Villanymotort lengéscsillapító helyett?

2016.08.10. 13:08

Az Audi eROT-nak nevezi az új megoldást, ahol a hagyományos, olajos lengéscsillapítókat vízszintes tengelyű villanymotor-generátorokkal helyettesítik. Az elektromos futóműelemek alkalmazása nem új ötlet, de úgy néz ki, a 48 voltos elektromos rendszerek terjedésével megnyílik a lehetőség az elterjedésük előtt.

Az elektromos lengéscsillapításnak több előnyös tulajdonsága is van a hagyományos hidraulikus rendszerekkel szemben. Egyszerűbben és gyorsabban vezérelhetők elektronikusan és kisebb a tehetetlenségük, így könnyebben alakítható ki aktív, az útegyenetlenségekhez valós időben alkalmazkodó csillapítású futómű. 

Eddig a rendszer viszonylag nagy elektromos energiaigénye szabott gátat az efféle megoldások terjedésének: 12 voltos elektromos rendszer használata mellett túl nagy volt az áramfelvétel, és ezzel a veszteség, ám ez a probléma a 48 voltos rendszerfeszültség terjedésével lényegében eltűnhet. Az Audi szerint további előny, hogy a futómű mozgásából kirugózási fázisban visszanyerhető némi elektromos energia is, bár kérdés, hogy az a 100-150 W teljesítmény, amit átlagban megtermel a rendszer, önmagában megérné-e áttérni az új technológiára. A gyáriak szerint ez optimális körülmények között akár 0,7 literes üzemanyag-megtakarítást is jelenthet, de valószínű, hogy ehhez nagyon egyenetlen útfelületre, és viszonylag kis sebességű haladásra lenne szükség, amikor a motor amúgy sem fejt ki jelentős teljesítményt. Sima aszfalton ugyanis az Audi szerint is csak 3 W körüli teljesítményt termel a futómű, ugyanakkor rossz útfelületen a legnagyobb érték, amit mértek, 613 W volt.

A megoldásnak persze akad hibája is, például ha valamiért megszűnne az autó áramellátása, azzal a csillapítás is teljesen megszűnne, bár manapság egy ilyen hiba amúgy is két vállra fekteti az újabb autókat, hisz a kormányszervó és sok esetben a pedálok is elektromos kapcsolaton keresztül működnek. Magyarul a csillapítás megszűnése lenne a sofőr legkisebb gondja egy ilyen esetben.

Az eROT persze nem az első ilyesfajta futóműrendszer: bő egy évtízede a hifi rendszereiről ismert Bose ennél sokkal komplikáltabb és nagyobb tudású, teljesen elektromos futóműelemekkel kísérletezett. Arról azonban rég nem lehet hallani – valószínű, hogy túl drága lett volna a szériagyártása. Arra vonatkozóan egyébként az Audi sem nyilatkozott egyelőre, hogy az eROT bevezetését mikor tervezik, bár valószínű, hogy ha beindul a sorozatgyártás, akkor elsőként a legdrágább modellekbe, az A8-asba és a Q7-esbe kerülne, és csak egy-két modellciklussal később jelenhetne meg az olcsóbb, nagyobb tételben előállított Audikban.