2014.03.07. 16:59

Első ránézésre a Clipper egyterű akár Volkswagen is lehetne, de ha jobban megnézzük, mégiscsak több, mint a Golfok vagy Passatok egyenruhás tömege. Van benne valami – arányokban, finom részletekben – amit a németek egyelőre csak szeretnének eltanulni.

Nehéz megérteni, hogy a Volkswagen mit szeretne a Giugiarótól. Az egyik legjobb nevű olasz formatervező stúdió terveit egyelőre nem használják, a Volkswagenek és Audik ugyanolyan lélektelen egyen-autók benyomását keltik most is, mint az elmúlt két évtizedben bármikor. Sőt, mintha a Volkswagen gépesített formatervezési gyakorlata kezdené megfertőzni az Italdesign szakembereit is – legalábbis a Clipper láttán egy pillanatig ez merült fel bennünk. De ha jobban megnézzük, látszik, hogy Giugiaro mester csapata még nem felejtette el a szakmát.

A Clipper a VW MQB padlólemezére épül, és méreteiben, jellegében talán a Golf Plushoz áll a legközelebb. Bár a VW embléma helyett a Giugiaro G betűje díszíti az orrát, felismerhető rajta a németek keze nyoma. Az unalomig egyszerű felületek, semmitmondó frontkiképzés, igazi német átlagautó-karakter. Csak az arányok ügyesebbek, és a részletek tűnnek igényesebbnek, mint a Volkswagen szériamodelljein. A Clipper is Volkswagen, csak egy csipetnivel több jó ízléssel megtervezve. Az olaszoknak például volt ötletük a hátsó lámpa megrajzolására. Ami a Volkswagennél hagyományosan csak egy semmitmondó, kerekített sarkú téglalap, az itt középen összenövő szemöldökpár LED-bordákból – nem komplikált, de sokkal érdekesebb, mint a gyáriak megoldása.

A tanulmányautón persze van néhány olyan megoldás, amivel szériamodellen aligha találkoznánk. Ilyen az első két Lambo-stílusú, előre-felfelé billenthető ajtó, amelyet hátul két Mercedes-mód felfelé nyíló egészít ki. Szintén nem valami célszerű a hatüléses elrendezés, ami úgy jön ki, hogy a középső üléssorban is csupán két ülés található.

Reméljük, a Volkswagennél azért meggondolják, hogy hogyan használják ki a nagyszerű lehetőséget, amit az Italdesign jelent, és nem raknak tele mindent itt is a tervezőrobotokkal, amelyek Wolfsburgban már teljesen átvették a hatalmat. Mert mindent összeadva azért az jön ki, hogy a Clipper az erőforrások pazarló felhasználása – ilyen, konfekció-szabású dolgokat a németek is rajzolhatnak.