Eddig titkolták a legdurvább Audi TT-t

2013.11.11. 15:59

Első ránézésre egyszerű Audi TT-nek látszik, ám ez az autó igazán különleges. A gyári sportrészleg, a Quattro GmbH. fejlesztette, és a lemezek alatt nincs sok köze a sorozatgyártású TT-khez.

Az Audinál régóta próbáltak olyan sportkocsit építeni, amely felveheti a versenyt a Porsche 911-esekkel, de ehhez sokáig nem volt meg a szükséges technika. A Golf-alapú TT ugyan jól nézett ki, de nem volt hozzá elég erős motor. A Quattro GmbH. szakemberei azonban úgy gondolták, bele lehetne műteni a korabeli RS4 2,7 literes V6-os turbómotorját. Ez első nekifutásra nem jött össze – az első generációs TT orrában csak a VW kis hengerszögű V6-osának volt hely, az Audi motorjának már nem – úgy döntöttek, megkerülik a problémát. A TT-ből csak a karosszériát tartották meg, és befaragtak alá egy 17 centivel megrövidített RS4 padlólemezt. Ennek teljesen más a felépítése, hisz a motort hosszában tartalmazza, de a műtét sikerült: a sárga prototípuson mindaddig nem látszik semmi érdekes, amíg ki nem nyitják a motorháztetőt.

Az egyetlen megépített példánnyal mintegy 20 ezer kilométernyi tesztet végeztek, és úgy tudjuk, hibátlanul működött. A 380 lóerős motor és az állandó összkerék-hajtás révén az elvárásokat is teljesítette, 4,8 másodperc alatt érhette el a 100 km/h-t, a végsebessége pedig 295 km/h volt, azaz simán megszorongatta a 2001-ben gyártott Porschék többségét. Hogy mégsem lett semmi a tervből, az nyilván az átalakítás mértékével magyarázható: egy ilyen alapvető átépítés sokkal drágább lett volna, mint amennyit egy ilyen sportkocsiért el lehet kérni. Így a brutál-TT-re még nyolc évet kellett várni, és a TT-RS így sem olyan erős, mint szellemi elődje, hisz a teljesítménye a legerősebb gyári kivitelben is 360 lóerő.

Tizenkét évvel a tervezés után persze már nincs semmi titkolnivaló a szokatlan prototípusban, így az Audi nemrég kiállította az autót a neckarsulmi Audi Forumon, bár nem túl valószínű, hogy sokan észrevették, mi benne a különleges.