2013.05.06. 14:44

Lassan, de biztosan nő a Magyarországon kapható villanyautók választéka, de a potenciális vevőket mindig ugyanaz a mumus rettenti el: a töltés. Amikor fél éve a Nissan Leafet teszteltük, még csak egyetlen gyorstöltésre alkalmas nyilvános kút volt a fővárosban, ezen kívül az ELMÜ telephelyein és néhány szálloda garázsában alakítottak ki olyan állomást, ahol a kiválasztottak szűk csoportja gyorstölthet.

Ez nem az az infrastruktúra, amitől egy villanyautó boom beindul, a szomszédos Bécsben például a százat is bőven meghaladja a gyorstöltő állomások száma.

Ha nyilvános állomás nincs, akkor csináljunk egyet, amit magánszemély vagy vállalkozás is megvehet, és a végén valamit még spórol is vele – gondolhatták az SWR Bauconsulting nevű, zöld energiával foglalkozó cégnél, és az elekto-kutakat gyártó ABB-vel együtt kifejlesztettek egy napelemes tetejű gépkocsibeállót, amely egyidejűleg töltő-dokkolóállomás is.

Még mielőtt valaki azt hinné, hogy a napbeálló alatt csak verőfényben lehet tölteni, elmondom, hogy a rendszer az elektromos hálózatra is rá van kötve. A napelemek nappal visszatöltenek a hálózatba, a beépített műszer pedig méri és kijelzi, hogy mennyi a visszatöltött illetve a töltésre felhasznált villamos energia egyenlege. Így a kocsi bármikor – akár éjszaka is - beállhat tölteni.

Az ABB szakemberei szerint a napelemek hazai körülmények közt is közel annyi villamos energiát termelnek, ami például egy Leaf egyszeri töltésére elegendő, így szinte ingyen lehet autózni vele, ha valaki nem megy túl sokat vele és ilyen beálló alatt tartja majd.

Az SWR a napbeállók prototípusait saját irodaháza parkolójában, a Márvány utca 18-ban építette fel. Az első utcáról beeső érdeklődő egy OT rendszámos Volvo tulajdonosa volt és kiderült, hogy akár neki is érdekes lehet a napelemes kocsibeálló töltőállomás nélküli változata. A villanyhálózatra rákötött napbeálló ugyanis pénzt termel: a tervezők szerint az egy kocsiállásos változat évi kétszázezer forintnyi villamos energiát tud visszatölteni a rendszerbe, ez közel tizenhétezer forintos megtakarítást jelent a havi villanyszámlán.

Annyiból pedig még az öreg Volvóval is el lehet menni a Balatonra egy szép nyári napon kirándulni.