Kisautó kétliteres fogyasztással

2013.08.27. 16:10

A 208 Hybrid FE tervét már tavasszal megszellőztette a Peugeot, de a kész autót csak most mutatják be. A tanulmányautó első pillantásra alig tér el egy széria 208-astól, de már közelebbről megnézve is akad rajta néhány fura részlet.

Az első, ami feltűnhet, az autó farrészének átalakítása. A lökhárítót és a hátsó ajtót is kicserélték: az új forma talán nem olyan esztétikus, mint a szériamodell hátsó része, viszont egyszerre két előnyt is tartogat. Egyrészt növeli a csomagtér méretét, de sokkal lényegesebb, hogy jelentősen csökkenti az autó légellenállását. Emellett feltűnhet a tükrök hiánya, és a műanyag elemekkel nagyrészt lefedett felnik is. Szintén szokatlan, hogy a nagyméretű, alacsony profilú gumiabroncsok kifejezetten keskenyek, de ez is a trükk része – így lehet hatékonyan csökkenteni a gördülési ellenállást.

A lényeg azonban egyáltalán nem látható: az autó jelentős tömegcsökkentésen esett át – a Peugeot 20%-ról beszél, ami 925 kilogramm összsúlyt jelent, de ez a komplikált hajtáslánccal együtt értendő. Ezt nagyrészt műanyag karosszériaelemek alkalmazásával érték el, de az autó üvegezését is polikarbonát elemekre cserélték, sőt, egyes futóműelemek is műanyagból készültek. A hajtáslánc sem mindennapi: az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor Atkinson ciklus szerint működik, de egy 40 lóerős villanymotor és egy kisebb akkumulátor is helyet kapott az autóban, így 19 kilométert akár tisztán villamos üzemben is megtehet. Ráadásul a kis hibrid Peugeot nem is lusta: 8 másodperc alatt elérhető vele a 100 km/h-s sebesség.

Az összes trükknek egyetlen célja volt: a fogyasztás minimalizálása, és ez sikerült is. Az autó 2,1 liter benzinnel képes megtenni száz kilométert, ami 49 g/km szén-dioxid-kibocsátást jelent. Ez pedig annyit jelent, hogy a jelenlegi áramtermelési struktúra mellett a Hybrid FE tanulmány kevésbé járul hozzá az üvegház-hatás fokozódásához, mint a legtöbb elektromos autó.

A nagy kérdés persze az, hogy mekkora esély van egy ilyen modell sorozatgyártására. Valószínűleg nem sok, hisz az itt használt megoldások drágák – a nagy részűket csak versenyautókban alkalmazzák. Ám néhány részlet – például a hajtásrendszer – utat találhat a sorozatgyártású Peugeot modellekbe is, és valószínű, hogy egy ilyen autó hagyományos acélkarosszériával is jóval takarékosabb lenne, mint csak benzinmotorral hajtott társai.