Négyhengeres V motort készített a Porsche

2014.01.24. 10:33

Már az sem volt mindennapi hír, hogy a Porsche Le Mans prototípusába, a 919-esbe négyhengeres motort épít, de az igazi meglepetés az, hogy milyet. Most kiderült, hogy a németek feltámasztják a V4-es elrendezést, amellyel autóban úgy harminc éve nem találkozhattunk.

A V4-es motorokat ugyanis nem egyszerű sima járásúvá tenni, és a gyártásuk is drágább, mint a soros négyhengereseké. Motorkerékpárokba még megéri ilyet tervezni, hisz ott az előnyök – a kompakt méret és a blokk nagy merevsége – többet számítanak, autókban azonban nemigen éri meg foglalkozni a megoldással. Legalábbis eddig úgy tűnt, de a hibrid versenyautókban nagy lehet a zsúfoltság, erre utal, hogy a Porsche mégis ilyen motort épített a 919-es számára.

Az új négyhengeres állítólag csupán 2 literes lesz, de két turbó tölti fel, amelyeket a két hengersor közé építenek. A pontos geometriát nem ismerjük, de a hengerek szöge állítólag szokatlanul nagy, 90 fok vagy még több – nyilván így fért el a szívó- és a kipufogórendszer a lehető legkisebb helyen. A motor méretén nyilvánvaló okból spórolnak: az autóban ugyanis egy viszonylag nagy akkumulátor-csomagnak és két energiavisszanyerő rendszernek is el kell férnie, méghozzá minél koncentráltabb formában és alacsonyabb súlyponttal. A 919-es egyrészt a két első kereket hajtó villanymotor-generátor révén lassításkor is visszatáplál, másrészt a turbófeltöltők is képesek áramot termelni a kipufogógáz energiáját felhasználva. Az Audi is hasonló rendszert használ – a németek szerint ez hatékonyabb megoldás, mint a Toyotáé, amely az első és a hátsó kerekekről is visszatáplál lassításkor. Mivel a szabályok legfeljebb két energivisszanyerő rendszert engedélyeznek, a Porsche szerint ez a lehetőségek leghatékonyabb kihasználása.

Hogy a V4-es mennyire válik be, arról először áprilisban alkothatunk fogalmat – ekkor áll rajthoz a 919-es először, a Silverstone-i hatórás versenyen. Az elsődleges cél persze a győzelem Le Mans-ban, de az Audi és a Toyota kiforrottabb versenygépeivel szemben egyelőre legalábbis bizonytalan, hogy a Porsche egyáltalában labdába rúghat-e.