Jövőre taxisofőrök lesznek az F1-pilóták?

2013.12.24. 11:12

Nem biztos, hogy túloznak a Ferrari mérnökei, amikor a Formula 1 történetének egyik legnagyobb fordulópontjáról beszélnek. A frissen bemutatott 2014-es V6-os motorral a versenyzőknek is másképp kell gondolkodniuk, mint eddig.

Mindenki, aki követi a Formula 1-et, tudja, hogy a 2,4 literes szívó V8-as motorokat jövőre 1,6-os, turbós V6-osok váltják, de csak most kezd körvonalazódni, hogy ez mekkora változásokat hozhat a sportban. A Mercedes és a Renault után a Ferrari harmadikként mutatta be a 2014-es motorját, és a magyarázó videón több fontos részletet is említenek, amelyek másféle versenyzési stratégiákat hozhatnak a márciusban kezdődő szezonban.

A motor, a turbófeltöltő és az elektromos hajtásrendszer olyan összetett egységet képez, amivel lesz mit tanulni és gyakorolni a sofőröknek a téli szünetben. Az eddigi, 80 lóerős KERS-teljesítmény megduplázódik, a hat másodperces használati idő pedig masszív fél percre nőhet, ha teljesen tele van az akkucsomag. Ezzel a ferrarisok szerint akár három másodpercet lehet gyorsulni egy-egy körön, ami megfelelő időzítéssel eldöntheti egy verseny sorsát. Mivel a taktikázásra ezzel még nagyobb hangsúly kerül, Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke a karácsonyi vacsorán néhány pozitívum kiemelése mellett olyan kommentárt is fűzött a szabályváltoztatásokhoz, hogy a versenyzők kívülről taxisofőrnek tűnhetnek majd jövőre.

A műszaki részletek ettől függetlenül lenyűgözőek. Bár túl sokat nem árul el a bemutató videó, azt egyértelműen kiemelik, hogy a turbófeltöltő nem csak a motorba képes levegőt szállítani, de a kipufogógázok energiáját egy hozzá kapcsolt generátoron át az akkumulátor töltésére is hasznosítani tudja. Ezzel tovább növelik a hatékonyságot, ami a tavalyihoz képest állítólag 30%-kal is jobb lehet - erre szükség is lesz a száz kilóra korlátozott üzemanyag-mennyiség miatt. Ha hihetünk a magyarázatnak, a Ferrari pont fordítva használja a turbófeltöltőre növesztett elektromos egységet, mint a Mercedes, akik állítólag villanymotorral pörgetik a feltöltőt a turbólyuk elkerülése érdekében, de a Formula 1-re jellemző titkolózást ismerve nem lepődnénk meg, ha jövőre kiderülne, hogy a gyártók mégis mindkét célra alkalmazzák a turbó villanymotorját.

Akit érdekelnek a részletek, érdemes végignéznie a Ferrari négyperces videóját, már csak a munkavédelmi szemüvegben nyilatkozó Shell-mérnökök miatt is.