Villanyautó hosszú távú versenyre. Lehetetlen?

2017.06.17. 06:55

Egyre több szó esik a villanyautózásról, és már az autóversenyeken is felbukkantak tisztán villamos hajtású gépek. A Pikes Peak hegyi felfutón, ahol húsz kilométer a leküzdendő táv, már győzelmet is szereztek, de a korlátozott hatótáv miatt nem gondoltuk volna, hogy a hosszú távú sportkocsi-versenyeken is találkozhatunk efféle versenygéppel.

A Panoz Racing viszont másként gondolja: építettek egy elektromos versenygépet, amely különleges felépítése miatt képes lehet akár 24 órán keresztül száguldani – azt remélik, jövőre Le Mans-ban is indulhatnak, a környezetbarát versenyautók számára fenntartott 56-os bokszból. A Green4U GT-EV szokatlan felépítésű autó: a kabin a bal oldalán helyezkedik el, mivel a jobb oldalt egyetlen hatalmas akkumulátor foglalja el. A durván 450 kilós Li-ion akkucsomag biztosítja a két villanymotor számára az energiát, amelyek összesen mintegy 600 lóerő kifejtésére alkalmasak. Mivel az autó összesen vagy 1000 kilogrammot nyom, az aszimmetrikus kialakítás miatt az autó tömegközéppontja a középvonaltól jobbra helyezkedik el, ami Le Mans-ban határozott előny lehet, mivel a kanyarok 90%-a jobbos. A többi kanyarban viszont lassú lesz a Panoz, ott a féloldalas felépítés hátrányként jelentkezik.

Természetesen az óriás-akkucsomag is viszonylag rövid időre elég folyamatos versenytempó mellett, ezt a problémát az akkumulátor cseréjével oldják meg. Azt nem tudni, hogy hány akkumulátorra lesz szükség, hogy az autó folyamatosan száguldhasson – egy ilyen csomag teljes feltöltése általában órákat vesz igénybe, és ilyen teljesítményigény mellett jóval gyorsabban merülnek – de nagyon érdekes lenne látni, hogy mire jut a korszerű elektromos versenyautó a hosszú távú sorozatokat manapság uraló hibridekkel szemben. Az elektromos hajtás kétségtelen előnye, hogy a hibridekhez képest nagyon egyszerű, azaz könnyebb lesz megbízhatóvá tenni, márpedig ebben a szakágban a biztos célba érés képességénél nincs fontosabb.

Az amerikaiak egyébként egy utcai változatról is beszélnek – ennek mind a két szélén lenne egy-egy fülke, és valószínűleg nem lenne cserélhető az akkumulátora, de rövidebb távon tudná ugyanazt a dinamikát, amit a versenyváltozat.