Beültünk a Tesla Model X-be

2016.03.01. 19:27

Nem tudom, hogy végül a gyártókapacitás-hiánya és a részvényárfolyamok szánkázása fogja-e legyűrni a minden trapézon egyszerre hintázó zseni, Elon Musk cégét, a Teslát, vagy fordítva: ő győzi le az összes kihívást. Mindenesetre most még talpon a világ leghíresebb villanyautó gyártója, és itt vannak Genfben is.

A cég, tavaly szeptember végén mutatta be hivatalosan története harmadik modelljét, az összkerékhajtású SUV-t, a Model X-et. Utána sokáig úgy hírlett, egyszerűen nincs kapacitásuk a gyártására, és beszállítói gondokkal is küzdenek. A várólista még most is nagyon hosszú, de közben már otthon is elég sokszor látni az ötajtós Model S luxusautót, így az embernek könnyen lehet olyan érzése, hogy Muskék hazárdjátékot játszanak, előre menekülnek. Akárhogy is van, az X végre tényleg megérkezett Európába, ezért a Genfi Autószalonon szintén óriási az érdeklődés iránta.

A Model X alapkivitele egyes hírek szerint 80 ezer, a legdrágább változat 150 ezer dollárba kerül, ami 23-42 millió forintnak felel meg. A leginkább hétszemélyes szabadidő autónak tekinthető újdonság kizárólag összkerékhajtással készül, összesen háromféle változatban. Az egyszerűbb, a 70D merev padlószerkezetébe 70 kWh kapacitású lítiumion telepek kerülnek, így 350 kilométert tehet meg két töltés közt.

Az erősebb 90D-be 90 kWh-s akkupakkot szerelnek, de ebből létezik még egy még erősebb kivitel, a P90D, amely 3,8 másodperc alatt gyorsul százig. A csúcs X végsebessége közel 250 kilométer óránként, míg visszafogott használat mellett, főleg városban több mint 400 kilométert tehet meg egyetlen feltöltéssel. Mindez nem is teljesen utópisztikus, ha tudjuk, hogy a Model X jelenleg a sorozatban gyártott legáramvonalasabb SUV, a maga 0,24-es alaktényezőjével. Itt érdemes megjegyezni, hogy ehhez is rendelhető az aktív légrugós felfüggesztés, ami nagy terhelésnél és terepen különösen hasznos lehet.

A Tesla külön kiemeli, hogy a Model X-be kerül a személyautóban elérhető legnagyobb panoráma-szélvédő amely bőven az elöl ülők feje fölött ér véget, és az összes Model X akár több mint két tonnát vontathat, miközben a villanyautókkal eddig általában egyáltalán nem lehetett vontatni.

Beülve a Model X-be azonnal világossá válik, hogy bár a Tesla azt állítja, még hét üléssel is tágas az új villany-SUV csomagtere. Ilyenkor azonban sem ez nem túl nagy, sem a hátsó két ülés lábterét nem merném felnőtt embernek ajánlani, és elég klausztrofób élmény is ott kuporogni.

A rafinált, elektromosan mozgatott, szárnyas hátsó ajtók nagyon szépen működnek, és a középső, három személyes üléssorra tényleg könnyű beszállni. Az autóban aztán ugyanaz a letisztult, kicsit amerikás száguldó nappali-érzésvilág fogad, amelyhez korábban a Model S-ben már volt szerencsém.

A középkonzolon ott a már ismerős óriási, állított tablet, a legfontosabb kezelőszerv, de a vezető elé is jutott egy kis kijelző, amelyen a sebesség, hatótávolság és a navigáció, valamint a sokszor vitatott, de azóta folyamatosan továbbfejlesztett önvezető funkció legfontosabb információi láthatók.

Azt ígérik, a Model X fedélzeti számítógéprendszerén futó szoftvert folyamatosan fejleszteni fogják és Európában egyre több helyen építenek saját márkás szupergyors-töltőket. Nekünk, magyaroknak viszont meg kell elégednünk az otthoni lassú vagy közepesen gyors töltéssel, illetve az igen kevés gyors töltővel, valamint a szomszéd országban lévő legközelebbi szervizzel.

Mielőtt mindez megváltozik, már csak egy dologra volnék kíváncsi: hogyan viselkedik egy több mint két tonnás villanyterepjáró valódi terepen, alaposan megpakolva?

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Nincs nyár Balaton nélkül!

Strandolás, wellness, fesztiválok, borok, jó falatok - mindez egy helyen.