Bemutatták az új VW Passatot

2014.07.04. 11:35

A Passat hagyományosan evolúciós termék: olyan autó, amelyen keveset változtatnak modellváltásról modellváltásra, hisz a vásárlók a megszokott értékekhez ragaszkodnak, és a modell így sikeres. Ám most mintha többre törekedtek volna, ha csak egy hajszálnyival is: az új Passat nem simul bele teljesen a kínálatba, van benne néhány önálló ötlet.

Ez persze lehet átmeneti állapot is. Láttunk már olyat, hogy egy újító szellemű Volkswagen egyszerűen csak sablonként szolgált a teljes paletta egyen-formatervéhez. Műszaki szempontból biztosan ez a helyzet, hisz az új Passat már az MQB padlólemez legnagyobb változatára épül, amit szabványos technikának szánnak, bár itt alkalmaznak először. A formatervről azonban nem tudhatjuk biztosan, hogy megtarthatja-e egyedi vonásait a későbbiekben is. Mert hogy vannak rajta ilyenek is.

A legérdekesebb az orr-kialakítás: a lámpától lámpáig húzódó hűtőrács síkja egy kicsit még hátrafelé dől, ahogy manapság szokásos, a hajlított trapéz-lámpák azonban teljesen függőlegesek állnak. Ezzel a trükkel optikailag le tudták rövidíteni az autó orrát, és egyben az összes többi Volkswagentől el is választották optikailag. A tetővonal és az autó fara már ismét az előző generációt idézi, bár az autó oldalában fel lehet fedezni némi BMW-s beütést is. Akad még egy lényeges kölsődleges változás: az új modellen sok a króm, méghozzá egész érdekes helyeken. Az ablakkereten és a lökhártóba integrált kipufogóvégeken kívül a hátsó tengely vonalában is elhelyeztek egy, előrefelé enyhén lejtő krómcsíkot, amely egészen az első lökhárítóig húzódik. A Passat, ha nem is a földkerekség legérdekesebb autója, de most nem is tűnik annak a tömény fantáziátlanságnak, ami eddig volt. Van saját egyénisége, ha nem is nagyon tolakodó, de megőrzött annyit az elődök jellegzetességeiből, hogy könnyű legyen Passatként azonosítani.

Az új Passat egyébként meglehetősen célszerűnek ígérkezik, legalábbis a nyers számok szintjén. A hossza 4,767 méter, azaz 2 mm-rel rövidebb, mint az előző generáció, és 1,4 centivel alacsonyabb is, de úgy tűnik, a kevesebb helyet sikerült jobban kihasználni. Ez részben a 8 centivel hosszabb tengelytávnak köszönhető, de a csomagteret is sikerült tágasabbá tenni 21 literrel: az új érték 586 liter, ami egy ekkora autó esetében sem tűnik kicsinek. A kombi csomagtere természetesen még nagyobb, már alaphelyzetben is 650 literes, és 1780 literig bővíthető az ülések lehajtásával.

A motorválaszék természetesen a szabvány VW palettáról érkezett. Hathengeres változat az aktuális divatnak megfelelően már nem készül, de a csúcsmodellbe így is 280 lóerős motor kerül – természetesen egy kétliteres, turbós négyhengeres. Ennél azonban még ígéretesebb – legalábbis Európában – a vadiúj, 240 lóerős biturbó-dízel, amellyel 6,1 másodperc alatt érheti el az autó a 100 km/h-t, a végsebessége 240 km/h, az átlagos fogyasztása viszont csupán 5,3 liter száz kilométeren. Motorból egyébként tízféle kerül a Passatba, az alapmodellekbe 1,4 literes, 125 lóerős turbós benzines, vagy 120 lovas 1,6 literes dízel. Ezen felül elérhető lesz 150 és 190 lóerős kétliteres TDI-vel, 1,4 literes 150 lóerős, 1,8 literes 180 lóerős és 2 literes 220 lóerős TSI-vel, illetve 211 lóerős összteljesítményű konnektoros hibrid hajtáslánccal.

Az új Passat már július 10-étől megrendelhető lesz, legalábbis Németországban, ahol a szedán alapára 25 875, a kombié 25 950 euró lesz. A forgalmazás viszont csak később kezdődik.