Ez a tökéletes városi autó?

2015.07.10. 12:07

Első pillantásra nem is értjük egészen, hogy csavarodhat ennyire ki a kisautó első kereke. De nincs baja, ez ilyen.

A ZF friss fejlesztéseit csomagolta össze egy kiskocsiba, amely valószínűleg csak véletlenül kapta meg épp egy Opel Agila karosszériáját. Az ugyanis nyilvánvaló, hogy nem a formaterven volt a hangsúly – épp csak összedobtak egy új orr-részt, hogy a kísérleti járművet az alapján ne legyen könnyű konkrét autógyártóhoz kötni. A ZF-nek esze ágában sincs saját autógyártásba kezdeni, viszont a műszaki újításaikat nyilván szívesen eladják majd minden autógyártónak, amely hajlandó lesz megfizetni.

A Smart Urban Vehicle fejlesztési prototípus tisztán elektromos üzemű, de ennek nem az aktuális divat az egyetlen oka. A különleges kormányzást például az teszi lehetővé, hogy nem volt szükség féltengelyekre, hisz a két hátsó kereket hajtja a két egész kisméretű villanymotor. Így készíthettek olyan kormányművet, amellyel akár 75 fokra is kitekerhető a két első kerék, ez pedig a mai kisautókra egyáltalán nem jellemző fordulékonyságot eredményez, ami önmagában is igen parkolásbaráttá tenné a gépet. Ám ráadásul arra sincs szükség, hogy a sofőr maga vesződjön a beállással: a kiskocsi teljesen önállóan képes megkeresni a megfelelő parkolóhelyet magának, és be is áll, akár párhuzamosan, akár merőlegesen. Ehhez tizenkét ultrahangos, és két infravörös szenzort használ, hogy minél teljesebben képes legyen feltérképezni a környezetét.

A másik érdekes rendszer a PreVision Cloud Assist nevű készség: ez rögzíti az autó útvonalát egy felhő-alapú tárhelyen, és ha az illető legközelebb ugyanarra halad, kanyar előtt úgy veszi el a hajtás nyomatékát, hogy kanyar előtt ne legyen szükség fékezésre. Ezzel elvileg csökkenthető a hajtás által használt elektromos energia, bár ez megint egy olyan funkció, amely könnyen kiszámíthatatlanná teheti a sofőr számára az autó viselkedését.

A teljesítményt egyébként a hátsó, csatolt lengőkaros futómű lengőkarjainak tövébe integrált 54 lóerős motorok adják. Sebességváltóra nincs szükség, és az autó végsebessége így is eléri a 150 km/h-t, a ZF ennél többet azonban nem árult el a rendszerről. Ez a hajtáslánc-elrendezés egyébként nem csak tisztán elektromos járműhöz lenne jó, hisz a motor helyét az orrban nem foglalja el semmi, így akár hatótávnövelő benzinmotoros járművek is épülhetnének köré.

A ZF által összeütött kiskocsi ebben a fomában biztosan nem lesz kapható, de egyáltalán nem csodálkoznánk rajta, ha egyik-másik megoldása még az évtized vége előtt felbukkanna egyik-másik autógyár kínálatában. A különleges kormánymű például önmagában is használható lenne farmotoros kisautókban, amilyen a Smart ForFour vagy a Renault Twingo, míg a könnyű, villamos hajtású hátsó futóművel egész egyszerűen lehetne hagyományos orrmotoros tömegautókból összkerék-hajtású hibridet készíteni.