SQ7, a száguldó hegyomlás

2016.03.03. 17:56

Így, alig fél évvel a dízelbotrány után a világ egyik legnagyobb személyautó-dízelmotorját bemutatni épp a VW csoportnak, nos, nem tűnik a legszerencsésebb ötletnek. Pedig az SQ7 TDI leleplezésével épp ezt teszik, méghozzá a legnagyobb, legkevésbé elegáns utcai terepjáróban.

Nyilván lendületben vannak még a dízelbotrány előtt megkezdett fejlesztések – az ilyesminek pedig nagy a tehetetlensége, így lehetséges, hogy az SQ7 TDI az Audi egyik fő újdonsága a Genfi Autószalonon, még ha ez elég komoly öngólnak is tűnik. Itt van például az új V8-as TDI motor elektromos kompresszorral. A hengerűrtartalmát 4 literre csökkentették, a teljesítménye viszont 435 lóerő, a csúcsnyomatéka pedig 900 Nm. Az elektromos kompresszor ráadásul állítólag megszünteti a turbólyukat is, és a motor fogyasztása NEDC szabvány szerint a sárnehéz és óriási homlokfelületű Q7 karosszériában is csupán 7,4 liter 100 km-en, ami nagyon jó értéknek tűnik. Ezzel együtt az egész csomag épp most valahogy annyira az ellentéte annak, amit a VW-nél folyamatosan hangsúlyoznak – hogy a cég a dízelbotrányt maga mögött hagyva igyekszik környezetbarát, lehetőleg minél elektromosabb autókat készíteni – hogy a kontraszt már szinte fáj.

Az első sportos fazonú gyári Q7-es változatba természetesen minden bekerül, ami a többi kivitelbe. Van légrugós futómű, adaptív lengéscsillapítók, elektromechanikus dőléscsökkentés, négykerék-kormányzás és – némi felárért – karbontárcsás fékrendszer is, de minderre valószínűleg szükség is van, hogy uralható maradjon ez az alsó hangon is két tonnás debella, amely 4,8 másodperc alatt gyorsítható 100 km/h-ra, és elektronika korlátozza a végsebességét 250 km/h-ra. Az autó méreteiről úgy a legegyszerűbb fogalmat alkotni, ha tudjuk, hogy a legkisebb felni, amivel kínálják, 20 hüvelykes, de persze 22-essel is kérhető, az alapgumi pedig 285/45-ös méretű.

Egy ilyen sport-batár persze nem olcsó: 89 900 euróért – mintegy 28 millió forintért – vesztegetik, és ez persze csak az alapár.