Biztonságos az MX-5, mégsem kap öt csillagot

2015.10.08. 14:10

A törésteszteket végző EuroNCAP ezúttal a Mazda MX-5-öst, az Opel Karlt és a Hyundai Tucsont vizsgálta. Az eredményekből a felületes szemlélő számára annyi derül ki, hogy a Tucson biztonsága hibátlan, a Mazda roadstere és az Opel kisautója viszont egyformán négy csillagot érdemelt az ötből. Ez azonban meglehetősen félrevezető.

A Hyundai Tucson minden teszten meglehetősen jól szerepelt, de a tesztelők itt is szóvá tették, hogy az automata vészfék-rendszer csak extraként rendelhető. A felnőttek passzív biztonságára 86%-ot, a gyermekekére 85%-ot, az aktív biztonsági felszerelésekre és a gyalogosvédelemre pedig 71%-ot kapott a koreai típus.

Az Opel Karl kisautó már messze nem szerepelt ilyen fényesen. A törésteszteken egyes utas-típusok védelme gyengének bizonyult, sőt, a sofőr kicsúszott a biztonsági öv alatt, ami 74%-ot jelentett a felnőttek és 72%-ot a gyermekek passzív biztonságára. A gyalogos-biztonsági pontszám 68% volt, a biztonsági berendezések pedig 64%-ot kaptak. Ez nyilván nem is érdemelt volna többet négy csillagnál.

A különös az, hogy a Mazda MX-5 is négy csillagot érdemel az EuroNCAP szakemberei szerint, annak ellenére, hogy biztonsági szempontból nagyon közel áll a Tucson eredményéhez. A felnőttek védettségére 84%, a gyerekekére 80%, a gyalogosokéra az ütközéskor felpattanó motorháztető miatt kiemelkedő 93%-ot kapott. A négycsillagos minősítést egyedül azzal indokolták, hogy az MX-5-höz nem kínálnak automata vészféket. Korábban már az Audi TT-t is ugyanezért pontozták le, ami már csak azért is meglepő, mert egy sportkocsiban az automata vészfék hirtelen beavatkozása bizonyos helyzetekben veszélyesebb lehet, mint amennyi haszna van. Ezzel pedig a biztonsági szakemberek az EuroNCAP-nál tisztában kellene hogy legyenek.

A dologban az a szomorú, hogy bár a Karl és az MX-5 között biztonsági szempontból jól látható a különbség a részeredmények alapján, az összpontszámmal az EuroNCAP mégis egyenlőségjelet tett a két típus közé. Ez pedig egyértelműen félrevezető.