2016.03.01. 11:15 Módosítva: 2016-03-01 13:35:06

Döng a rock, Creedence Clearwater Revival, Steppenwolf, Joe Cocker - amikor a genfi szalont megelőző Ford-vacsorára belépsz, azonnal megkap a nyers, őszinte, kőkemény Amerika szele. Amelyikhez ez a távoli ország népe mindig visszanyúl, mert hiába lett politikailag szuperkorrekt, bezárkózó, rettegős és rendezett, annyi emléke azért még mindig megvan ott mindenkinek a Mustang, Haight-Ashbury és az LSD korszakából, hogy valami nagyon jó volt ötven évvel ezelőtt, s az a nagyon jó még a mostani generációkra is kihat.

Például ötven évvel ezelőtt döngölték földbe Enzo Ferrarijait Bill Fordjai a Le Mans-i pályán, méghozzá 1-2-3-as győzelemmel. Azok a szenes vasaló könnyedségű, de borzasztó erős és megbízható GT40-esek és pár évvel későbbi utódaik még pár évig erősen ütőképesek maradtak, de a hetvenes évekre kikoptak a versenysportból. De a Ford nagy visszatérésre készül az idei 24 óráson, s az új GT már lefutotta első köreit az amerikai pályákon. Öt évtized eltelt, most újra lesz Kék Ovál La Sarthe-ban - azt hiszem, rég vártam ennyire Le Mans-i futamot. A versenyzők: Stefan Muecke, Olivier Pla és Andy Priaulx a WEC-ből, Dirk Mueller az IMSA-bajnokságból.

De az alsóbb régióban is komoly mocorgás van Fordéknál. Az arab kajás pult mellett, közvetlenül a falafelek és shawarmák társaságában ácsorog az új Fiesta ST. Ez a kocsi eddig is a kedvencünk volt a kategóriából, no nem a stopper elleni gyorsasága okán - azzal nincs mit büszkélkednie - hanem amiatt, mert messze ezt a legjobb vezetni valamennyi forró, kicsi ferdehátú közül.

A jó most még jobb lesz: az új ST 10 százalékkal nagyobb teljesítményt (200 LE) és 20 százalékkal nagyobb nyomatékot (290 Nm) hoz. Csak hogy a nagyokat idézzük - "a teljesítmény eladja az autót, a nyomatékkal versenyeket lehet nyerni". Tehát utóbbi a fontosabb adat. Még érdekesebb talán, hogy túltöltéssel a motor pár másodpercig 215 lóerő és 320 Nm nyomaték leadására lesz képes - ez a régió alig pár éve még a nagyok pályája volt.

Az 1,6-os turbómotorral szerelt kocsi 6,7 alatt lesz százon, fekete, 17-es felnik is rendelhetők lesznek hozzá, a piros féknyergek pedig hozzák a szükséges diszkóparkoló-jelenlétet. De nem ez, és nem is a 230 km/h-s végsebesség a nagy cucc, hiszen a Ford forró ferdehátúit nem a számadatok, hanem az élvezetességük miatt szeretjük.

Mert sok mindent átalakítottak, hogy a 2016-os ST-ben még szélesebb vigyorra szaladjon a száj. Javítottak a hajtáslánc nyomatékvektorozásán, átalakították az első futómű irányítókarját, merevebb lett a csatolt hátsó lengőkar hídja, finomítottak a csillapításon, rövidebbre vették a kormányzás áttételezését (húha, pedig eddig is meglehetősen közvetlen volt), s a féket is megerősítették a hátsó tárcsák és a fékszervó megnövelésével. Majd a pályán meglátjuk, mindenesetre izgalmasan hangzik.

Még nagyobbat változott a Kuga a középkorúvá éréskor kötelező ráncfelvarrásával. Kapott szép, nagy, szögletes, brutál maszkot, ettől tisztára úgy néz ki, mint valami amerikai pickup. Minden lámpa új a kocsin (elöl adaptív bi-xenonosak a fényszórók), hátul motoros vonóhorgot és az ütköző alatt lengetett lábbal nyitható és csukható csomagtérajtót építettek be.

Bent teljesen új a középső kezelőfelület, amelyen nem csupán a jóval kevesebb gomb, a helytakarékos elektromos kézifék és az áttekinthetőbb központi panel az újdonság, hanem a Sync 3-as kommunikáció is. Ez mindenféle androidos, windows-os és IOS-es mobiltelefonnal simán kapcsolódik, a felületen pedig ugyanúgy lehet a görgető, csippentő, elhúzó fukciókat használni, mint egy tableten vagy magán a telefonon. A Sync 3 mellesleg állítólag jól érti a beszédet is (gondolom, egyelőre angolul, németül és franciául, talán spanyolul is, de a magyar, félek, még odébb lesz a listán), tehát hanggal is lehet vezérelni a kütyük működését.

Biztonságilag és kényelmileg is előrelép a Kuga: az önparkoló rendszer nemcsak párhuzamos, hanem merőleges beállásra is képes, a kocsi farán pedig a keresztforgalmat figyelő radar is helyet kapott, illetve előremenetben 30 km/h-ig működő városi vészfékező rendszert is beépítenek.

Ja, leváltják az eddigi kétliteres, 120 lovas TDCI dízelt, helyette az ugyanilyen erős, de csupán 1,5-ös lesz a listán, 5 százalékkal kisebb fogyasztással. Lesz egy új, durva metálszemcsés nikkelszín is (kép a galériában), s a Mondeo után a Kuga lesz a második modell a sorban, amely megkapja a Vignale-kezelést is.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.