2017.09.13. 09:56

Az Aeromobilról érdemes tudni, hogy nem először próbálkoznak már meg ezzel a műfajjal: három évvel ezelőtt már a repképes autó harmadik verzióját készítették el, működött is a dolog, pár hónapra rá viszont Nyitra közelében lezuhant. Hogy mit keresett ott? Nemzetközi csapat építgeti, éppen a szomszédban, Szlovákiában. Úgy tűnik, azóta sem adták fel, Frankfurtban pedig azt is megmutatták, hol tartanak éppen.

Egy ilyen járműnél nyilván fokozottan érvényes, hogy az aerodinamikának fontos szerepe van. Cseppformából indultak ki, de amennyire lehetett, az eleganciára is törekedtek. A karosszériához, vagy ha úgy tetszik géptesthez szénszálas anyagokat használtak fel. A pilótafülke egy részét a futóművel együtt külön is kiállították. Ha már a futóműhöz értünk: három módban állítható. Egyrészt van egy utcára optimális pozíciója, amivel biztosítják a megfelelő kezelhetőséget. Fel- és leszálláskor másképp állnak a kerekek, a levegőben haladva pedig teljesen be is tudja húzni azokat. Az alkatrészeknek komoly terhelést, jelentős erőhatásokat kell elviselniük.

Az olyan, talán egyszerűnek tűnő dolgokat is meg kellett oldaniuk, mint a világítás. Ugyanis más előírásoknak kell megfelelni, más fényerőt kell produkálni a közúton, és mást a levegőben. Ennek megfelelően egyedi fejlesztésű lámpatesteket használnak.

A hajtásról a levegőben egy kétliteres, négyhengeres bokszermotor gondoskodik, ami 300 lóerős teljesítményre képes. Aszfalton viszont hibridként funkcionál az Aeromobil, a bokszer generátorként működik, az első kerekeket pedig két villanymotort hajtja. Ebben az üzemmódban 110 lóerőt tud. Autóként ezzel a rendszerrel az NEDC-ciklus szerint mérve 4,2 liter benzin fogy százon, repülőgépként pedig 750 kilométer a hatótáv. Autóból repülővé mindössze három perc alatt képes átvedleni az Aeromobil.

Egy ilyen gépnél hatványozottan érdekes lehet a biztonság kérdése is. Hogy a veszélyeket a lehető legnagyobb mértékben csökkentsék, pirotechnikai övfeszítővel ellátott biztonsági öveket és légzsákokat is alkalmaztak. Ezen kívül ejtőernyős, úgynevezett ballisztikus mentőrendszerrel is felszerelték az Aeromobilt.

A pozsonyi székhelyű cég honlapján egyébként már előrendeléseket is felvesznek a  futurisztikus járműre, az árát viszont titkolják, de tartunk tőle, hogy nem ez lesz a Swift legfontosabb konkurense.