Kiderült a turbó-átverés

2013.02.06. 14:32

Mi itt Európában megszoktuk, hogy a gyár által közölt fogyasztási adatok csak az elméleti lehetőséget mutatják meg, de a valósághoz nincs sok közük. Észak-Amerikában azonban máshogy szocializálódtak a vásárlók: ha kiderül, hogy egy autó többet fogyaszt a katalógus-adatnál, abból könnyen lehet botrány, sőt, akár per is. Ráadásul a fogyasztóvédelem komoly üzlet: ha a népszerű Consumer Reports rosszat ír egy-egy autóról, az az eladásokon is meglátszik.

A fogyasztóvédelmi kiadvány ezúttal az autógyártóknak azt az ígéretét vizsgálta, amely szerint a benzines turbómotorok egyszerre nyújtanak nagy teljesítményt, és alacsony fogyasztást. Az állításokat a gyakorlatban kipróbálva azonban kiderült, hogy a kis turbók a hétköznapokban nem teljesítenek úgy, mint a hasonló tulajdonságokkal rendelkező, nagyobb hengerűrtartalmú szívómotorok. A Consumer Reports vizsgálta többek közt a Ford Fusion (Európában Mondeo) 1,6 literes 173 lóerős Ecoboost turbómotorral kínált változatát, szemben a konkurensek hasonló teljesítményű 2,4 literes modelljeivel. A legjobb rivális, a Nissan Altima 8,2 másodperc alatt gyorsult 96 km/h-s sebességre és 7,6 liter benzinnel is elment száz kilométert, míg a Fusion 8,9 másodperc alatt érte el a 96-os tempót, és a beígért 8,4 helyett 9,4 liter benzint fogyasztott. Ráadásul a többi turbós modellel, így a Fiat 1,4 literes motorjával árult Dodge Darttal, valamint a Kia Optima és a Hyundai Sonata turbóváltozataival is azt tapasztalták, hogy jellemzően gyengébben gyorsulnak, mint a konkurensek és a fogyasztásuk akár 1-1,5 literrel meghaladja a szívómotoros modellekét.

Kérdéses persze, hogy a Consumer Reports mérési módszerei mennyire helytállóak, de ha az autógyárak szempontjából nézzük, a baj már megtörtént. A cikkre ugyanis milliók figyelnek majd, akik a továbbiakban aligha vesznek majd turbós autót a megszokott nagy hengerűrtartalmú négyhengeresek vagy V6-osok helyett. A CR egyébként olyasmit fedezett fel, ami tulajdonképp köztudott: turbómotorral csak úgy lehet alacsony fogyasztást elérni, ha a teljesítményt nem használjuk ki. Ha viszont meglovagoljuk a teljesítmény-többletet, az óhatatlanul a fogyasztás drasztikus növekedésével jár.