Ultra: szuperkönnyű TT az Auditól

2013.04.26. 11:55

A Volkswagen csoport hagyományosan különleges autókkal készül Európa legnagyobb Audi-Skoda-Seat-VW találkozójára, amelyet a Wörth-i tó mellett tartanak minden évben. A GTI Worthersee találkozóra az Audi ezúttal a TT Ultra Quattro nevű egyedi járművel készült, amely a TTS típuson alapul, de annál sokkal erősebb és könnyebb, így aztán gyorsabb is.

A kétliteres TFSI motor a gyári modellben 272 lóerős, de az eddig sem volt titok, hogy ennél sokkal több is kihozható belőle. A gyáriak most 310 lóerőig és 400 Nm csúcsnyomatékig hergelték, ami egész jó eredmény, de az Ultra nem csak ezzel érdemelte ki a nevét. A nagy durranás, hogy 300 kilogrammal könnyebbé is tették: összesen 1111 kilót nyom üresen, ami 3,6 kilogrammot jelent lóerőnként. Így lehet, hogy akár 4,2 másodperc alatt is elérheti a százas tempót, a végsebessége pedig 280 km/h.

A tömegcsökkentést mértéktelen karbonszálas műanyag-használattal érték el, de néhol magnézium merevítőelemeket is alkalmaztak. Szénszálas alapanyagból készítették el az autó hátsó burkolóelemeit, a tetőt és a középső ajtóoszlopokat, sőt, a kardánalagutat is. Ezzel nem csak a tömeget csökkentették jelentősen, de a karosszéria merevségét is növelték. Ezen kívül kidobáltak minden, a működéshez nem nélkülözhetetlen elemet, így a légkondicionáló, az elektromos ablakemelő, de még az automata kézifék is kikerült a járműből.

A tetőn és a motorházfedélen meg is hagyták a fedetlen szénszálas műanyagot díszítés gyanánt, ahogy a hátsó légterelő középső részén is, emellett az egyszerűbb, krómkeret nélküli hűtőrács és a gigantikus felnik mutatják, hogy ez nem egy egyszerű TT. A teljesség kedvéért hatalmas karbon-kerámia féktárcsák kandikálnak ki a tízküllős, szinte törékenynek látszó felnik alól – ez a TT alighanem jól érezné magát bármelyik versenypályán.

Az Ultra persze csak afféle műszaki bravúr a lelkes rajongók kielégítésére: azt mutatja, hogy az Audi ilyet is tudna, ha nem volna érdekes, hogy egy-egy TT mennyibe kerül. Szériaváltozat biztosan nem lesz, de nem kizárt, hogy az amatőr és profi TT-tuningolók kölcsönvesznek majd néhány ötletet a gyáriaktól.