Mopedautóban biztos a halál

2014.06.04. 20:55

Az EuroNCAP, amely eddig elsősorban normál személyautók tesztelésével foglalkozott, új keresztes hadjáratot indított, ezúttal a nehéz kvadrociklik – az EU területén L7e kategóriába sorolt járművek, közkeletű nevükön a mopedautók – biztonságának növelése érdekében.

Első lépésként töréstesztet végeztek négy népszerűbb típuson. A Renault Twizyt, a Tazzari Zerót, a Club Car Villagert és a Ligier IXO típusokat a személyautókhoz képest kíméletesebb tesztelési eljárásnak vetették alá, de az eredmények zömmel így is ijesztőek. A frontális ütközésnél például 64 helyett 50 km/h-val ütköztették a járműveket, és nem is félátfedéssel, hanem a jármű teljes szélességében elhelyezett, deformálható akadálynak húzzák neki az apró négykerekűeket. Ez jóval kisebb terhelést jelent – csak a sebességkülönbségből adódóan 40%-kal kevesebb energiát kell elnyelnie az autók szerkezetének – de még így is el tudták érni a négyből három konstrukció határait. Ez persze nem csoda, hisz ezekre a járművekre semmiféle passzív biztonsági szabály nem vonatkozik.

A legkevésbé rettenetes eredményt a Renault Twizy érte el. A francia autógyártó nyilvánvalóan odafigyelt a biztonságra, amennyire egy ekkora autónál ez egyáltalán lehetséges. Az apró fülke orrában van egy kisebb gyűrődő zóna az első kerekek között, az utasokat pedig négypontos biztonsági öv és légzsák védi. A kis méret persze itt is gond, a merev struktúra miatt az utas nyakát nagy terhelés érte a frontális tesztben, az oldalütközésnél pedig kibólintott a bábu az utascella határain. Ennek ellenére a Twizy kapta a legjobb pontszámot, 13 pontot az adható 32-ből.

A másik három jármű viszont ránézésre életveszélyesnek tűnik a könnyített törésteszten is. Frontális ütközésnél a vázszerkezet mindhárom esetben szabályosan megroppant, bár mindhárom esetben eltérő mértékben és helyen. A Tazzari esetében a tető rogyott meg, és az ajtó is kinyílt, a Ligier-nél viszont a padló roppant meg látványosan. A Club Car Villager, amely nem sokkal több egy golfkocsinál – a végsebessége is csak 35 km/h – viszont szabályosan rácsukódott a tesztbábu lábára. Az oldalütközésnél valamivel jobb volt a helyzet, így lehetséges, hogy a Tazzari összességében 12, a Club Car 11, a Ligier 9,9 ponttal végzett. Mindez azért is ijesztő, mert e típusok némelyike jogosítvány nélkül is vezethető egyes EU tagállamokban, és két jármű – a Ligier és a Club Car – akár négy személy szállítására is alkalmas, azaz adott esetben nem csak a saját épségét veszélyezteti, aki ezekkel merészkedik közútra.

Az EuroNCAP szerint a mopedautók biztonsági színvonala jelenleg még nagyon messze van a személyautókétól, de azt remélik, hogy a töréstesztek közzététele ebben a kategóriában is arra készteti majd a gyártókat, hogy jelentős fejlesztésekbe kezdjenek. Kérdés persze, hogy az olyan kis vállalkozások, mint a Ligier vagy a Tazzari ki tudják-e szorítani az efféle fejlesztéseket, vagy egyszerűen tönkremennek, de az nem valószínű, hogy a tesztelt modellek előtt még fényes jövő állna azok után, hogy a töréstesztek videófelvételeit közzétették.