Toyota, csupa ötletből

2013.04.25. 13:20

A ME.WE fantázianevű jármű igazi elvetemült tanulmányautó, abból a fajtából, ami gyártásba ugyan biztosan nem kerül, de megmutatja a fejlesztések egy lehetséges irányát. Ebben a járműben semmi nem szokványos, még az sem, ami egyébként annak látszik.

A terveket a Toyota francia tervezőstúdiójában, az ED2-ben valósították meg, de az ötletek egy, az autótervezésben viszonylag járatlan művésztől, Jean-Marie Massaud építésztől származnak. Ennek megfelelően szinte semmi nem szokványos az autón, talán a négy keréken kívül. A jármű hossza 3,44 méter, a szélessége 1,75 méter, a magassága pedig 1,6 méter, azaz egy viszonylag magas és széles, de szokatlanul rövid járműről van szó. A szögletes forma és a magas üléspozició miatt négy fő számára lehet kényelmes, hagyományos csomagtartója viszony alig van – a csomagszállítási problémára teljesen újszerű megoldást dolgoztak ki.

A szögletes kis jármű mindössze 750 kilogrammot nyom, ami csak részben írható a kis méretek számlájára. A vázszerkezete ugyanis egy alumínium csövekből álló struktúra, ezekre kerülnek a cserélhető, újrahasznosított, és később ismét újrahasznosítható műanyagból készített, szinte tetszőleges mintázatú és színű, sőt, korlátozott mértékben eltérő formájú burkolóelemek. Ezek szintén igen könnyűek, csupán 14 kilogrammot nyomnak. A belső tér sem a szokásos anyagokból készült: a padlót és a végletekig egyszerűsített műszerfal nagy részét bambusszal burkolták. A hátsó üléssor síneken elcsúsztatható, és ki is szerelhető, hogy az autón kívül is kényelmes ülőhelyként szolgálhasson. Ha nincs is valódi csomagtér, a hátsó ülések alatt nincs semmi, így ide is elfér néhány táska, ha szükséges, de a tető fölött, egy rugalmas, kifeszíthető vízhatlan neoprén ponyva alatt is elhelyezhetők kisebb-nagyobb tárgyak. Emellett a hátsó üléspad nélkül akár nagyobb tárgyak szállítására is alkalmas lehet a ME.WE.

A tanulmányt persze az elméleti jövő elméleti hajtása mozgatja. Persze hogy villanymotoros rendszerről van szó, padló alatti akkumulátorokkal és négy kerékagy-motorral, így a könnyű kiskocsi akár összkerék-hajtású is lehet, ha kell, bár alaphelyzetben a négyből csak két motor hajt. A kezelőszervek minimálisak, ahogy a hűtés-fűtés megoldása is. Hidegben csak az ülések melegítik az utasokat, a hűtést pedig úgy oldották meg, hogy az összes ablak leengedhető, a szélvédő és a hátsó ablak is, így az autó teljesen átszellőztethető, csupán a menetszél révén.

Szintén új elképzelés, hogy a járműhöz semmiféle kiegészítő berendezést nem kínálnának – az ED2 szerint nem sokféleségre van szükség, elég kevés, de jól működő megoldást kínálni. A ME.WE persze aligha kerülhet gyártásba – ahhoz túl sok benne a kipróbálatlan ötlet – de könnyen lehet, hogy a későbbiekben találkozunk majd az itt bemutatott megoldások egyikével-másikával a Toyota szériamodelljein. Nem is lenne baj, hisz a japán gyártó vezetői maguk is beismerték, leginkább az érdekes, egyéni járművek hiányoznak a kínálatukból.