Az Audi hazudott autói biztonságáról

2014.05.16. 11:30

A BBC tényfeltáró kommandója is utánament az ügynek. Azt találták, hogy az Audi kereskedésekben bármit megígérnek a potenciális vásárlónak, azt is, hogy a kinézett autót tesztelte az EuroNCAP, még akkor is, ha nem. Nyilván az öldöklő verseny is közrejátszott a jelenség kialakulásában, de a német gyártó számára nagyon kínossá válhat az ügy.

Bár az ember a híreket nézve tényleg könnyen gondolja, hogy ma már minden autó átesik az EuroNCAP töréstesztjén, ez messze nincs így. Az Audi például aktuális, 12 modellből álló palettájának csak a felét teszteltette le az európai autók passzív biztonságát vizsgáló szervezettel, legalábbis az aktuális értékelési rendszerben. Az A1-esnek, az A3-asnak, az A4-esnek, az A6-osnak, a Q3-asnak és a Q5-ösnek van törésteszt-eredménye, a Q7-est és a TT-t egy korábbi rendszerben, 2009 előtt végezték el a vizsgálatát, az A5, A7, A8 és R8 modelleket azonban soha nem vizsgálta az EuroNCAP. Ez valahol érthető is, hisz a szervezet magától csak a népszerűbb modellek tesztelését végzi el, a gyártó pedig kérheti további típusok vizsgálatát is, természetesen egy jelentősebb összeg kifizetése mellett. Az Audi sosem vizsgált modelljei viszont nem elég népszerűek, és úgy tűnik, az Audi is megspórolta a teszteltetést.

A balhé abból lett, hogy a brit Audi kereskedésekre ez utóbbi négy modellről is szemrebbenés nélkül azt állították – legalábbis 50-ből 48 esetben – hogy ötcsillagos eredménnyel végzett az EuroNCAP tesztjén. Mindez állítólag öt hónappal az után is így van, hogy az átvert R8 tulajdonos egyszer már azt a választ kapta a brit Audi képviselettől, hogy komolyan vizsgálják a jelenséget. Az Audinál egyébként azt állítják, hogy nincs semmiféle szándékosság a jelenség mögött. Valószínű, hogy nem is arról van szó, hogy az Audi kereskedőknek ki lenne adva, hogy hazudjanak – sokkal valószínűbb, hogy annak a görcsös igyekezetnek a mellékterméke ez a kommunikációs hiba, hogy növeljék az eladásokat.

Az Audi azt ígéri, hogy felülvizsgálja a kommunikációs és oktatási módszereit annak érdekében, hogy pontosabb információkat nyújthasson potenciális ügyfeleinek, ám egy ilyen, akár mesterségesen felfújt ügy nyilván sokat árthat a márkának a helyi piacon. Még akkor is, ha netán a többi gyártó is hasonló gyakorlatot folytatna, az Audi járt rosszul, hisz lebukott. Tiszta helyzetet persze az teremtene, ha minden autójukat átküldenék a törésteszt-sorozaton, de ez valószínűleg olyan magas költséggel járna, ami ilyen kevésbé népszerű modellek esetén hónapok, vagy akár évek nyereségét emésztené fel.