2016.03.01. 11:15 Módosítva: 2016.03.01. 13:35

Döng a rock, Creedence Clearwater Revival, Steppenwolf, Joe Cocker - amikor a genfi szalont megelőző Ford-vacsorára belépsz, azonnal megkap a nyers, őszinte, kőkemény Amerika szele. Amelyikhez ez a távoli ország népe mindig visszanyúl, mert hiába lett politikailag szuperkorrekt, bezárkózó, rettegős és rendezett, annyi emléke azért még mindig megvan ott mindenkinek a Mustang, Haight-Ashbury és az LSD korszakából, hogy valami nagyon jó volt ötven évvel ezelőtt, s az a nagyon jó még a mostani generációkra is kihat.

Például ötven évvel ezelőtt döngölték földbe Enzo Ferrarijait Bill Fordjai a Le Mans-i pályán, méghozzá 1-2-3-as győzelemmel. Azok a szenes vasaló könnyedségű, de borzasztó erős és megbízható GT40-esek és pár évvel későbbi utódaik még pár évig erősen ütőképesek maradtak, de a hetvenes évekre kikoptak a versenysportból. De a Ford nagy visszatérésre készül az idei 24 óráson, s az új GT már lefutotta első köreit az amerikai pályákon. Öt évtized eltelt, most újra lesz Kék Ovál La Sarthe-ban - azt hiszem, rég vártam ennyire Le Mans-i futamot. A versenyzők: Stefan Muecke, Olivier Pla és Andy Priaulx a WEC-ből, Dirk Mueller az IMSA-bajnokságból.

De az alsóbb régióban is komoly mocorgás van Fordéknál. Az arab kajás pult mellett, közvetlenül a falafelek és shawarmák társaságában ácsorog az új Fiesta ST. Ez a kocsi eddig is a kedvencünk volt a kategóriából, no nem a stopper elleni gyorsasága okán - azzal nincs mit büszkélkednie - hanem amiatt, mert messze ezt a legjobb vezetni valamennyi forró, kicsi ferdehátú közül.

A jó most még jobb lesz: az új ST 10 százalékkal nagyobb teljesítményt (200 LE) és 20 százalékkal nagyobb nyomatékot (290 Nm) hoz. Csak hogy a nagyokat idézzük - "a teljesítmény eladja az autót, a nyomatékkal versenyeket lehet nyerni". Tehát utóbbi a fontosabb adat. Még érdekesebb talán, hogy túltöltéssel a motor pár másodpercig 215 lóerő és 320 Nm nyomaték leadására lesz képes - ez a régió alig pár éve még a nagyok pályája volt.

Az 1,6-os turbómotorral szerelt kocsi 6,7 alatt lesz százon, fekete, 17-es felnik is rendelhetők lesznek hozzá, a piros féknyergek pedig hozzák a szükséges diszkóparkoló-jelenlétet. De nem ez, és nem is a 230 km/h-s végsebesség a nagy cucc, hiszen a Ford forró ferdehátúit nem a számadatok, hanem az élvezetességük miatt szeretjük.

Mert sok mindent átalakítottak, hogy a 2016-os ST-ben még szélesebb vigyorra szaladjon a száj. Javítottak a hajtáslánc nyomatékvektorozásán, átalakították az első futómű irányítókarját, merevebb lett a csatolt hátsó lengőkar hídja, finomítottak a csillapításon, rövidebbre vették a kormányzás áttételezését (húha, pedig eddig is meglehetősen közvetlen volt), s a féket is megerősítették a hátsó tárcsák és a fékszervó megnövelésével. Majd a pályán meglátjuk, mindenesetre izgalmasan hangzik.

Még nagyobbat változott a Kuga a középkorúvá éréskor kötelező ráncfelvarrásával. Kapott szép, nagy, szögletes, brutál maszkot, ettől tisztára úgy néz ki, mint valami amerikai pickup. Minden lámpa új a kocsin (elöl adaptív bi-xenonosak a fényszórók), hátul motoros vonóhorgot és az ütköző alatt lengetett lábbal nyitható és csukható csomagtérajtót építettek be.

Bent teljesen új a középső kezelőfelület, amelyen nem csupán a jóval kevesebb gomb, a helytakarékos elektromos kézifék és az áttekinthetőbb központi panel az újdonság, hanem a Sync 3-as kommunikáció is. Ez mindenféle androidos, windows-os és IOS-es mobiltelefonnal simán kapcsolódik, a felületen pedig ugyanúgy lehet a görgető, csippentő, elhúzó fukciókat használni, mint egy tableten vagy magán a telefonon. A Sync 3 mellesleg állítólag jól érti a beszédet is (gondolom, egyelőre angolul, németül és franciául, talán spanyolul is, de a magyar, félek, még odébb lesz a listán), tehát hanggal is lehet vezérelni a kütyük működését.

Biztonságilag és kényelmileg is előrelép a Kuga: az önparkoló rendszer nemcsak párhuzamos, hanem merőleges beállásra is képes, a kocsi farán pedig a keresztforgalmat figyelő radar is helyet kapott, illetve előremenetben 30 km/h-ig működő városi vészfékező rendszert is beépítenek.

Ja, leváltják az eddigi kétliteres, 120 lovas TDCI dízelt, helyette az ugyanilyen erős, de csupán 1,5-ös lesz a listán, 5 százalékkal kisebb fogyasztással. Lesz egy új, durva metálszemcsés nikkelszín is (kép a galériában), s a Mondeo után a Kuga lesz a második modell a sorban, amely megkapja a Vignale-kezelést is.