2012.09.13. 11:50

A Párizsi Autószalonon leplezik le a Terra elnevezésű tanulmányautót, amelyről nehéz eldönteni, hogy miért lett ilyen – egy biztos, nem a gyönyörködtetés volt a cél.

A Nissan formatervezői szeretik meghökkenteni a közönséget, de mintha kezdenék elvetni a sulykot. A Micra előző generációja fura békapofájával még inkább vicces volt, a Juke már erősen megosztó, ez a tanulmány, a Terra pedig a legjobb indulattal is nehezen nevezhető szépnek. Persze egy ilyen tanulmány esetében a meghökkentés legalább akkora figyelemfelkeltő erő lehet, mint a klasszikus szépség. Azt azonban csak remélhetjük, hogy nem jut eszükbe szériagyártásba küldeni a rágcsálóarcú furcsaságot.

A Terra azonban nem csak formai szempontból formabontó. A hajtását hidrogén táplálta üzemanyagcellával oldották meg, azaz az autót villanymotorok mozgatják, és közben csupán vízpára távozik a járműből, ami így tiszta üzemű, mégis jóval nagyobb hatótávolságot érhet el, mint egy hagyományos villanyautó. A megoldás legnagyobb hátrányát egyelőre a Nissan sem tudta kiküszöbölni – az üzemanyagcellába egész kis vagyont érő platinát kell beépíteni – így szériamodellben aligha látjuk viszont, de jó hallani, hogy a Nissannál sem adták fel a fejlesztést most, hogy az üzemanyagcellás hajtást már nem akkora divat mutogatni, mint tíz évvel ezelőtt.

Az autó belülről feltűnően egyszerű: a műszerfal szerepét egy kivehető tablet-PC-re bízták, ezen kívül alig látni kezelőszerveket a járműben. A tabletek terjedési sebességét nézve hosszabb távon akár életképes is lehet ez a megoldás, bár ilyen szélsőségesen leegyszerűsített belső tereket aligha készítenek majd sorozatgyártmányokban.

A Nissan tanulmánya látszólag nem több, mint féktelen ötletbörze – ha a gyáriak a reakciók alapján ki tudják válogatni az elképzelések közül mindazt, ami tetszik a közönségnek, akár jelentős hasznot is hajthat a cégnek.