Ilyen lesz a jövő luxus-Mercedese?

2015.01.06. 11:44

A Las Vegas-i CES elektronikai kiállításra az autógyártók is ellátogatnak – némelyik, mint a Mercedes, még tanulmányautót is készített az alkalomra. Az F 015 önmagát vezeti, de messze nem ez az egyetlen különlegessége.

A futurisztikus megjelenésű, képtelenül nagy, 3,6 méteres tengelytávú, 5,2 méter hosszú, két méter széles és másfél méter magas gép lehetne a sofőrös limuzinok szellemi utódja, azzal az eltéréssel, hogy a sofőr itt az autó része, így a teljes belső tér az utasoké. Ennek megfelelően alakították ki az üléseket: a két első forgatható és előre-hátra mozgatható, így afféle mozgó társalgó alakítható ki az autóban. Az egy oldalon elhelyezett ajtók egymástól távolodva nyílnak, középső oszlop nélkül, és az ajtók nyitásakor az ülések automatikusan kifordulnak 30 fokkal. Az ajtókárpitokban és a műszerfal helyén is kijelzőket helyeztek el – ezekkel határozzák meg az alacsony, de széles és hosszú belső hangulatát, de persze hasznos információk is megjeleníthetők rajtuk, ha szükséges. Kormány és pedálok még vannak az autóban, de már csak afféle szükségmegoldásként, a vezetés a beépített elektronika dolga.

A szokatlan jármű kivételes helykínálata persze annak is köszönhető, hogy nem kellett hagyományos hajtásláncot beleépíteni. Két, egyenként 136 lóerős villanymotor hajtja a két hátsó kereket, amelyeket egy lítium-ion akkumulátor táplál. A tisztán villamos hatótáv 200 km körül van, de az üzemanyagcellás hatótáv-növelőnek köszönhetően akár 1100 kilométer is megtehető az F 015-össel, mielőtt újra kellene tölteni a 700 bar nyomáson működő, 5,4 kg hidrogén tárolására alkalmas tartályt. A szokatlan hajtásrendszer meglepő dinamikával mozgatja a nagyméretű járművet, amely 6,7 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s tempót, és csak az elektronikus korlátozás miatt nem lépheti túl a 200 km/h-t.

Nagy kérdés persze, hogy az efféle üzemanyagcellás hajtások, és az önvezető fedélzeti elektronika hány évre lehet attól, hogy sorozatban gyárthassák, de az valószínű, hogy ha ezek a megoldások valaha is gyártásba kerülnek, elsőként a drága luxusautókban jelenhetnek meg, ahol a magas ár nem olyan elrettentő, így sokkal inkább érvényesülhet a csúcstechnikás megoldások vonzereje.