométeren, vegyes ciklusban, ami egyáltalán nem rossz érték. És ami a gyártó szempontjából lényeges, a szén-dioxid-kibocsátása 99 g/km. Akinek ennyi teljesítmény nem lenne elég, az választhatja az 1,2 literes TCe turbómotort is, amelyet korábbról már ismerünk, ezúttal azonban erősebb. Itt is elérték a száz lóerőt literenként, azaz a csúcsteljesítmény 120 lóerő – ez lesz a korábbi 1,6 literes szívómotor utódja. Természetesen lesz dízelmotoros kivitel is, a jól ismert 1,5 literes dCi 90 lóerős változatát vetik be a Clióban.

Igazi közönségcsalogatónak azonban nem ezt szánják, hanem az R-Link rendszert. Ez bizonyos felszereltségi szint felett a szériafelszerelés része lesz, és nagyjából azt a színvonalat kínálja autóba építve, mint egy szokványos táblagép, azzal a különbséggel, hogy a funkciók egy része az autóhoz kötődik. A 7 hüvelykes érintőképernyőn át elérhető rendszer a Renault szerint kiválóan testre szabható, sőt, ami ebben a műfajban eddig ismeretlennek számított, az R-Link Store-ból újabb programokkal bővíthető a tudása. Természetesen fut rajta a TomTom navigációs rendszere, és egy olyan vezetés-elemző program is, amely segít a sofőrnek takarékosabb stílust kialakítani.

Nem túlzás azt állítani, hogy az új Clio sikere a következő hat évre meghatározza a Renault márka teljesítményét – hasonlóan fontos típus alig akad a kínálatban. Úgy tűnik, a Renault tervezői igyekeztek is megfelelni, de hogy ez mire lesz elég, egyelőre megjósolhatatlan.