Mennyire jó az automata vészfék?

2016.08.18. 06:07

Öt középkategóriás autót tesztelt végig a német autóklub, az ADAC. Az Audi, a BMW, a Kia, a Mercedes, a Subaru és a Volvo nagyon eltérő rendszereket kínál hasonló néven, és ezek a mérések szerint nagyon eltérő hatékonysággal működnek. Meglepetésre két igazán jó nevű a Volvo és a BMW rendszere teljesített a leggyengébben a teszteken.

Már az egyes rendszerek működési elve is nagyon eltérő. Az Audi és a BMW például egyetlen kamerával igyekszik felmérni az autó előtti térben felbukkanó akadályokat, a Kia és a Volvo radar és kamera kombinációját használja, a Subaru sztereókamerával, a Mercedes pedig sztereókamerával és radarral dolgozik. Ám úgy tűnik, a gyakorlatban ez sem számít sokat: az Audi A4-es egyetlen kamerája is jobban szerepelt a teszten, mint a Mercedes C osztály vagy a Volvo V60 összetettebb megoldásai.

A tesztelők szerint az Audi rendszere, az egyetlen, amely az alapfelszereltség része, az egyik leghatásosabb. A parkoló autók közül kibukkanó alacsony gyalogos – azaz gyermek – felismerésével sem volt gondja. Egyedül a kerékpárost nem ismerte fel megnyugtató biztonsággal. A Subaru sztereókamerás rendszere szintén jól szerepelt – elsősorban sötétben múlta felül a konkurenseit. Teljes sötétségben is biztosan ismerte fel az akadályokat 45 km/h-s tempóig, amire a többi rendszer alig, vagy egyáltalán nem volt képes.

A Kia és a Mercedes rendszerei közepesen szerepeltek. A Mecedes 30 km/h-ig kezelte tökéletesen a veszélyhelyzeteket, a hirtelen, az autók közül felbukkanó gyermek előtt pedig 25 km/h-ig tudott megállni. A Kia Optimába épített rendszer a tesztelők szerint nappal nagyszerűen működik, akár 55 km/h-ig meg tudott állni a gyalogosfigura előtt, éjjel viszont alig reagált az előidézett veszélyhelyzetekre.

A Volvo meglepően gyengén teljesített a teszten. Az ADAC szakemberei szerint egyszerűen nem ismerte fel tökéletesen a mozgó lábú tesztfigurát: jelzett, de nem fékezett előtte. Ráadásul éjjel egyáltalán nem működött, és a kerékpárost sem ismerte fel a próbák során. A BMW-nek, azon kívül, hogy sötétben egyáltalán nem működött, azt rótták fel a tesztelők, hogy könnyű kikapcsolni, és nem kapcsol be automatikusan, ha újraindul a jármű.

Jármű Érzékelő típusa Úton átkelő felnőtt, 60 km/h-ig Út szélén haladó felnőtt, 60km/h-ig Takarásból kilépő gyermek, 50 km/h-ig Lassú kerékpáros, 40 km/h-ig Gyalogos éjszaka, láthatósági mellényben, 45 km/h-ig Gyalogos éjszaka, sötét ruhában, 45 km/h-ig
Audi A4 Szimpla kamera 72% 88% 93% 50% 71% 17%
Subaru Outback Sztereó-kamera 89% 100% 46% 0% 100% 100%
Kia Optima Radar+ kamera 72% 75% 54% 0% 50% 0%
Mercedes C osztály Radar+ sztereókamera 67% 75% 43% 25% 0% 0%
Volvo V60 Radar+ kamera 39% 50% 21% 0% 0% 0%
BMW 3-as sorozat Szimpla kamera 28% 38% 7% 13% 0% 0%

Az ADAC szerint Németországban a halálos közúti balesetek mintegy 30%-a gyalogos- vagy kerékpáros-gázolásból fakad, és ezek egy jelentős része elkerülhető lenne az automata vészfék-rendszerekkel. Ezek azonban egyelőre az ADAC által vizsgált drágább középkategóriás modellek nagyobb részében sem az alapfelszerelés részei, és ahogy a teszt mutatja, egyelőre a hatékonyságuk is hagy kívánnivalót maga után.

A Volvo hivatalos reakciója az ADAC-tesztjére 

A felismerő rendszer fejlett algoritmusokat alkalmazva, az észlelt tárgy formáját és viselkedését elemezve győződik meg arról, hogy valóban gyalogosról van-e szó. Amennyiben az érzékelő rendszer nem teljesen bizonyos abban, hogy gyalogost észlelt, nem hozza működésbe a fékberendezést, ellenben a helyzettől függően figyelmezteti a vezetőt. A gyalogosok sötétedés utáni felismerését a tavalyi évben vezettük be a vadonatúj XC90-hez alapfelszerelésként kínált City Safety rendszer elemeként; ezt a funkcionalitást folyamatosan a többi, újonnan érkező modell is megkapja. A V60 vezetőtámogató funkcionalitása képes felismerni a gépjárművel azonos irányban haladó kerékpárost, ám nem észleli a gépkocsi útját keresztező biciklist - ez utóbbi szolgáltatás a vadonatúj XC90 fedélzetén jelent meg először. Azzal párhuzamosan, hogy az új generációs Volvo gépkocsikban alapfelszerelésként jelent meg a City Safety funkció, annak általános teljesítménye is nőtt, köszönhetően többek között a teljesen új észlelési algoritmusnak, valamint az éjjel és nappal egyaránt pontosabb tárgyfelismerést lehetővé tevő hardvernek.