Harmincöt új autót ígér a Peugeot csoport

2016.04.05. 11:35

A PSA vezetése lezártnak tekinti a 2014-ben bejelentett válságkezelési tervet, hisz évek óta először tavaly már nyereséges volt a cég. Épp ezért Carlos Tavares most új tervet készített, amelynek a további növekedés a célja, és 2021-ig vázolja fel a gyártó jövőjét.

A Push to Pass fantázianevű program – szabad fordításban azt jelenti, hogy nyomd az előzéshez – célja nem elérhetetlen: a versenyképességet szeretné javítani vele a cég vezetése. Ennek érdekében megháromszorozták az elvárt nyereséghányadot, a korábbi 2%-os előirányzat helyett 6%-ot szeretnének elérni 2021-re, bár ez már tavaly majdnem összejött, hisz a forgalom 5%-a volt a profit. Valamivel nagyobb kihívás lesz elérni, hogy emellett a forgalom is az új tervnek megfelelően növekedjen: 2018-ra 10%-kal, 2021-re pedig további 15%-kal számítanak nagyobb bevételre, ez pedig legalább részben eladás-növekedést kell, hogy jelentsen. Emellett persze a prémium-modellek részarányának növelése is segíthet ez utóbbi cél elérésében – ezt a DS márka erősítésével érheti el a PSA.

A harmincöt új modellből 26 lesz személyautó, nyolc haszongépjármű és egy pick-up, bár egyáltalán nem biztos, hogy az új típusok mindegyike a Peugeot-Citroën saját fejlesztése lesz. Tavares bejelentése szerint továbbra is igyekeznek minél hatékonyabban felhasználni a fejlesztésre szánt keretet, ami valószínűleg azt jelenti, hogy továbbra is komolyan támaszkodnak majd az együttműködési megállapodásokra más gyártókkal. A PSA korábbi szövetsége a BMW-vel, a Fiattal és a Mitsubishivel ugyan felbomlani látszik, viszont a Toyotával és a GM-mel továbbra is vannak közös projektjeik.

Elemzők szerint ezzel együtt is aggályos lehet, ha a PSA nem növeli jelentős mértékben a fejlesztésekre fordítható forrásait. A francia cég tavaly 1,8 milliárd eurót költött fejlesztésre, míg például a Volkswagen csoportnál 4,4 milliárdot fordítottak fejlesztésre. Emellett úgy néz ki, a cég még mindig nagyon erősen függ az európai piactól, és az autógyártók között jelenleg a kisebbek közé tartozik: tavaly mindössze 2,97 millió autót adtak el, míg a Renault-Nissan 8,5 milliót, a VW pedig közel tízmilliót. Ez pedig azt jelenti, hogy a PSA egyelőre viszonylag sebezhető, és nemigen látszik, hogy ezen érdemben változtathat az új üzleti terv.