Toyota FCV - Végre egy használható hidrogén-autó?

2013.11.05. 17:36

Ahhoz képest, hogy Elon Musk Tesla- és Paypal-alapító szerint csak marketing, semmi más, a Toyota üzemanyagcellás autójának egész bíztatóak a paraméterei. Az FCV (Fuel Cell Vehicle – üzemanyagcellás autó) elnevezésű a tanulmány ugyan ijesztően néz ki, de ha mindaz igaz, amit ígér, könnyen a Priushoz hasonló sikereket érhet el.

A Toyota még mindig az alternatív hajtású autók első számú apostola próbál lenni. Miután tarolnak a hibrid-piacon, most a hidrogén-hajtású, üzemanyagcellás modellekkel kísérleteznek, és azt ígérik, 2015 körül sorozatgyártásba is küldik első ilyen modelljüket. Az ilyen ígéreteket persze érdemes fenntartásokkal kezelni, hisz volt olyan gyártó, amely már 2000-ben beígérte, hogy 2005-re gyártani kezdi első üzemanyagcellás modelljét, de ezt a vállalását azóta sem teljesítette. Az FCV azonban egész használható autónak tűnik, és ha nem is valami szép, nem borzasztóbb a külseje, mint a Prius első generációjáé volt.

A viszonylag nagy, 4,87 méter hosszú, 1,81 méter széles és 1,54 méter magas jármű motorja legalább 136 lóerős lesz – a felhasznált üzemanyagcella legalábbis képes ekkora teljesítményt fedezni – a 700 bar nyomáson működő tartály pedig mintegy 500 kilométer megtételére elegendő. Ha van megfelelő töltőállomás, az utántöltés csupán néhány perc, nem több, mint egy hagyományos tankolás.

Azt ugyan nem árulták el, hogy egy ilyen autó gyártása mennyibe kerülne, ahogy az sem egyértelmű, hogy a Toyota valódi szériagyártásról beszél-e, vagy csak egy néhány száz autóból álló kísérleti flottáról, amilyet a Honda és a Mercedes egy ideje már fenntart. Ám úgy néz ki – vagy legalábbis a japán gyártó ezt sejtteti az FCV bemutatásával – hogy a munka jól halad.