A dömpersofőrök is utcára kerülhetnek?

2016.11.08. 14:54

2008-ban mutatták be a Komatsu 830E és 930E bányadömpereket, amelyek a világ első önvezető dömperei voltak. Az utódmodell azonban egy lépéssel tovább megy: mindent saját maga intéz.

A nyolc éve még újdonságnak számító, nagy pontosságú GPS-eknek és a hatalmas külszíni bányák viszonylag zárt világának köszönhetően egyszerűen lehetett útvonal- és munkaprogramokat írni a dömpereknek. A 830E és 930E típusok elvileg a nap 24 órájában, éjjel-nappal dolgozhatnak, csak műszakváltáskor, tankoláskor és a karbantartások idején kell megállniuk. Így elvileg ezeknél a típusoknál a sofőröknek már nem sok dolga akad. Persze itt még nem zárták ki teljesen a vezetők, vagy inkább már felügyelők közreműködését, hiszen egyes műveletek, például a billentés elvégzésére érintőképernyőn, de mégiscsak manuálisan kell utasítani gépet. Természetesen ha probléma adódik, a sofőr egyetlen gombnyomással átveheti az irányítást a dömper felett.

Elsőként Brazíliában alkalmazták az új rendszert, ahol alig néhány hónap alatt bebizonyosodott, hogy van létjogosultsága az önvezető bányagépeknek. Az akkor új dömperekhez kevesebb sofőr kellet, akiken a korábbinál jóval kisebb volt a nyomás, az emberi hibák miatti meghibásodás gyakorlatilag megszűnt, a korábban sok bosszúságot okozó éjszakai munkavégzés pedig majdnem elérte a nappali hatékonyságát. Nem csoda, hogy a 830E és 930E dömperek hamar elterjedtek az USA-ban és Ausztráliában is.

Ez azonban már a múlt: a Komatsu szintet lépett és bemutatta legújabb önvezető dömperét, az Innovative Autonomus Haulage Vehicle (IAHV) nevű járművét. Ennek a dömpernek már vezetőfülkéje sincs, így nagyobb a rakfelülete és a teherbírása is a korábbi típusokhoz képest. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy az új dömper, legalábbis a Komatsu szerint a sofőr és a sofőrfülke elhagyásával úgy 20-25 százalékkal hatékonyabb lehet, mint a korábbi 830E és 930E típusok. Egyrészt elhagyták a nehéz vezetőfülkét és a hozzátartozó elemeket, például hágcsót és klímaberendezést, másrészt nincs szükség a sofőrváltásokra sem, így a dömper valóban a nap 24 órájában dolgozhat.

A Komatsu IAHV méreteiben és műszaki jellemzőiben egyébként nemigen tér el fülkével felszerelt vetélytársaitól: 15 méter hosszú és 8,5 méter széles, az összkerék-kormányzásnak köszönhetően azonban 15,9 méteres sugarú körön képes megfordulni. A Komatsu saját fejlesztésű, 2700 lóerős, V12-es dízelmotorja hajtja, amire szükség is van, hiszen maximálisan 230 tonnával terhelhető, így az össztömege elérheti a 416 tonnát.

Az első négy IAHV-t egy japán külszíni fejtésen kezdik el tesztelni. A Komatsu mérnökei szerint erre nem is a jármű, hanem az új programok és az új rendszerek összehangolása miatt van szükség. Ha jól haladnak a tesztekkel, akkor már a jövő év közepén bevezethetik a piacra az első teljesen önvezető Komatsu bányadömpereket.