Ez véget vethet a csalásnak a fogyasztással

2017.11.22. 11:59

A német Der Spiegel információi szerint az EU akár 2020-tól előírhatja egy független fogyasztásmérő berendezés beépítését minden új autóba. Ezzel szeretnék elejét venni, hogy a gyártók hamis adatokat közöljenek autóik átlagfogyasztásáról.

benzintvesz

Bár a VW dízelbotránya kapcsán már bő két éve a figyelem középpontjába került az a gyakorlat, hogy az autógyárak kihasználva az NEDC mérési ciklus hiányosságait, teljesen irreális fogyasztási adatokat közölnek, ez a gyakorlat nem változott, sőt, úgy néz ki, a helyzet csak rosszabbodik. Míg 2013-ban átlagosan 25% különbség volt a valódi fogyasztási értékek és a gyári adatok között, ez mára 42%-ra emelkedett. És bár a valós körülmények közt végzett WLTP mérési szabvány bevezetése javíthat a helyzeten – szakértők szerint megfelezheti az eltérést a valóságos átlag és a gyári mérések között – de a fogyasztásmérő kötelezővé tételének hívei szerint ez is csak átmeneti megoldás, hisz a gyártók korábban megtanulták kijátszani az NEDC méréseket – semmi nem garantálja, hogy a WLTP méréseket nem tudják valahogy manipulálni.

Egyelőre csak tervezetről van szó, amelyről első körben a tagországok szavazhatnak az elfogadásáról jövő tavasszal, de ha átmegy az EU komplikált döntéshozási struktúráján, akkor 2020 január elsejétől minden új autóba be kell majd építeni a fogyasztásmérő berendezést. Ez egyébként durván egy eurós többletköltséget jelent autónként, viszont az autógyártóknak nagyon sokba kerülhet: a készülékből nyert adatok ugyanis lehetségessé teszik, hogy az EU a jövőben a szén-dioxid-kibocsátási átlag meghatározásánál is valós adatokat vegyen figyelembe. Ez pedig hatalmas bírságot hozhat azoknak a gyártóknak, amelyeknek az autói papíron sokkal takarékosabbak, mint a valóságban.