Nagy bajban az Aston Martin?

2014.10.13. 15:55

Egy autógyár bizonyos méret alatt, erős szakmai háttér nélkül meglehetősen érzékeny a gazdasági változásokra – így van ez az Aston Martinnal is, amely tavaly meglehetősen sok pénzt vesztett, még annak ellenére is, hogy a gazdasági válságnak vége, és a legtöbb luxusautó-gyártó eladásai szárnyalnak.

A cég nagyjából 4200 autón tudott túladni tavaly, és eközben 41 millió angol fontot bukott, ami elég gyenge eredmény, de valahol érthető. Egyrészt a sportkocsik motorjai egyelőre a Fordtól érkeznek, ahol csak az Aston Martin kedvéért gyártják tovább a 8 és 12 hengeres motorokat, aminek nyilván meg is kérik az árát. Másrészt akármit is tesz az Aston Martin, az egy kaptafára készülő autók miatt úgy tánik, mintha nem változtatnának évek óta semmit, és ez előnyt biztosít a konkurenciának.

A cégnek persze nincs könnyű dolga. Hiába örökölték a Fordos időkből a könnyen módosítható VH platformot, amelyre könnyű újabb autókat fejleszteni, ha még ezekre a fejlesztésekre sem biztosít fedezetet az eladásokból származó haszon, sőt, a gyártás pillanatnyilag csak viszi a pénzt. A cég vezetése most abban bízik, hogy az AMG Mercedes motorok, sebességváltók és elektronika használatára való áttérés új lehetőségeket nyit meg, hisz a németek saját maguk is használják a kérdéses alkatrészeket, így az Aston Martin is kedvezőbb áron juthat ezekhez. Ezzel talán ismét lesz nyereség, amiből több jut fejlesztésre, mint eddig.

Az Aston Martin tulajdonosai persze így sem lehetnek valami boldogok: a cég tulajdonjoga nagyrészt arab befektetők kezében van, akik annak idején abban a reményben vásárolták meg a brit céget a Fordtól, hogy nyereséget hoz majd nekik, vagy a működésével, vagy akkor, amikor továbbadják. Most azonban egyikre sem mutatkozik esély – ugyanakkor egyértelmű, hogy az Aston Martin hosszabb távon aligha maradhat életképes, ha nem nyúl a hóna alá egy új, lehetőleg szakmai befektető, amely nem csak pénzzel, de műszaki fejlesztésekkel is támogathatná. Úgy nézett ki, a Mercedes lehet ez a befektető, de már tudjuk, hogy nem lesz az, de igazság szerint másokat sem igazán hat meg a patinás márkanév, így az Aston Martinnak egyelőre egyedül kell boldogulnia.