Agyonverték a kommersz márkák a prémiumokat vásárlói elégedettségben

2016.07.14. 13:56 Módosítva: 2016.07.14. 13:57

A Škoda végigverte a komplett brit autópiacot, a legnagyobb prémiummárkák használói pedig kétszer többet bajlódtak autójukkal, mint egy átlagos brit suzukis. Első látásra meglepő eredményt szült egy brit felmérés.

A J.D. Power egy vásárlói elégedettséggel foglalkozó vállalat, amely a hatvanas évek óta készít felméréseket a legkülönfélébb témákban. Autós irányban is van már múltjuk, így egész hitelesnek tűnik az a felmérés, amit az elmúlt tizenkét hónapban végeztek brit autósokkal. Olyan autósokat vontak be, akik első tulajdonosként legkevesebb tizenkét, de legfeljebb harminchat hónapja élvezik új autójukat. A J.D. összesen 177 hibajelenséget vett a szempontjai közé nyolc kategóriában a motortól a váltón, az üléseken, az audió-, hűtő-, fűtőrendszeren át a fedélzeti kényelmi és infotaiment-rendszerekig. Ezek alapján állt össze ez a lista, melyen a márkák melletti szám azt mutatja, száz autóra vetítve összesen hány hibát jelentettek nekik a 177 szempont közül. 

A számokat nézve elsőre döbbenetesnek tűnhet az olcsóbb márkák fölénye, de egyrészről nyilván arról van szó, hogy azokban már csak felszereltségük okán is lényegesen kevesebb a hibalehetőség. A fedélzeti rendszerek közül például a beépített Bluetooth-csatlakozóra jött messze a legtöbb panasz. Másrészt a kiskategóriás autók tulajdonosainak elvárásai vélhetően egész mások, mint a prémiumvásárlóké – utóbbiak talán kevésbé toleránsak a hibajelenségekkel kapcsolatban.

Hasonló képet mutat szegmensekre bontott lista is, ahol a Škoda tudott egyedül duplázni a hét kategóriában. Külön érdekes, hogy a Vauxhall Insignia (ugyanaz, mint itt az Opel) leverte a C-osztályt saját kategóriájában, az E-osztály pedig mindent elvert a nagy luxusautók között.

A J.D. felmérései szerint a megbízhatóság az autóvásárlók legfontosabb szempontja. Nem meglepő módon az adataik azt mutatják, ha e téren jól hozza az elvárásokat egy autó, akkor annak később nagyobb eséllyel lesz márkahűség az eredménye. Azon autósok közül, akiknek nem volt műszaki problémájuk az autójukkal, 46 százaléka mondja, hogy biztosan ettől a márkától vesz vagy tartósan bérel autót a jövőben is, és 66 százalékuk mondja, hogy biztosan ajánlaná a márkát vagy a konkrét modellt másoknak. Azok közül, akiknek legalább egy problémája volt a mért megbízhatósági paraméterek közül, meglepő módon még mindig 38 százaléka mondja, hogy hű marad a márkához.

A J.D. közleménye szerint egyébiránt nem a mechanikai megbízhatósággal kapcsolatban kapták a legtöbb negatív visszajelzés. A legproblematikusabb kategória az exterior category volt, száz autósra vetítve 17,9 problémát jelentettek az autó külsejével kapcsolatban (nyilván nem esztétikai, inkább állapotbeli szempontból), míg a második helyen ezen a listán a motor/váltó-problémák végeztek 12,8/100-as értékkel.