Nagy kamu a kínai csodabusz?

2016.08.08. 07:54

Az internet imádja, a kínai állami média viszont több fronton is nekiment a múlt héten bemutatott csodabusznak, a TEB-nek (Transit Elevate Bus). Úgy fest, már most temethetjük. 

A gondolat egy buszról, amely az út szintjén halad, mégis az autók fölött szállítja utasait régi. Már az 1969 februári New York Magazine írt egy hasonlóról, 2010-ben pedig előjöttek a kínaiak a TEB látványtervével. Az volt a héten bemutatott prototípus szellemi elődje, amelynek hasa alatt autók közlekednek, miközben méterekkel az aszfalt fölött egyszerre akár 1500 utast szállíthat. Pontosan bekategorizálni még nem sikerült a járművet, pedig a Jinchuang Corp kézzel fogható tesztpéldányról készült készült képek és videók már elárasztották az internetet. 

A prototípus tesztútját Qinhuangdao városban rakták össze, de mint a helyi lapok írják, szó nem volt közúti utaztatásról. A TEB mindössze 300 métert haladt, és a forgalom alatta nem spontán volt. Ez annyira nem meglepő,  de amit a kínai állami média sérelmez, hogy a város hivatalnokai nem is tudtak a tesztről. Qinhuangdao hárommilliós nagyváros Kína északkeleti részén, amelynek hivatalnokai azt mondják, őket nem értesítették a prototípus útjáról. Ez azért kínos, mert buszt építő cég korábban rendre azt hangoztatta, jó kapcsolatuk van a helyi önkormányzattal. Sőt, egy sanghaji egyetemre is hivatkoztak a befektetőknek, de most senki sem vállalta ezek közül, hogy ott lett volna a teszten. Ezt később a TEB Technology Development Company vezérigazgatója is megerősítette, mint mondja, ez egy belső teszt volt.  

Ez eddig csak szurkálódás, de több állami média konkrétan kamunak nevezte a projektet. Nekik azzal a közösségi befektető-keresési modellel volt bajuk, amellyel a Jinchuang Corp gyűjtötte a befektetőit. A korábban hasonlóan működő Ezubaót hozták fel példaként, amely 900 ezer befektetőt vert át, mielőtt tavaly decemberben lekapcsolta a kínai rendőrség. Állami lapok szerint hasonlóan kamuszagú, amit a TEB körül művelnek a tulajdonosok, ami akár igaz akár nem, biztosan nem segíti a csodabusz fejlesztését. Emellett az állami média is foglalkozott olyan mindenkit érdeklő kérdésekkel, mint hogy a 2,1 méteres hasmagasságával miként közlekedhetne a TEB a városokban. Felvetődött, hogy milyen szintű infrastruktúrális átalakításokat követel meg egy ennyire sajátos irányt képviselő jármű, de ezeket a kérdéseket úgy fest, nem kell megválaszolnia a mérnököknek. Ha már most ekkora ellenszélben kell dolgozniuk, akkor - hazug fejlesztőcég ide vagy oda - várhatóan nem lesz semmi a projektből.