Citroen Cactus: a végső városi jármű?

2013.09.05. 11:34

A Citroen olcsó modellcsaládjának előhírnöke a Cactus tanulmány, amely kifejezetten ötletes, és ha nem is szép, de egész vagány fellépésű. Ha ezt sorozatban is gyártják majd, méghozzá viszonylag olcsón, ahogy a gyáriak nyilatkozataiból sejthető, a Nissan Juke-nak lesz mitől tartania.

A PSA csoport elég nagy bajban van, de erre nem a fejlesztések visszafogásával válaszoltak, sőt, kifejezetten nyomulósra vették a figurát. A cél a piac tökéletesebb lefedése, és ezúttal Citroen márkára osztották a költségérzékenyebb vásárlók kiszolgálását. Ehhez viszont új, olcsón gyártható, mégis vonzó modellekre lesz szükség, amelyeket egyelőre C-line gyűjtőnéven emlegetnek. A fejlesztés ugyan nem megy egyik napról a másikra, de a Citroen igyekszik felkészíteni lehetséges vásárlóit – ezért született a Cactus tanulmány, amelyen már a gyártó szakembereinek új ötleteit valósították meg.

Az egyik ilyen, talán a tanulmány leglátványosabb megoldása, az Airbump rendszer. Ez valamiféle gumi-jellegű anyag, afféle légbuborékokkal, amely az autó első sarkait, és az ajtók közepét borítja, és elvben alkalmas rá, hogy nyom nélkül elnyelje a kisebb koccanások energiáját. Ezzel és az autó alsó peremén végigfutó műanyag idomokkal alig marad olyan felület a Cactuson, amelyen meglátszanának a tipikus városi lökdösődés nyomai. Szintén inkább városban jöhet jól a jócskán átlag feletti, 21 centis hasmagasság, hisz az autó nagy felnijei és alacsony profilú gumijai miatt terepjárásra teljesen alkalmatlannak látszik, viszont bármilyen padkát, járdaszegélyt gond nélkül átlép. A Cactus méretei is épp ideálisak urbánus környezetben: 4,21 méteres hosszával és 1,75 méteres szélességével aligha okoz gondot a parkolás, 1,53 méteres magassága pedig lehetővé teszi, hogy a sofőr viszonylag jól áttekintse a forgalmi helyzetet.

A Cactus tanulmányautó lévén tartalmaz még néhány érdekes megoldást, amelyekről nem igazán lehet tudni, hogy mikor kerülhetnek sorozatgyártásba, ha egyáltalán megéri a fejlesztésükbe invesztálni. Ilyen a műszereket kiváltó 7 hüvelykes és a gombokat és kapcsolókat helyettesítő érintésérzékeny 8 hövelykes képernyő párosa, vagy a váltó gombos vezérlése. De szintén a jövő zenéje a pneumatikus hibrid hajtásrendszer, a Hybrid Air újabb változata, amely állítólag 3 literes fogyasztást produkál 100 kilométeren, anélkül, hogy túl sok helyet foglalna vagy nehézzé tenné a járművet.

Ugyanakkor az szinte biztosra vehető, hogy a célszerű, de helyenként egész szellemes formai megoldásokkal a szériagyártású C-line modelleken is találkozhatunk majd, és ez akár sikeres szereplésük kulcsa is lehet. Ahhoz persze, hogy az új sorozat megtalálja a helyét a piacon, még egy dologra szükség van: versenyképes árakra. Ha viszont a majdani C-line modellek elég olcsók lesznek, akár ki is húzhatják a vállalatot a kulimászból.